Työnhakulomakkeen: "kerro itsestäsi"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en vaan osaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en vaan osaa

Vieras
Eräs ikuisuusongelmani tämäkin: eli miten oikein pitäisi aloittaa työhakulomakkeen "kerro itsestäsi"-kohta. En vain oikein osaa muuta kuin aloittaa esittelemällä itseni kertomalla nimeni ja missä asun (ja kenties myös ikäni). Mutta jotenkin tuntuu hölmöltä aloittaa näin, kun nimeni ja osoitteeni olen kuitenkin jo ilmoittanut aikaisemmin lomakkeessa.

Jotain vaihtoehtoisia aloituksia olen koittanut keksiä, mutta en vain ole saanut mitään sujuvaa ja ei-kömpelöä aloitusta aikaiseksi.

Se on ihan hyvä aloitus. Mä aloitan itse tyyliin "Olen 22-vuotias helsinkiläinen" tai "Olen 22-vuotias lääketieteen opiskelija" tai "Olen 22-vuotias iloinen ja reipas opiskelija ja etsin kesätöitä". Tosin en käyttäis juuri noita adjektiiveja, sen verran kuluneita ne on.

[QUOTE="vieras";28771794]Se on ihan hyvä aloitus. Mä aloitan itse tyyliin "Olen 22-vuotias helsinkiläinen" tai "Olen 22-vuotias lääketieteen opiskelija" tai "Olen 22-vuotias iloinen ja reipas opiskelija ja etsin kesätöitä". Tosin en käyttäis juuri noita adjektiiveja, sen verran kuluneita ne on.[/QUOTE]

Tuo voisi kieltämättä olla toimiva aloitus... Ja itsehän en edes viitsi miettiä niitä itseäni kuvailevia adjektiiveja, sillä olen niissä toivoton. (Keksiikö joku muka jonkin itseään kuvaavan positiivisen työnhakuun sopivan termin joka EI olisi läpikulunut ja loppuunkäytetty.)

Eli missään tapauksessa ei tuota 'olen 22-vuotias...' tyylin aloitusta, ensimmäisen lauseen pitäis herättää se mielenkiinto. Okei, jos haetaan just tietyn ikäistä tmv, se voi olla hyvä aloitus, mutta muuten vähän persoonallisempaa kiitos. Vaikka sitten 'olen oma-alotteinen,..., opiskelija'.

Eli missään tapauksessa ei tuota 'olen 22-vuotias...' tyylin aloitusta, ensimmäisen lauseen pitäis herättää se mielenkiinto. Okei, jos haetaan just tietyn ikäistä tmv, se voi olla hyvä aloitus, mutta muuten vähän persoonallisempaa kiitos. Vaikka sitten 'olen oma-alotteinen,..., opiskelija'.

Persoonallisempaa ja "olen oma-aloitteinen"? Tuo sana löytyy varmaan 99% kaikista hakemuksista ja yleensä vielä väärin kirjoitettuna. Sitä aina sanotaan, että sen ensimmäisen lauseen pitäisi olla mieleenpainuva, mutta kun se ei ihan oikeasti ole mahdollista, jos haluaa tehdä asiallisen hakemuksen, eikä aloita sitä tyyliin "hei jäbä, palkkaa mut!"

Tarkoitus ei ollut määrittää adjektiiveja, mitä pitää käyttää, vaan käyttää mallina, miten voi kertoa itsestään (eli valitsija on kiinnostunut luonteesta ja osaamisesta, persoonallisuudesta - ei iästä) ja toki miettien, millainen sitten on - etenkin sen tehtävän kannalta. Toki jos on hidas, se kannattaa vaikka ilmaista, ettei hötkyile turhia;).

Ja tottahan se on, ettei se helppoa ole, mutta on toki mahdollista. Kannattaa ensiksi ottaa se hakuilmoitus viereen ja miettiä sen sävy ja millaista 'tyyppiä' haetaan. Jos kuulutus on jäykkä, pitää pysyä asiallisena, jos hakemuksessa 'irrotellaan', siihen ilman muuta kannattaa tarttua. Itse oon aloittanut 'tarjolla letkeäranteinen rumpali bändiinne' - ikinä en oo rumpuja soittanu, mut paikka oli konsulttitoimisto -he vaan harjoittivat hakemuksessaan bändi-sanastoa.
Asiallisestikin voi irroitella jonkin verran.

Kerro itsestäsi -osioon olen lykännyt esim.työn kannalta kiintoisat harrastukset tai taidot, esim.pianonsoitto opettajan paikkaa hakiessa tai kieliopinnot toimistotyötä hakiessa. Myös vaikka kansainväliset työkokemukset tai muu vastaava sopii tuollaisen alle.

Tuo "olen xx-vuotias jne.." on tosiaan aika loppuunkulutettu aloitus. Sisko työskentelee sihteerinä ja sanoi joutuvansa lukemaan valtaosan saapuneista hakemuksista läpi ja jonkun kerran roskiin-jatkoon kriteerinä oli ollut persoonallinen kerro itsestäsi -kohta. Opiskeluaikaan lähetin n. 70 hakemusta ja olin jo siinä uskossa, että ei minua kukaan halua töihin. En nyt sano, että käyttämäni metodi on oikein, mutta pienessä sievässä muotoiltu lennokas työpaikkahakemus on tuottanut tuloksen jo kolmesta työpaikasta. Ja työpaikka ei ole siis vaihtunut sievän takia vaan kaksi ollut määräaikaista ja yksi väliaikainen paikka, josta minä että työnantaja tiedettiin etten jatka hommassa vuotta pidempään, mutta taidot ja kyky riittivät hommiin.

No antakaa nyt niitä ihan oikeita esimerkkejä, mikä ei ole loppuunkulunutta ja persoonatonta? Mulla ei ainakaan ihan oikeasti tule mitään muuta mieleen kuin jotain ihan erilaista ja rentoa kuten "Tässäpä teille avain mahtava työntekijä, jonka palkkaamista ette tule katumaan! Upea, filmaattinen ja maailman paras ovat sanoja, joita minua kuvailtaessa usein käytetään"

Jos haluaa tehdä kuitenkin ihan tavallisen, asiallisen hakemuksen niin mitä helvettiä siihen voi kirjoittaa? Kertokaa ihan suoraan esimerkkilauseita eikä tuota epämääräistä "pitää olla persoonallinen" lausetta.

Tuo "olen xx-vuotias jne.." on tosiaan aika loppuunkulutettu aloitus. Sisko työskentelee sihteerinä ja sanoi joutuvansa lukemaan valtaosan saapuneista hakemuksista läpi ja jonkun kerran roskiin-jatkoon kriteerinä oli ollut persoonallinen kerro itsestäsi -kohta. Opiskeluaikaan lähetin n. 70 hakemusta ja olin jo siinä uskossa, että ei minua kukaan halua töihin. En nyt sano, että käyttämäni metodi on oikein, mutta pienessä sievässä muotoiltu lennokas työpaikkahakemus on tuottanut tuloksen jo kolmesta työpaikasta. Ja työpaikka ei ole siis vaihtunut sievän takia vaan kaksi ollut määräaikaista ja yksi väliaikainen paikka, josta minä että työnantaja tiedettiin etten jatka hommassa vuotta pidempään, mutta taidot ja kyky riittivät hommiin.

Ja minä taas olen saanut 9 työtä ihan sillä tylsän mielenkiinnottomalla "olen xx-vuotias... tai olen oma-alotteinen, reipas..."

Sain kaikkiin paikkoihin (6 kpl) haastattelupyynnön. Trust me ;)

Eli, aloita juu iällä ja sukupuolellasi ja missä asut. Sen jälkeen heti koulutus ja työtausta. Sitten itseäsi imartelevat adjektiivit, missä olet hyvä, mitä tykkäät tehdä. Sen jälkeen voit kuvailla edellisen (tai edellisien, jos paikat olivat erilaisia ja niissä tekemäsi työt liittyvät hakemaasi työhön) työpaikkasi työtehtäviä Harrastuksistasi voit kertoa alempana.

Yhteistyössä