työn kannattavuus..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ä76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ä76

Vieras
Tässä oon miettinyt, et kuinka moni äiti tekee työtä, jolla rahallisesti ei kovin voita mitään, jos vertaa esim. kotona oloon lasten kans.

Tällä hetkellä itse oon pieni palkkaisessa työssä ja hoitomaksuihin menee 350e/kk. Eli mun 2vk:n palkasta jää reilu 100e ku maksan tuon. Jotenki tuntuu mun työnteko turhalta, toki mies on töissä ja tienaa paremmin (mistä johtuukin tuo korkea maksu)

Mutta vähän motivaatio työntekoon menee tuon takia.

työtätehdessä ei minun mielestä pidä ajatella vain tätä päivää vaan myös sitä mitä se tämän päivän työ huomiseenkin tuo.
työnteko pitää käsittää laajempana kokonaisuutena kuin vain tilinauhana. Tämä kuitenkin on joskus vaikeaa, tämän olen elämäni varrella nähnyt kun olen työpaikoillani esimiesasemassa "katsellut" kaikenlaista ja myös kun olen jollakin esimies- tai työtieteen kurssilla pohtinut ihmisten suhtautumista työhön, motivaation ja sisäisen yrittäjyyden yms merkitystä.
jos vain käy töissä ihan vaan rahan vuoksi, niin ei siitä varmaan saa niin paljoa irti kuin jos näkisi kaiken laajempana kokonaisuutena ja sen mitä se työ vaikuttaa muihin ihmisiin ja jopa yhteiskuntaan.
Sorry, en oikein selkeästi osaa selittää, työasiat painoi yöllä mielessä ja uni jäi vähiin.

Eläkettä ei siitä kotona olemisesta kerry. Jos palkka on huono, täytyy kouluttautua lisää tai hakeutua toiseen duuniin. Vaikkei ero tulisikaan, mies voi kuolla (ja usein kuoleekin) ennen vaimoaan ja mitenkäs sitten suu pannaan? Leskeytyneenä vuosikausia töistä poisolleena keski-ikäisenä ihmisenä se uudelleenkoulutus voi olla tosi rankka paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eläkettä ei siitä kotona olemisesta kerry. Jos palkka on huono, täytyy kouluttautua lisää tai hakeutua toiseen duuniin. Vaikkei ero tulisikaan, mies voi kuolla (ja usein kuoleekin) ennen vaimoaan ja mitenkäs sitten suu pannaan? Leskeytyneenä vuosikausia töistä poisolleena keski-ikäisenä ihmisenä se uudelleenkoulutus voi olla tosi rankka paikka.

Pakkohan jonkun on niitä matalapalkkaisiakin töitä tehdä, esim. siivooja tai lähihoitaja (tai vaikka kirjastonhoitaja). Ja työnteko voi olla paljon kannattavampaa sitten kun lapset ovat koulussa eikä enää tule hoitomaksuja rasitteeksi, eli ei se, että lasten ollessa pieniä toteaa työnteon olevan kannattamatonta, tarkoita sitä, että aikoo loppuiän olla kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja jotaa rajaa:
Suomessa hoitomaksut ovat minimaaliset ja päivähoito on korkeatasoista. Turhaa nirputusta moinen.

Jos selvä laskutoimtus osoittaa että töissä käydessä käteen jää vain parisataa enemmän kuussa, niin kyllähän sen järki sanoo ettei työnteko rahallisesti juuri kannata. Ei siinä paljon auta kertoa että Suomessa päivähoidon maksut ovat halvemmat kuin muualla maailmassa. Suomessa toisaalta maksetaan päivähoitomaksuja 6-vuotiaaksi saakka, monessa muussa alkaa maksuton koulu paljon aiemmin.

Minä tunnustan miettineeni tulotasoa jo lukiossa tulevaa uraa miettiessä. Vain todistetusti hyväpalkkaiset alat kiinnostivat ja niitä on oikeasti paljon. Tosin ei minusta lakimiestä tullut, mutta ei ole ei tarvitse kahta kertaa miettiä kotiäidin tai työäidin uran välillä.

Itse olen samaa miettinyt.. melkein vois ajatella että kun lapset on hoidossa ja niiden päivähoito on nyt sitten maksimi 443?/kk ja sitten palkasta verot yms pois niin jää vähemmän käteen rahaa kuin silloin jos hoitaisi lapset koton ja saisi kotihoidon tukea.. välillä moinen tympii, mutta en siihen ole ruvennut..

Mä en ajattele työssä käymistä minään laajempana kokonaisuutena :whistle:
Töissä käydään siksi että saadaan rahaa,ikävä kyllä tässä yhteiskunnassa ei muulla tunnu olevan väliä.
Ja jos mulle jää 100 euroa enemmän käteen töissä ollessa(kuin esim.kotona lapsia hoitaessani)niin mä en todellakaan herää aamulla klo 5.00 ja raahaa lapsia hoitoon.
Ja niinkuin jo kerran tässä mainitsin että eläkettä voi myös itse kartuttaa...
Kyllä töistä pitää kunnolla rahaa jäädä myös kaikkien kulujen jälkeenkin ja koska monella lapsia monta niin hoitomaksut aika komiat.

Yhteistyössä