Työmatkakulujen vähentäjät!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyy

Vieras
Millasilla työmatkoilla olette saaneet vähennettyä työmatkakulut? Mulla on 28 kmsuuntaansa matkaa ja toiseen suuntaan kulkee bussit mut takas ei pääse kuin 3,2 km päähän. Olenko mä oikeutettu vähentämään oman käytön verotuksessa vai tuleeko mätkyjä jos nyt lasken veroprosenttia tuon perusteella?

No kyllähän sulla vuodessa tulee kuluja aika paljon, joten voit vähentää. MUTTA, senhän voi tehdä sen muutoksen sitten lopulliseen verotukseen, jos et osaa tarkkaan arvioida vähennyksen määrää!

[QUOTE="vieras";25475102]No kyllähän sulla vuodessa tulee kuluja aika paljon, joten voit vähentää. MUTTA, senhän voi tehdä sen muutoksen sitten lopulliseen verotukseen, jos et osaa tarkkaan arvioida vähennyksen määrää![/QUOTE]

No eikös sen saa laskettua aika tarkkaan kun on töissä ma-pe 11 kk vuodessa? Ja km-korvaus 25 senttiä. Vero.fi laskettiin ja laskis kivasti 18:sta 13:n mun vero-%.

Miten voi olla, että takaisin ei pääse bussilla, jos kerta toiseenkin suuntaan pääsee? Eikö mitään reittiä vaihtamalla edes? Verottajan ohjeiden mukaan odotusaika pitää olla yli 1,5h (siis yhdessä kohtaa ei koko odotusaika), jotta oma auto sallitaan vähennyksiin. Mitään kokonaismatkan enimmäisaikaa ei ole määritelty. Samoin myös mun muistini mukaan matka pysäkille on linnuntietä. Tuosta en ole kyllä yhtään varma onko noin.

Aika pieniin menee sun veroprosenttis, tosin palkkaasi en tiedä.
Miehellä työmatka suuntaansa joku 50km siis suunta ja sille tuli nyt veroprosentti, missä oli kilometrit jo vähennetty (ekaa kertaa jo valmiiksi prosentissa) ja sille tuli toi 13,5%.

Voithan laskea sen vaikka 15% sitten luulis että saat takaisin, jos verottaja hyväksyy kilometrit.

[QUOTE="a p";25475152]No eikös sen saa laskettua aika tarkkaan kun on töissä ma-pe 11 kk vuodessa? Ja km-korvaus 25 senttiä. Vero.fi laskettiin ja laskis kivasti 18:sta 13:n mun vero-%.[/QUOTE]

No voit toki tehdä noinkin, MUTTA mä olen kulkenu tätä samaa matkaa jo vuosia 27km/suunta ja kerran ilmotin kilometrit... ihan siis verotoimistossa kävin lasketuttaan prosenttini. Ja tuo on AINUT vuosi kun sain mätkyjä, eli oli laskettu liikaa vähennyksiä...

Miten voi olla, että takaisin ei pääse bussilla, jos kerta toiseenkin suuntaan pääsee? Eikö mitään reittiä vaihtamalla edes? Verottajan ohjeiden mukaan odotusaika pitää olla yli 1,5h (siis yhdessä kohtaa ei koko odotusaika), jotta oma auto sallitaan vähennyksiin. Mitään kokonaismatkan enimmäisaikaa ei ole määritelty. Samoin myös mun muistini mukaan matka pysäkille on linnuntietä. Tuosta en ole kyllä yhtään varma onko noin.

No siten että edellinen bussi menee klo 15 tienoilla ja seuraava klo 21. a mun ois oltava töissä neljään. Sellasta se on täällä kehäkolmosen ulkopuolella.

[QUOTE="vieras";25475272]No voit toki tehdä noinkin, MUTTA mä olen kulkenu tätä samaa matkaa jo vuosia 27km/suunta ja kerran ilmotin kilometrit... ihan siis verotoimistossa kävin lasketuttaan prosenttini. Ja tuo on AINUT vuosi kun sain mätkyjä, eli oli laskettu liikaa vähennyksiä...[/QUOTE]

Eikö siihen laskuriin voi sitten muka luottaa? Ärrinpurrin.. että pitää varmuuden vuoksi laittaa vähän isompi prosentti?

Yhteistyössä