Työmarkkinatuesta ja peruspäivärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tukea vai ei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tukea vai ei?

Vieras
Olen tällä hetkellä työttömänä työnhakijana, ja minulta loppui n. kuukausi sitten reilun vuoden kestänyt osa-aikainen työ, jota tein kotiäitiyden lomassa (vain ~30h/kk työtunteja). Hain Kelalta elokuun alusta lähtien työmarkkinatukea/peruspäivärahaa ja sain päätöksen, jonka mukaan minulla ei ole oikeutta peruspäivärahaan työssäoloehdon vuoksi. Tässä ei vielä mitään epäselvää. Lisäksi puolisoni tulot mukaan laskettuna sanotaan päätöksessä, että vähennyksen jälkeen työmarkkinatukea ei jää maksettavaksi. Hain Kelalta tukea kahdelle edeltävälle kk:lle (elo ja syys), jonka ajalta en siis päätöksen mukaan saa tukea. Tältä kuulta en ole vielä mitään hakenut, ja tämä on siis ensimmäinen kuukausi, kun olen täysin työttömänä. Olenko ymmärtänyt nyt aivan oikein, että en saa työttömänä työnhakijana Kelalta minkäänlaista tukea? Vai tulisinko saamaan vasta tästä kuukaudesta eteenpäin, kun mulla ei enää sitä työtä ole? Olen aivan pihalla muutenkin koko Kelan toiminnasta, eikä mun ole ikinä tarvinut tällaisten asioiden kanssa siellä asioida.

Itsekin näitä juttuja lueskelin kun luulin jääväni työttömäksi.. Tämähän riippuu mm iästä, siitä kauanko olet ollut työssä ennen työttömäksi jäämistä, ja siitä kauanko olet ylipäätään ollut työelämässä.
Itse siis olin pitkään siinä uskossa että minun olisi ollut kannattavampaa jäädä työttömäksi kuin kotihoidontuelle, mutta kun tarkemmin luin KELAn sivuja totesin etten saisi työttömänä euroakaan, vaan ensin pitäisi olla ( muistaakseni ) 3kk täysin ilman tukia.
Tämä johtui kohdallani siitä etten ole IKINÄ tehnyt oikeita töitä, ja olen vasta 23-vuotias. Työssäolo ehto ei siis kohdallani täyttynyt

Mä en osaa sun tilanteeseen vastausta antaa. Mutta on mahdollista ettet saa mitään tukea jos puoliso tuet on kelasta liian isot. Mulla on näin. http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/280302083352EH tuossa linkissä on taulukko josta näkee puolison tulojen ja lapsien vaikutuksen tukeen.

Jos olet 18–24-vuotias työtön, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea työttömyysajalta vain, jos

et ole kieltäytynyt työ- ja elinkeinotoimiston sinulle tarjoamasta työstä tai koulutuksesta
olet hakenut sinulle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen, etkä ole kieltäytynyt, eronnut tai omasta syystä erotettu tällaisesta koulutuksesta (ks. tarkemmat tiedot työ- ja elinkeinotoimiston sivuilta).
Jos et ole aikaisemmin täyttänyt työssäoloehtoa eikä sinulla ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen. Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työmarkkinatuki voidaan maksaa odotusajasta huolimatta.

Tuossa kohta mihin kaatui minun tukeni

Mietin myös onko niin, että saadakseen työmarkkinatukea, pitää olla jossakin näistä työkkärin järjestämistä palveluista:
- työvoimapoliittinen aikuiskoulutus
- omaehtoinen opiskelu (esim. keskeneräisen tutkinnon loppuun suorittaminen)
- työharjoittelu, työelämävalmennus
- työkokeilu tai koulutuskokeilu
- kuntouttava työtoiminta
- maahanmuuttajan kotoutumistoimenpide

VAI riittääkö jo se, että on työkkärissä työttömänä työnhakijana? Mullahan on tilanne se, että olen etsimässä itselleni työelämävalmennuspaikkaa, mutta toistaiseksi ei ole natsannut, jonka vuoksi siis tämä lokakuu mennyt täysin työttömänä.

Aika järkkyä, että puolison tuet voi vaikuttaa näin. Ihan normihommissa mies kulkee ja sit meidän pitäisi koko perheen elää pelkästään hänen tuloillaan asuntolainat sun muut siihen päälle lätkittynä. Ei paineita, ei. :/

Onkohan mun järkeä sitten hakea tältä työttömältä lokakuultakaan mitään tukea, vai pitäisikö odottaa niin kauan, että toivottavasti pääsen johonkin työelämävalmennukseen? Ja jos siis sittenkään saisin mitään tukea...

[QUOTE="sss";27407499]Siis eikö sulla ole mitään koulutusta?[/QUOTE]

On, mutta haluan tehdä alanvaihdoksen, jonka vuoksi tämä työnhakukin on lievästi sanottuna jumissa. Jäin siis äitiyslomalle heti valmistumiseni jälkeen (reilu kolme vuotta sitten) ja päivääkään en ole töitä tehnyt ammatissa, johon minulla on koulutus. Ellei tuota reilun vuoden kestänyttä työtä lasketa, joka nyt vähän sitä sivusi.

Jos sulla on koulutus, saat sitä työmarkkinatukea tammikuusta alkaen ilman että miehesi tulot painaa siinä. Mutta sitä ennen ne painaa.

Onko asia näin myös siinä tapauksessa, jos olen työkkärissä vain työttömänä työnhakijana, mutta en käytä mitään työllistymistä edistävää palvelua (kuten työelämävalmennus)?

Siis painaako koulutus oikeasti, vaikka en tee juuri kyseisellä koulutuksella mitään? En edes muista kysyttiinkö koulutusta hakemuslomakkeessa..

olisi kannattanu liittyä liittoon ja hakee päivärahaa sieltä.. tosin sul ei taitais kyllä tulla työtunnit täyteen.. ku siin tarvii olla töis 18h/viikko.. mutta koska sulla koulutus niin mun tietääkseni olet kyllä oikeutettu päivärahaan! mutta kela tunnetusti vaikeuttaa aina asioita ja puolison tulot kyllä verottaa..tuli varmaan vähän vaikeasti selostettuna mutta kannattaa hiillostaa kelaa niin eiköhän siltä jotain irtoa...

Olen kyllä aivan niin pihalla, että huh huh. JOS sattuisin saamaan työelämävalmennuspaikan, niin enköhän mä siltikään saisi sitä työmarkkinatukea Kelalta, ennen kuin sitten tammikuusta eteenpäin, kun puolison tuet ei enää vaikuta? Olisimme siis käytännössä koko tänä loppuvuoden mieheni tulojen varassa ja mä kävisin työelämävalmennuksessa ns. ilmaiseksi? Siis toki ko. valmennus olisi mulle tärkeä työnsaannin kannalta, mutta siis..ei minkäänlaista tukea mistään? No onneksi ei sentään tullut mätkyjä tälle vuodelle. Sehän tästä olis vielä puuttunut.

jos pääset työelämävalmennukseen alat saada työmarkkinatukea+8€ per arkipäivä. tämä siis heti. Tuolloin tammikuussa pitäisi poistua puolison tulojen vaikutus työmarkkinatukeen jolloin saisit tukea vaikka puoliso tulot ovat nykyisiä rajoja isommat.

[QUOTE="vieras";27407881]jos pääset työelämävalmennukseen alat saada työmarkkinatukea+8€ per arkipäivä. tämä siis heti. Tuolloin tammikuussa pitäisi poistua puolison tulojen vaikutus työmarkkinatukeen jolloin saisit tukea vaikka puoliso tulot ovat nykyisiä rajoja isommat.[/QUOTE]

Eli saisin työmarkkinatukea jo nyt ennen vuoden vaihdetta huolimatta puolisoni tuloista, jos pääsisin työelämävalmennukseen? Vai onko nimenomaan niin, että meidän pitää kituuttaa tämä loppuvuosi pelkästään hänen tuloillaan siitäkin huolimatta, että meikäläinen olisi työelämävalmennuksessa?

Varmaankaan mun ei siis kannattane hakea tältä lokakuulta mitään tukea kelalta, kun en oo kerta missään työkkärin järjestämässä työllistymista edistävässä palvelussakaan.

Eli saisin työmarkkinatukea jo nyt ennen vuoden vaihdetta huolimatta puolisoni tuloista, jos pääsisin työelämävalmennukseen?

Varmaankaan mun ei siis kannattane hakea tältä lokakuulta mitään tukea kelalta, kun en oo kerta missään työkkärin järjestämässä työllistymista edistävässä palvelussakaan.

Kyllä saisit työmarkkinatukea jo ennen vuodenvaihdetta jos pääset työelämävalmennukseen ilman valmennusta et saa tukea ennen kuin tammikuussa pitäisi poistua puolison tulojen vaikutus. Minä itse en usko puolison tulojen vaikutuksen poistumiseen ennen kuin se oikeasti tapahtuu.

Minusta et saa lokakuultakaan kun et saanut edellisiltä kuukausiltakaan. Eli jos tulonne on pysyneet samana. Mutta hakemisestahan ei ole muuta haittaa kun se hakemisen vaiva.

Yhteistyössä