T
Tukea vai ei?
Vieras
Olen tällä hetkellä työttömänä työnhakijana, ja minulta loppui n. kuukausi sitten reilun vuoden kestänyt osa-aikainen työ, jota tein kotiäitiyden lomassa (vain ~30h/kk työtunteja). Hain Kelalta elokuun alusta lähtien työmarkkinatukea/peruspäivärahaa ja sain päätöksen, jonka mukaan minulla ei ole oikeutta peruspäivärahaan työssäoloehdon vuoksi. Tässä ei vielä mitään epäselvää. Lisäksi puolisoni tulot mukaan laskettuna sanotaan päätöksessä, että vähennyksen jälkeen työmarkkinatukea ei jää maksettavaksi. Hain Kelalta tukea kahdelle edeltävälle kk:lle (elo ja syys), jonka ajalta en siis päätöksen mukaan saa tukea. Tältä kuulta en ole vielä mitään hakenut, ja tämä on siis ensimmäinen kuukausi, kun olen täysin työttömänä. Olenko ymmärtänyt nyt aivan oikein, että en saa työttömänä työnhakijana Kelalta minkäänlaista tukea? Vai tulisinko saamaan vasta tästä kuukaudesta eteenpäin, kun mulla ei enää sitä työtä ole? Olen aivan pihalla muutenkin koko Kelan toiminnasta, eikä mun ole ikinä tarvinut tällaisten asioiden kanssa siellä asioida.