Työkkäriasiaa:karenssi jos ei lapsilla hoitopaikkaa heti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta työttömänä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pitää varmaan soittaa meidän työkkäriin ja kysyä miten täälläpäin toimitaan.Kun näkyy niin monenlaista käytäntöä olevan.Ei vaan huvittais sinne soittaa,kun sieltäkin aina saa mitäsattuu vastauksia... =/

Työkkärissä harvoin kiinnostaa mitkään lastenhoidot, ja on ihan väärää tietoa sanoa että ne jotenkin oisi sen asian suhteen huomaavaisia. Kyllä se hoitopaikka täytyy jotenkin itse hommata...
:/

No meillä ainaki otettiin työkkärissä puheeks se lapsenhoito varoaika.. mä luulin että se ois yleinen käytäntö, ei kai sit oo. Ja niitä töitä mitä mä hakisin ei oikein sairauslomatuurauksina tehtäis et en tiiä voisko sen takia sanoa noin. Mutta en siis erikseen oo kyselly mitään karensseja kun sain semmosen käsityksen että kunta hoitaa hoitopaikan ja työpaikka joustaa sen kahen viikon verran jos töitä tarjoaa.

Niin, ne edelliset antamani 233e/210e ovat siis kokopäivähinnat kun lapsi on hoidossa joka päivä. Muut mahdollisuudet ovat meillä 1-10 päivää (maksu 50% kokopäivästä) ja 11-15 päivää (maksu 75% kokopäivästä.), sekä puolipäivähoito. Eri variaatioita on myös kaupungeittain, katso oman kaupunkisi nettisivuilta tarkemmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Mulle ainakin sanottiin, että heidän tehtävänsä on välittää työvoimaa sitä tarvitseville. Ja moni vetoaa siihen, ettei ole hoitopaikkaa, tätä yrittävät välttää. Oli niin tai ei. Ei ole eri tahojen välistä yhteistyötä tässäKÄÄN asiassa.

Totta.
Työkkäri ei ole sosiaalitoimisto tms, jota kiinnostaisi perheen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Se on työnvälitystoimisto, ja jos on siellä kirjoilla ja meinaa saada asiaankuuluvat edut eli työttömyyskorvauksen, niin pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. Toisin sanoen pitää pystyä ottamaan työtä vastaan kun sitä tarjotaan.
Se, ettei lapsilla ole hoitopaikkaa, tai ettei omista autoa eikä pääse töihin, ei ole hyväksyttävä syy. Ei silloin ole työmarkkinoiden käytettävissä, jos ei töihin pääse...
Moni pitää työttömyyskorvausta vaihtoehtona kotihoidontuelle, mutta ei se sitä ole. Siksi kai työkkäri suhtautuu niin nihkeästi siihen, että perheelliset naiset vetoavat lastenhoito-ongelmiin eivätkä voi ottaa työtä vastaan. Siitä kärsivät nekin, jotka mielellään menisivät töihin. Työkkärissä tehdään työtä sen eteen, että joku työnhakija saisi työpaikan, ja sitten kun on käynyt satakunta asiakasta läpi, löytänyt ko. paikkaan sopivia henkilöitä, ja saakin vastaukseksi että "en mä voi mennä töihin kun lapsilla ei oo hoitopaikkaa" niin alkaa ehkä hieman ketuttaa...
Ap tosin ei kuulu tähän ryhmään, joka käyttää työttömyyskorvauksia kotihoidontuen vaihtoehtona, eikä ole aikeissakaan mennä töihin.
Ja laki siis sanoo että hoitopaikka pitää järjestyä kahdessa viikossa, jos hoidontarpeen syy on työllistyminen.

T: aikoinaan työkkärissäkin työskennellyt

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mulle ainakin sanottiin, että heidän tehtävänsä on välittää työvoimaa sitä tarvitseville. Ja moni vetoaa siihen, ettei ole hoitopaikkaa, tätä yrittävät välttää. Oli niin tai ei. Ei ole eri tahojen välistä yhteistyötä tässäKÄÄN asiassa.

Totta.
Työkkäri ei ole sosiaalitoimisto tms, jota kiinnostaisi perheen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Se on työnvälitystoimisto, ja jos on siellä kirjoilla ja meinaa saada asiaankuuluvat edut eli työttömyyskorvauksen, niin pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. Toisin sanoen pitää pystyä ottamaan työtä vastaan kun sitä tarjotaan.
Se, ettei lapsilla ole hoitopaikkaa, tai ettei omista autoa eikä pääse töihin, ei ole hyväksyttävä syy. Ei silloin ole työmarkkinoiden käytettävissä, jos ei töihin pääse...
Moni pitää työttömyyskorvausta vaihtoehtona kotihoidontuelle, mutta ei se sitä ole. Siksi kai työkkäri suhtautuu niin nihkeästi siihen, että perheelliset naiset vetoavat lastenhoito-ongelmiin eivätkä voi ottaa työtä vastaan. Siitä kärsivät nekin, jotka mielellään menisivät töihin. Työkkärissä tehdään työtä sen eteen, että joku työnhakija saisi työpaikan, ja sitten kun on käynyt satakunta asiakasta läpi, löytänyt ko. paikkaan sopivia henkilöitä, ja saakin vastaukseksi että "en mä voi mennä töihin kun lapsilla ei oo hoitopaikkaa" niin alkaa ehkä hieman ketuttaa...
Ap tosin ei kuulu tähän ryhmään, joka käyttää työttömyyskorvauksia kotihoidontuen vaihtoehtona, eikä ole aikeissakaan mennä töihin.
Ja laki siis sanoo että hoitopaikka pitää järjestyä kahdessa viikossa, jos hoidontarpeen syy on työllistyminen.

Juu,näinhän se varmasti on.Mutta ketuttaa,jos tuommoista ei otata huomioon.Ei paljoa lämmitä jos saa 3kk karenssin.Eikä sekään,että joutuu pitään lapsia turhaan hoidossa ja maksaan hoitomaksuja vaikkei oliskaan töissä.No onkos siinä sitten joku raja miten nopeaan niitä töitä saa tarjota?Voidaanko työkkäristä esim. sanoa,että työ alkaa huomanna, ja jos et mene niin karenssia?Vai onko se aika tuon 2vkoa vai miten?Ymmärsitköhän mitä tarkoitin...?

Totta.

Tässä se tuli kiteytetysti! On tosi väärin että joillekin lupaillaan kahtia viikkoja vapaa-aikaa kun eivät sillon selkeästikään ole työkkärin käytettävissä ja oikeutettuja työttömyyskorvauksiin. Lasten hoitaminen kotona on sitä mitä on, ei siis työttömyyttä, näin oletetaan. Lapset siis oletetaan laitettavan hoitoon jotta työllistyminen olisi mahdollista. En usko että kukaan työnantaja odottelee työntekijän saapumista useita viikkoja kun halukkaita varmasti löytyy.

Juu,näinhän se varmasti on.Mutta ketuttaa,jos tuommoista ei otata huomioon.Ei paljoa lämmitä jos saa 3kk karenssin.Eikä sekään,että joutuu pitään lapsia turhaan hoidossa ja maksaan hoitomaksuja vaikkei oliskaan töissä.No onkos siinä sitten joku raja miten nopeaan niitä töitä saa tarjota?Voidaanko työkkäristä esim. sanoa,että työ alkaa huomanna, ja jos et mene niin karenssia?Vai onko se aika tuon 2vkoa vai miten?Ymmärsitköhän mitä tarkoitin...?

Mä en tiedä nykykäytännöstä, enkä siitä miten muilla paikkakunnilla asiat on, mutta Turussa on sanottu että "kaupunki järjestää hoitopaikan kahdessa viikossa" kun joku on vedonnut lastenhoito-ongelmiin. Eli täällä on kaiketi se parin viikon aika järjestää hoitopaikka-asiat kuntoon. Mutta jos sijaisuuksia haluaa tehdä, niin siihen tuo ei kyllä auta :/

Useimmiten työnantajat kyllä odottelee sen viikon, pari, kolmekin, ennen kun työt alkaisivat, paitsi jos kyse on sijaisuuksista ja sijaista tarvitaan heti.

Sekin vaihtoehto on toki olemassa, että hakee työtä itsekseen, mol.fi-sivujen tms kautta, eikä ole työkkärissä kirjoilla ollenkaan. Jos saa paikan, niin voi sopia työnantajan kanssa aloittamispäivästä, ja hakea lapsille hoitopaikat. Olettaen että kunta tosiaan pystyy järkkäämään paikat lain salliman kahden viikon aikana (kaikki kunnat eivät siihen ilmeisesti pysty vaikka laki niin vaatiikin).

Soittele sekä työkkäriin että päivähoidon ohjaajalle (tai kuka teidän paikkakunnallanne hoitopaikka-asioita hoitaakaan) ja kysele tarkempia tietoja.

Ihan työnhaun kannaltakin joku osa-aikainen hoitopaikka olisi hyvä. Haastatteluihin on kivempi mennä ilman lapsia. Lisäksi lapsilla on pehmeä lasku, eli aikaa tottua hoitopaikkaan :)

Kun mä ilmottauduin työttömäksi niin kysyin samaa. Minulle se mies sano että järkikihän sen sanoo et kaksviikkoa on varoaika jos on noin pienet lapset. Et pitää sitä itekki vähän osata vaatia =)
ja et ei mitään järkeä ennen työ alkua maksaa päivähoidosta.
Fiksu mies.
Et jos töihin soitetaan niin voit sanoa et tuut kahden viikon päästä.

ja mä sain kahdessa viikossa hoitopaikan sit. Tai tosin jo parin päivän päästä ilmotettiin et onnistuu.

Mä en tiedä nykykäytännöstä, enkä siitä miten muilla paikkakunnilla asiat on, mutta Turussa on sanottu että "kaupunki järjestää hoitopaikan kahdessa viikossa" kun joku on vedonnut lastenhoito-ongelmiin. Eli täällä on kaiketi se parin viikon aika järjestää hoitopaikka-asiat kuntoon. Mutta jos sijaisuuksia haluaa tehdä, niin siihen tuo ei kyllä auta :/

Ok,no voiko sen itse päättää,että en hae sijaisuuksia vaan vakituista paikkaa tai pidempiaikaista?Että jos joku työnantaja kyselee työkkäristä sijaisuuden tekijää,niin minä en ole siihen käytettävissä vaikka oikean alan ihminen olenkin ja työkkärissä kirjoilla?

Useimmiten työnantajat kyllä odottelee sen viikon, pari, kolmekin, ennen kun työt alkaisivat, paitsi jos kyse on sijaisuuksista ja sijaista tarvitaan heti.

Sekin vaihtoehto on toki olemassa, että hakee työtä itsekseen, mol.fi-sivujen tms kautta, eikä ole työkkärissä kirjoilla ollenkaan. Jos saa paikan, niin voi sopia työnantajan kanssa aloittamispäivästä, ja hakea lapsille hoitopaikat. Olettaen että kunta tosiaan pystyy järkkäämään paikat lain salliman kahden viikon aikana (kaikki kunnat eivät siihen ilmeisesti pysty vaikka laki niin vaatiikin).

Soittele sekä työkkäriin että päivähoidon ohjaajalle (tai kuka teidän paikkakunnallanne hoitopaikka-asioita hoitaakaan) ja kysele tarkempia tietoja.

Ok,no voiko sen itse päättää,että en hae sijaisuuksia vaan vakituista paikkaa tai pidempiaikaista?Että jos joku työnantaja kyselee työkkäristä sijaisuuden tekijää,niin minä en ole siihen käytettävissä vaikka oikean alan ihminen olenkin ja työkkärissä kirjoilla?

No höh,mites se tuonne väliin meni,yritän uudestaan...

No höh,mites se tuonne väliin meni,yritän uudestaan...

Ei työnhakijalla taida olla mitään sanomista tuohon :/
Sitäkin toki kysytään kun työnhakijaksi ilmoittaudutaan (kuten myös sitä, onko valmis tekemään iltatyötä, vkl-työtä yms) mutta käytännössä ei voi kieltäytyä jos tarjotaan oman alan sijaisuutta. Ei voi kieltäytyä edes muun alan sijaisuuksista, jos valmistumisesta on jo hieman aikaa.

Riippuu toki ihan alasta ja paikkakunnasta, että tarjoaako työkkäri ylipäätään mitään paikkaa, vai saako/joutuuko työnhakija odottelemaan vuosia ennen kun työkkäri ekan kerran ottaa yhteyttä jonkun pilipalikurssin muodossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Möyrylit:
ja laittakaa ehdoksi sinne jos ku menette ilmottautuun et kaks viikkoa varo aikaa et on pieni lapsi joka tarvii hoidon. TIETÄVÄT jo valmiiksi sanoa.

Musta kyllä tuntuu että täälläpäin naurettais vaan päin naamaa jos tuollaisia ehtoja yrittäsi esittää...

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Joutuu heti karenssiin, kokemusta on :(
Eli lapset pitäisi oikeastaan olla päiväkodissa, mikä on minusta typerää!!!!

Me onneksi saatiin sovittua että nuo molemmat ovat kokoaikaisia, mutta saa tuoda silloin kun huvittaa. Vievät kyllä paikan, mutta ovat vain ykköspäiviä kuukaudessa hoidossa. Tosin työttömyys kestänyt jo puoli vuotta, mutta ei uskalla ottaa hoidosta poiskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Me onneksi saatiin sovittua että nuo molemmat ovat kokoaikaisia, mutta saa tuoda silloin kun huvittaa. Vievät kyllä paikan, mutta ovat vain ykköspäiviä kuukaudessa hoidossa. Tosin työttömyys kestänyt jo puoli vuotta, mutta ei uskalla ottaa hoidosta poiskaan.

Entäs maksut? Maksatteko kahdesta lapsesta täyden maksun joka kuukausi?

Saahan sen kokoaikaisen paikan pitää, ja viedä lasta hoitoon vaikka kerran viikossa, mutta maksu... :/

Alkuperäinen kirjoittaja johnu83:
ja laittakaa ehdoksi sinne jos ku menette ilmottautuun et kaks viikkoa varo aikaa et on pieni lapsi joka tarvii hoidon. TIETÄVÄT jo valmiiksi sanoa.

Musta kyllä tuntuu että täälläpäin naurettais vaan päin naamaa jos tuollaisia ehtoja yrittäsi esittää...

Sama täällä, ilmoitin jo että olen hakenut hoitopaikkaa, niin vastasivat että on syytäkin, koska jos työnantaja haluaa sijaisen heti (huomenna) niin hoitopaikan puute ei ole riittävä syy. Että jos ei työnteko kiinnosta niin kotihoidontuki on lasten kotona hoitamista varten :(

Entäs maksut? Maksatteko kahdesta lapsesta täyden maksun joka kuukausi?

Saahan sen kokoaikaisen paikan pitää, ja viedä lasta hoitoon vaikka kerran viikossa, mutta maksu... :/

Meillä ei ole maksuja kummastakaan, kun on niin pienet tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja johnu83:

Sama täällä, ilmoitin jo että olen hakenut hoitopaikkaa, niin vastasivat että on syytäkin, koska jos työnantaja haluaa sijaisen heti (huomenna) niin hoitopaikan puute ei ole riittävä syy. Että jos ei työnteko kiinnosta niin kotihoidontuki on lasten kotona hoitamista varten :(

Juuri näin täälläkin tulisi, ja luulin olevan ihan yleinen käytäntö. Oikeastaanhan se onkin, joitain vaan kohdellaan kuin kukkaa kämmenellä...

Ei päde muuten tuo kaksi viikkoa varoaikaa joka paikassa.
Eräs tuttavaäiti olisi päässyt töihin, muttei saanut hoitopaikkaa. Ph:n johtaja kohautteli vaan olkiaan ja totesi ettei me nyt löydetä sun lapsellesi hoitopaikkaa mitenkään siinä ajassa, että sun varmaan pitää nyt jättää menemättä töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Ei päde muuten tuo kaksi viikkoa varoaikaa joka paikassa.
Eräs tuttavaäiti olisi päässyt töihin, muttei saanut hoitopaikkaa. Ph:n johtaja kohautteli vaan olkiaan ja totesi ettei me nyt löydetä sun lapsellesi hoitopaikkaa mitenkään siinä ajassa, että sun varmaan pitää nyt jättää menemättä töihin.

Mulle yritettiin samaa ja kysyin tyynesti päivähoidon johtajan yhteystiedot, soitin ja kysyin että tuonko sinun työhuoneeseesi lapsen hoitoon, palkkaan hoitajan kotiin ja laitan laskun kaupungille vai vienkä oikeasti kaupungin hoitoon?

Meni pari tuntia ja sain hoitopaikan, en lähintä mahdollista mutta suht ok matkan päästä. Noin puolivälissä pisintä matkaa ajatellen ;)

Yhteistyössä