Työhönosoitus ja työnhakusuunnitelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työnhakija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työnhakija

Vieras
Eikö työnhakusuunnitelma sido myös työkkäriä vai voiko se mielivaltaisesti vain lähettää työhönosoituksen huolimatta siitä, mitä suunnitelmassa on sovittu? Mulla taitaa nyt mennä kaikki suunnitelmat vituiksi tai toimeentulo keväältä työhönosoituksen takia.

Käyn neuvotteluja työnantajan A kanssa eri työvaihtoehdoista, asiat ovat siis kesken. Mikäli töitä ei sieltä järjesty, minulla on varma työ kesä-syyskuuksi työnantajalla B. Työkkäri tietää ja suunnitelmassa on kirjattu tuo vaihtoehto A, kesätyöstä ei heillä ole vielä tietoa, koska varmistan sen itsekin vasta maaliskuussa.

Eilen sit pamahti työhönosoitus ja multa meni yöunet. Tänään haastattelu. Mitä haastattelussa uskaltaa puhua ja mitä ei? Kolme lasta on vaikea saada hoitoon, päiväkoti tursuaa jo nyt yli äyräiden. Työaikojen takia pk on ainut vaihtoehto. En ole henkisesti ollenkaan valmis. olen koko ajan valmistanut itseäni ja lapsia siihen, että äiti lähtee kesällä töihin. Itkettää ja ahdistaa.

Työnhakusuunnitelma on vain suunnitelma eli jos töitä on tarjolla, varmasti noita työhönosoituksia tipahtelee.

Haastattelu on ihan normaali, nyt en ymmärrä kysymystä että mitä siellä uskaltaa puhua ja mitä ei :o Siis missä mielessä, haluatko sinne töihin vai et? Suoraan ei kannata sanoa että et halua töihin, koska veemäinen haastattelija antaa työkkäriin palautteen suoraan ja sinun voidaan katsoa omalla käytökselläsi vaikuttaneen valintaan.

Voit toki kysellä ekana lomat, tauot, talon muut edut ja työterveyshuollon toimivuuden :saint: ja sivulausessa todeta että ihana kun sait lapset haastattelun ajaksi hoitoon kun kerrankin kaikki ovat terveenä ekaa kertaa 6 kk ;)

No googletin ja vaikuttaa siltä, että karenssia on napsahdellut milloin mistäkin syystä, on katsottu että hakija on omalla toiminnallaan vaikuttanut siihen ettei saa paikkaa esim. sanonut hakeneensa opiskelemaan tms. Eli jos sanon, että mulla on työnantajan A kanssa neuvottelut kesken tai että paikassa B on varma kesätyö, niin hyvässä lykyssä aiheutan omalla toiminnallani sen etten saa paikkaa ja työkkäri napsauttaa karenssin... Jos sanon päivähoidon järjestämisen vaikeudesta, sekin voidaan katsoa että vaikeutan työllistymistäni.

Tuo hoitoasia on mahdoton tehtävä, työ alkaisi 15.2.... Enkä halua lapsia pk:iin, syystä että pienin joutuu isommista eroon. Hoitoon lähtö on sille muutenkin kova paikka. Eikä sinne mahdu, tursuaa jo nyt yli äyräiden. Miksi juuri minulle tuli työhön osoitus, varmaan sen takia kun olen niin aktiivisesti soitellut työkkäriin ja selvittänyt oppisopimus-, työkokeilu-, työllistämistuki- ym. asioita. Tää on ihan kamalaa, itkettää vaan :(.

Oletuksena työttömänä ollessa on, että etsit aktiivisesti työtä.

***Eli jos sanon, että mulla on työnantajan A kanssa neuvottelut kesken tai että paikassa B on varma kesätyö, niin hyvässä lykyssä aiheutan omalla toiminnallani sen etten saa paikkaa ja työkkäri napsauttaa karenssin... ***

Ei haastattelijaa kiinnosta sun muut viritykset vaan ainaostaan sun sopiminen heidän työhönsä. Muistat sen ja asennoidut itsekin niin että unohdat haastattelun ajaksi ne avoimet suunnitelmat ja keskityt siihen hetkeen ja siihen työpaikkaan.

***Jos sanon päivähoidon järjestämisen vaikeudesta, sekin voidaan katsoa että vaikeutan työllistymistäni. ***

Kun olet työttömänä työnhakijana, oletuksena on myös että olet hoitoasian jo järjestänyt ja olet työmarkkinoiden käytössä. Jos niin ei ole, se on oikeasti karenssin paikka koska siellä on hakijoina myös henkilöitä, joilla lapsi on koko ajan hoidossa ja ovat tunnin varoitusajalla tarvittaessa työpaikalla.

Jos et halua mennä töihin kuin vasta syksyllä, on parempi että jättäydyt hetkeksi pois työkkäristä ja olet esim kotihoidontuella kotona hoitamassa lapsia.

Ihan ystävyydellä. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja tanene:
mulle tuli kolme osoitusta pariviikkoa sitten ja pääsin sinne minne en halunnut töihin |O

Otan osaa :(. Mites muuten sit sellanenkin asia, että jos tuo osoitus ns. napsahtaa, niin mitäs jos siitä irtisanoutuu ja menee muualle töihin ja jääkin taas muutaman kuukauden päästä työttömäksi, niin voiko siitäkin napsahtaa karenssi?

Alkuperäinen kirjoittaja PS:
Alkuperäinen kirjoittaja tanene:
mulle tuli kolme osoitusta pariviikkoa sitten ja pääsin sinne minne en halunnut töihin |O

Otan osaa :(. Mites muuten sit sellanenkin asia, että jos tuo osoitus ns. napsahtaa, niin mitäs jos siitä irtisanoutuu ja menee muualle töihin ja jääkin taas muutaman kuukauden päästä työttömäksi, niin voiko siitäkin napsahtaa karenssi?

Voi olla vähän riskaabelia ainakaan tietoisesti tehdä tuota :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletuksena työttömänä ollessa on, että etsit aktiivisesti työtä.

***Eli jos sanon, että mulla on työnantajan A kanssa neuvottelut kesken tai että paikassa B on varma kesätyö, niin hyvässä lykyssä aiheutan omalla toiminnallani sen etten saa paikkaa ja työkkäri napsauttaa karenssin... ***

Ei haastattelijaa kiinnosta sun muut viritykset vaan ainaostaan sun sopiminen heidän työhönsä. Muistat sen ja asennoidut itsekin niin että unohdat haastattelun ajaksi ne avoimet suunnitelmat ja keskityt siihen hetkeen ja siihen työpaikkaan.

***Jos sanon päivähoidon järjestämisen vaikeudesta, sekin voidaan katsoa että vaikeutan työllistymistäni. ***

Kun olet työttömänä työnhakijana, oletuksena on myös että olet hoitoasian jo järjestänyt ja olet työmarkkinoiden käytössä. Jos niin ei ole, se on oikeasti karenssin paikka koska siellä on hakijoina myös henkilöitä, joilla lapsi on koko ajan hoidossa ja ovat tunnin varoitusajalla tarvittaessa työpaikalla.

Jos et halua mennä töihin kuin vasta syksyllä, on parempi että jättäydyt hetkeksi pois työkkäristä ja olet esim kotihoidontuella kotona hoitamassa lapsia.

Ihan ystävyydellä. :hug:

Joo ei mitään. Meillä on niin pieni kunta ja niin järkyttäva päivähoitotilanne, että mulla ei ole pokkaa vieda lapsia hoitoon, jos itse olen kotona. Meillä on päivähoidossa paljonkin noita lapsia, joiden molemmat vanhemmat ovat kotona. Nämä lapset vievät työssäkäyvien lapsilta paikkoja. Olisin kotihoidontuella mielelläni 2010 saakka, mutta sillä + miehen palkalla ei 5 henkinen perhe elä. Ikävä kyllä en ole kultalusikka suussa syntynyt :(. Tosin se tässä saattaa olla ainut vaihtoehto, tuo kotihoidontuki. Kierrätetään laskut sit ulosoton kautta, kokemushan se on sekin ;). Hoitopaikkahakemukset on mulla jonossa ollut joulukuusta, aloitusajankohta tosin vasta kesäkuulle.

Ok :)

Tuo aloitusajankohta on varmaan se ongelma, mutta äkillisesäs tilanteessahan kunnalla on se 2 viikkoa aikaa osoittaa (joku) hoitopaikka, ja kaikkien ei tarvitse olla samassa :( Olisko siellä mahkuja tehdä vaikka viikonloppuhommaa tai lehtienjakoa tms jolla saisi kht lisäksi vähän lisärahaa?

Jos et oo työmarkkinoiden käytettävissä, niin voit kyllä ilmottaa sen työkkäriin. Takaan ettei työhönosoituksia tule.

Sitten taas jos haluat sen työttömyyskorvauksen, niin ole työmarkkinoiden käytettävissä.

Kuinka kauan oikeasti luulit että saat vältellä töitä sen perusteella että sulla on "viritteillä ehkä mahdollisesti työtä yhteen paikkaan, muttei vielä niinkun oo, kun vielä keskustellaan"?

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Jos et oo työmarkkinoiden käytettävissä, niin voit kyllä ilmottaa sen työkkäriin. Takaan ettei työhönosoituksia tule.

Sitten taas jos haluat sen työttömyyskorvauksen, niin ole työmarkkinoiden käytettävissä.

Kuinka kauan oikeasti luulit että saat vältellä töitä sen perusteella että sulla on "viritteillä ehkä mahdollisesti työtä yhteen paikkaan, muttei vielä niinkun oo, kun vielä keskustellaan"?

Tuonne kesäkuulle saakka ainakin, kiitos kysymästä. Anteeksi jos haluan järjestää elämäni itse ja siten, miten se olisi perheeni kannalta parasta.

Ok :)

Tuo aloitusajankohta on varmaan se ongelma, mutta äkillisesäs tilanteessahan kunnalla on se 2 viikkoa aikaa osoittaa (joku) hoitopaikka, ja kaikkien ei tarvitse olla samassa :( Olisko siellä mahkuja tehdä vaikka viikonloppuhommaa tai lehtienjakoa tms jolla saisi kht lisäksi vähän lisärahaa?

Joo tuotakin juuri mietin, että voisin kysyä siitä tulevasta kesätyöpaikasta viikonloppu- ja iltatyötä. Kotihoidontuellahan saa ilmeisesti tienata niin paljon kuin jaksaa töitä tehdä?

Kyllä sinun on vaan otettava tarjottu työ! Neuvottelusi eivät ole jotaneet tulokseen ja jos sulla on varma työpaikka kesäksi, niin miten se pitää vielä varmistaa maaliskuussa? Taidat olla vaan työtä vieroksuva yksilö!

Kyllä sinun on vaan otettava tarjottu työ! Neuvottelusi eivät ole jotaneet tulokseen ja jos sulla on varma työpaikka kesäksi, niin miten se pitää vielä varmistaa maaliskuussa? Taidat olla vaan työtä vieroksuva yksilö!

Joo mulle on ihan sama mitä minusta ajattelet, riittää kun itse tiedän miten asiani ovat :).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joo mulle on ihan sama mitä minusta ajattelet, riittää kun itse tiedän miten asiani ovat :).

No miksi täällä sitten kyselet, jos asiasi ovat kunnossa?

Alkuperäinen kirjoittaja koululaisten äiti:
Mis päin suomee teil on tullu noi työhönosotukset? Mä oon ollu työttömänä kohta 6kk,eikä mua vaan työkkäri muista.Olisin kyl halukas töihin menemään,mut seuraava käyntikin työkkäris vast toukokuun alussa...

Pieni 5000 asukkaan kunta etelä-suomessa... Avoimia paikkoja kunnassa useimmiten 0-3.

No miksi täällä sitten kyselet, jos asiasi ovat kunnossa?

Kyselen ihan siksi, että saan kaltaisesi ihmiset näkemään punaista :).

Mis päin suomee teil on tullu noi työhönosotukset? Mä oon ollu työttömänä kohta 6kk,eikä mua vaan työkkäri muista.Olisin kyl halukas töihin menemään,mut seuraava käyntikin työkkäris vast toukokuun alussa...

Pieni 5000 asukkaan kunta etelä-suomessa... Avoimia paikkoja kunnassa useimmiten 0-3.

Tästä, kuulosti tutulle =)

:wave: kun osutaan samaan aikaan kauppaan ;)

Tästä, kuulosti tutulle =)

:wave: kun osutaan samaan aikaan kauppaan ;)

:wave: :)

Yhteistyössä