työharjoittelun tauoista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
Millaiset tauot kuuluvat työharjoittelijan päivään? Kyse siis 7 h työpäivistä. Kuuluuko ruokatauko vai esim. kaksi vartin kahvitaukoa. Kiitos jos joku tietäisi.

Riippuu kyllä paljolti myös työpaikasta...monessa paikassa kun on ihan erilaiset nuo tauot. Kaupassa jos olisit töissä, niin 7 h päivään kuuluis 2*12 min. kahvitauot. 30 min. palkatonta ruokatuntia saa pitää vasta jos työpäivä on 7,5 h tai enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Riippuu kyllä paljolti myös työpaikasta...monessa paikassa kun on ihan erilaiset nuo tauot. Kaupassa jos olisit töissä, niin 7 h päivään kuuluis 2*12 min. kahvitauot. 30 min. palkatonta ruokatuntia saa pitää vasta jos työpäivä on 7,5 h tai enemmän.

Mutta eikös harjoittelijalle kuulu aina ruokatauko, kun on vain harjoittelija?

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Mutta eikös harjoittelijalle kuulu aina ruokatauko, kun on vain harjoittelija?

No mun käsittääkseni harjoittelijalla on samat tauot kuin työntekijöillä. Siis ainakin kaupassa. TET-harjoittelijoilla ja nuorilla koululaisilla (siis alaikäisillä) on suhteessa enemmän taukoja. Mulla oli yks harjoittelija viime kesänä töissä ja hänellä ainakin oli samat tauot kuin työntekijöillä.

Kannattaa olla tarkkana.. kun itse olin työharjoittelussa, tuurasin ihan oikeaa työntekijää, mutta en saanut siinyä mitään palkkaa. Myöhemmin kuulin et mulle olis kuulunut maksaa niistä päivistä palkka. Näinä päivinä mulla ei ollut ketään vastuu ihmistä vaan hoidin ihan omatoimisesti työni.

(en nyt tidä ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan.. taidan olla jo vähän liian väsyny..)

Jos opiskelija normaalisti koulupäivä aikana nauttii lounaan/ on ruokkis, on hänellä oikeus ruokataukoon myös harjoittelun aikana. Yleensähän nuo harjoittelupv:t on vain 7 h, vaikka normaalisti työtä tehtäisiin se 8 h.

Joo ymmärsin mitä tarkoitat. Sillä juuri minäkin kyselen noista tauoista että mikä on oikeaa tietoa. Itse kun olen luullut kanssa että ruokatauko kuuluu aina opiskelijalle vaikkei työntekijöille kuuluisikaan.

Eikös koulu ole antanut ohjeistusta? siis meillä ainakin silloin aikanani kun koulussa olin oli selvästi kirjalliset ohjeet kaikesta, taukojen pituudesta ym..

no, nekin sit piti vähän säätää talon mukaan, mutta ideana siis oli, että jos oli harjoittelussa koulun lähellä, olisi voinut koululla käydä syömässä, muuten sai harjoittelujaksolta "ruokakorvauksen" rahana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä jokaisessa työpaikassa kuuluu olla tauot, oli se sitten mikä ala vaan kyseessä. Suostuuko jossain työntekijät tosiaan tauottomiin vuoroihin nykypäivänä?

Minun 6h työpäivä alkaa tauolla, sen jälkeen hyvä jos vessaan pääsee..
Kuinkas monen tunnin välein taukoja pitäs olla? siis jos normaaliin 8h päivään kuuluu ruokis +1 kahvi ja yleensä talossa kuin talossa myös se toinen kahvi.. Miten niillä jotka tekevät 6h päivää?

Yhteistyössä