Työharjoittelu ja lapsen hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mutsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mutsi"

Vieras
Miten toimisitte sellaisessa tilanteessa, että meillä alkaa koulun työharjoittelu (kesto 7 viikkoa) ja työpäivät kestävät noin kello 19 asti. Lapsella on tarhapaikka, jossa hoitoa tarjotaan vain klo 17 asti. Varahakija pystyy omien töidensä takia hakemaan vain silloin tällöin, muttei aina. Lapsi asuu luonani joka toinen viikko. Isä pystyy myöskin hakemaan lasta aina joskus, mutta on vuorotyössä, joten hänelläkään hakeminen tuohon aikaan ei aina onnistu. Mikä neuvoksi?

[QUOTE="Vieras";27367199]Kysy asiaa päivähoidon toimistolta.
Isän työvuorot paperille. Hakee aina kun voi.
Oli sit hänen viikkonsa tai ei.[/QUOTE]

Joo, yksi vaihtoehto olisi laittaa lapsi työharjoittelun ajaksi pidennetyn aukiolon päikkyyn, mutta en haluaisi näin tehdä. Ja syynä se, että olemme miehen kanssa juuri eroamassa ja lapsen täytyy vaihtaa päiväkotia nyt jo muutenkin. En haluaisi enempää isoja muutoksia hänen elämäänsä.

[QUOTE="Vieras";27367215]Isä hakee aina kun voi , muuten ystävät auttamaan[/QUOTE]

Isä hakee tietysti aina kun voi, sellaisia ystäviä minulla ei ole, jotka voisivat hakea.

[QUOTE="Outo";27367220]Mummut, papat , tädit, serkut, veljet, siskot.
Et sä sentään mitään erakon elämää oo elänyt.
Onkai sulla tuttuja ympärillä.[/QUOTE]

Mummo voi myös silloin tällöin hakea, mutta tekee myöskin iltavuoroja, joten ei aina pääse. Ja kyllä, olen aika yksinäinen tapaus.

[QUOTE="Outo";27367220]Mummut, papat , tädit, serkut, veljet, siskot.
Et sä sentään mitään erakon elämää oo elänyt.
Onkai sulla tuttuja ympärillä.[/QUOTE]

Voi toki tuttuja olla ympärillä mutta kaikilla sukulaiset eivät asu samalla paikkakunnalla. Minulla ei asu tällä paikkakunnalla yhtään sukulaista missä asun.

[QUOTE="mutsi";27367221]Työharjoittelupaikat eivät aukea kuin vasta aamupäivällä, joten aikaisemminkaan ei varmaan pysty aloittamaan, että saisi tunnit täyteen. Pakkohan mun on lähteä kuitenkin neljän aikaan niinä päivinä kun muita hakijoita en saa, vaikka mikä olisi.[/QUOTE]
Meet ja juttelet koulun/harjoittelupaikan kanssa ja teet tilanteesi selväksi. Joustoa varmaan löytyy. Jos on tunneista kiinni (tuskin), niin pitkität harjoittelua, jotta tunnit tulevat täyteen.

TOSIN, jos valmistumisesi jälkeenkin työt tulevat pääsääntöisesti olemaan tuohon aikaan, olis hyvä alkaa valmistua tulevaan, jopa vaihtaa se lasten hoitopaikka.

Etkö saanut itse valita työharjoittelupaikkaa? Minä ilmoitin jo ajoissa kun koulun harjoittelupaikat tuli ilmi, että jos mahdollista minä pääsisin paikkaan jossa voi tehdä päivävuoroja :)

Muuten on kutsuttava isät ja mummot hätiin, tai tehdä vaikka viikonloppuvuoroja jos isällä tai mummolla ei muuta. Näin saat tunnit tehtyä.

Minulla on valmistumiseen vielä kaksi vuotta aikaa, joten vielä ei kannata (ei edes voi) hakea vuorohoitopaikkaa. Kaikki minun alan harjoittelupaikat ovat avoinna tuohon tiettyyn aikaan eli noin klo 11-19.

Joka toinen viikko pystyisin tekemään enemmän tunteja, mutten tiedä onko se käytännössä mahdollista. Jos paikka ei ole auki, ei siellä työntekijöitäkään ole paikalla. Harjoittelun venyttäminenkään ei onnistu, koska silloin on jo muita opintoja. Kai se täytyy luottaa, että isä tai mummo pystyy aina hakemaan- tai sitten vain lähdettävä kesken päivän.

Etkö sä ole koulussa jo pystynyt sopimaan, millainen harjoittelupaikka sulle sopii?
Ainakin meillä tehdään siten, että lasten tilanne otetaan huomioon hyvin pitkälti, koska on iso ruljanssi muuttaa lapsi vuorohoitopäikkyyn tai pidennetyn hoidon päikkyyn vain harjoitteluajaksi?

Tai sitten on tehty siten, että on pidennetty harjoittelua (käytännössä tehty viikonloppuja) että on saatu tunnit täyteen, jos se on työpaikalla onnistunut.

Jos nämä ei käy, on kai ainut vaihtoehto muuttaa lapsi toiseen päivähoitopaikkaan, halus tai ei.

Nyt kun en tiedä, minkä alan homma on kyseessä, voi mennä ihan metsään tää ehdotus, mutta jos kyseessä esim. kauneudenhoitoala tai vastaava, jossa on joku asiakas, niin voisitko sopia, että teet osan työharjoittelusta etänä esim. palvelemalla joitain itse järkkäämiäsi asiakkaita. Kirjoittaisit sitten jonkun raportin niistä tai jotain. Ei tietty sama, kun ei saa ohjausta, mutta harjoittelua kuitenkin.

Ei ole sellainen työ, mitä etänä voisi tehdä. En kyllä tosissaankaan ala vaihtamaan pariksi kuukaudeksi lapsen hoitopaikkaa, kun muutenkin on isoja muutoksia lapsen elämässä ihan kylliksi. Viikonloppuja tekisin kyllä, jos olisi mahdollista mutta kun ei ole =/. Koulu ei pysty harjoittelupaikkaan vaikuttamaan, koska jokapaikassa aukioloajat ovat jotakuinkin samat. Täytyy yrittää aina joku saada hakemaan lapsi ajoissa; tai sitten vain raakasti lähteä pakkotilanteessa klo 16.