Työhaluttomuus, palkat, siivous yms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...-kohtaan/63892b95-005f-3557-b4cc-772764b152a9

Olen aikaisemminkin lukenut tästä siivousfirma Kiffelistä ja törmäsin taas nimeen. Tästä uutisesta tulee hyvä mieli. Toivon todella, että yritys menestyy ja yrittäjä menestyy myös. Samat sanat myös Koti puhtaaksi -yrityksestä.

"Ihan turha ruveta työntekijöitä syyttämään, jos maksat 8-9 euroa palkkaa. Kuka pystyy Helsingin päässä sillä lähtemään töihin? Jokaisella työntekijällä pitäisi olla mahdollisuus tienata omalla työllä leipä pöytään. Nyky-Suomessa se ei vain yhdeksällä eurolla onnistu”, Parpala lataa.

Juuri näin! Kyllä jokaisella on oikeus tienata oma elantonsa työllään. Jokaisella on oikeus kokea tyydytystä siitä, että tienaa palkkansa ja elää sillä. Kaikissa ammateissa ei tienaa yhtä hyvin kuin toisissa eikä voikaan tienata koska työn tuottavuus vaihtelee, mutta mitään työtä ei pidä sivistysvaltiossa teettää nälkäpalkalla.

Ja jokainen esim. ikkunanpesun palveluna ostava kuluttaja voisi pysähtyä miettimään sitä, että jos maksankin 5 euroa enemmän tunnilta sen kaksi kertaa vuodessa kun ikkunat pesetän, niin sillä ei käytännössä ole minulle mitään merkitystä, mutta siivoojan palkkaa saadaan sillä nostettua sen ratkaisevat pari euroa tunnilta. Inhimillistä kapitalismia.

”Myös vaihtuvuus rupesi turhauttamaan. Nostin palkkoja. Meillä ne alkavat nyt 12 eurosta, ja täyspäiväiset pystyvät pääsemään 15 euroon tunnilta”, Parpala sanoo.

Hyvä peruspalkka. Harmi kun siivoamisessa ei varmaan ole mahdollista tehdä ylitöitä tai tienata muita lisiä. Mutta kokoaikaisena tuollainen 2000+ euroa tulee kuitenkin ja sillä elää jopa pääkaupunkiseudulla ihan ok.

Niin se on aina mistä vinkkelistä kurkkaa. Sitä "ihailtavaa kapitalismia" voi harrastaa yhtä lailla se siivooja itsekin. Hän voi ostaa kotimaista lihaa ja kalaa. Hän voi ostaa Dinskon halpatossujen sijaan kotimaiset kengät. Kierrellessään kesätorilla, hän voi mennä sille kojulle, missä mansikat maksavat 2€ kilolta enemmän.

Silti hän ei tee sitä. Perustelu on se, että "ei mulla oikein ole ylimääräistä":

Niinpä. Se sama perustelu pätee meillä kaikilla.

Niin se on aina mistä vinkkelistä kurkkaa. Sitä "ihailtavaa kapitalismia" voi harrastaa yhtä lailla se siivooja itsekin. Hän voi ostaa kotimaista lihaa ja kalaa. Hän voi ostaa Dinskon halpatossujen sijaan kotimaiset kengät. Kierrellessään kesätorilla, hän voi mennä sille kojulle, missä mansikat maksavat 2€ kilolta enemmän.

Silti hän ei tee sitä. Perustelu on se, että "ei mulla oikein ole ylimääräistä":

Niinpä. Se sama perustelu pätee meillä kaikilla.
En tunne ketään joka ostaisi tarkoituksella ulkomaista lihaa. Vahingissa niin voi tehdä esim jossain valmisruuassa. Ja ulkomaan mansikat ei edes maistu miltään

Samaa mieltä kotimaisuudesta paitsi maataloustuotteiden osalta. Suomessa ei kannata maataloutta ilmaston takia harjoittaa enkä kuluttajana pidä kannattamattoman tuotannon tukemista eettisenä. Sitten kun suomalainen alkutuotanto pärjää kilpailussa ilman kansallisia tukia alan taas suosia suomalaista.

VVttu kun pitää vikistä lehdissa ettei siivousalan työt kelpaa kuin ylikoulutetuille maahanmuuttajille. Paskat. Yleensä vain on siivousalan työpaikkailmoituksissa vaatimus omaan autoon ja jos sellaista ei ole niin ei pääse töihin. Ja ei ole varaa ostaa autoa eikä siivousfirman autoakaan saa lainaan. Mamut saavat jostain rahaa/lainaa autoon tsi ditten heiltä ei vaadita samaa että voi hiukan palkoista leikata. Olen hakenut useampaa siivousalan työpaikkaa, on kokemusta mutta kun ei ole autoa käytössä niin en ole töihin päässyt. Ja ovat sitten ottaneet kuitenkin bussilla kulkevan mamun.

Yhteistyössä