Työhakemus murteella???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työtön

Vieras
Olen hakemassa omalta paikkakunnaltani työpaikkaa, johon pyydetään vapaamuotoista hakemusta, niin voinko tehdä hakemuksen omalla murteella, mitä mieltä olette? Hakemus lähetetään henkilölle, joka on minulle puolituttu ja ainakin yksi muukin hakemusten käsittelijä on tuttu henkilö.

No enpä tiedä. Kyllä mä ainakin haluaisin nähdä, osaako hakija kirjoittaa ihan sitä perinteistä kirjakieltä, jota työssäkin tarvitaan. Murteesta se ei valitettavasti välity. Tietenkin jos nyt kaikki on tuttuja eikä työssä tarvita kirjallisia taitoja lainkaan, niin ehkä sitten, mutten oikein näe mikä pointti siinä on tai mitä sillä saavuttaa. Miksi ap ajattelit tehdä niin?

Riippuu työstä. Pääsääntöisesti sanoisin ei, mutta ehkä johonkin työhön ja jollekin tyypille se voisi sopia. Jos sinulla ei ole jotain erityistä syytä, miksi sinun kannattaisi ehdottomasti käyttää murretta, älä käytä. (Murretta on muuten raskas lukea, joten senkin vuoksi hakemus saattaa lentää äkkiä roskiin, jos se ei ole aivan ylettömän kiinnostava.)

En suosittele kirjoittamaan murteella, vaikka onkin puolituttu tai ehkä jopa siitä syystä. Asiallinen hakemus mutta tietenkin saa olla persoonallinen muuten.

Komppaan tuota edellistä eli murretta voi olla raskas lukea tai se voi vaikuttaa tekohauskalta ja teennäiseltä yritykseltä. Saattaa joutua useiden ihmisten naureskeltavaksi... ennen kuin menee sinne mappi ööhön.

Noh, siksi ajattelin murteella kirjoittamista, kun tavatessanikin näitä henkilöitä puhumme tietysti murteella ja toisaalta ajattelin, että jollakin keinolla pitäisi erottua hakijoiden joukosta. Karjalan murteesta on kyse enkä nyt ajatellutkaan kauheasti vääntää, mutta esimerkiksi minä-sanan korvata mie-sanalla...

Minä olen sitä mieltä, että jos on pitkään ollut työttömänä niin kannattaa kokeilla kaikkea, millä vaan erottuu. Minä sain paikan vähintäänkin erikoisella työhakemuksella. Lähetin yks 100 kpl näitä 13 mahtuu tusinaan hakemuksia ja sit tajusin, että ei niillä erotu sieltä massasta.

Rekryäjänä kiinnostuisin itse henkilöstä jolla on "pokkaa" olla erilainen ja kirjoittaa omalla murteella. Kunhan siitä asian ymmärtää, niin ehdottomasti. Jos pelottaa ettei tästä välity oma äidinkielenosaaminen, voit toki heittää vaikka normaalin hakemuksen liitteenä mukaan.

Riippuu toki myös työstä ja haetusta paikasta. Perus-tusinahakemukset tulee vaan valitettavasti silmäiltyä nopeasti läpi. Kiinnostavampi teksti, kiinnostavampi hakija jonka hakemus tulee oikeasti luettuakin.

Itse mietin, myös sitä, että muuten voisi olla ihan kiva juttu, mutta se kyllä kannattaisi varmaan jotenkin näkyä, että osaat kirjoittaa sitten ihan "kunnollakin". Eli voisitko tehdä vaikka ingressin murteella ja loput kirjakielellä tms. Mutta tottakai voit kokeilla tuollaista keinoa, jos pokkaa riittää :)

Vapaamuotoinen hakemus ei tarkoita tuollaista! Pitäisin vähän pellenä, enkä palkkaisi. Katsoisin, että hakija ei ole perillä hakuetiketistä, joten onkohan tuo työnteostakaan.

Yhteistyössä