Työhakemuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen hakemassa kesätyöpaikkaa oman alani työtehtävistä.
Haluaisin saada hieman kommenttia työhakemuksestani, kun en ole vielä päässyt yhteenkään haastatteluun. Mulla on alan työkokemusta jo entuudestaan, yksi tutkinto ja toinen yli puolessa välissä oleva saman alan korkeakoulututkinto.
Suosittelijakin löytyy edellisestä työpaikasta. En vain osaa tehdä edukseni erottuvaa työhakemusta. CV on kunnossa, se on selkeä, siitä käy heti ilmi vahvuuteni sekä olen lisännyt kuvankin itsestäni.

Yleensä olen aloittanut hakemukseni kertomalla mistä löysin ilmoituksen ja miksi kiinnostuin työstä. Voisiko hakemuksen aloittaa tällä kertaa vaikka näin: " Haette tiimiinne tarkkaa ja huolellista kesäharjoittelijaa. Täällä olisi yksi motivoitunut alan opiskelija, jolla on jo entuudestaan työkokemusta X ja Y tehtävistä."

Minkälaisella hakemuksella te olette saaneet työpaikan? Onko jotain vinkkejä, joilla erottua muista hakijoista?

Olen siis nuori, vasta tätä varsinaista työuraani aloittelemassa, joten kovin laajaa työkokemusta mulla ei ole, vaikka olenkin lyhyempiä työjaksoja (opintoihin kuuluvia työharjoitteluita ja keikkahommia) tehnyt. Olen kyllä motivoitunut oppimaan ja saanut aina hyvää palautetta työnantajilta.

Hakemus riippuu ihan alasta, jolle olet hakemassa. Joillain aloilla kannattaa kirjoittaa itsevarmuutta ja omakehua tihkuva hakemus, ja toisilla aloilla kannattaa pitäytyä kuivissa faktoissa.

Tuo "täällä olisi yksi" kuulostaa huonolta, hait ihan mille alalle tahansa. Parempi sanoa suoraan "olen", koska tuo "täällä olisi yksi" kuulostaa siltä, ettet uskalla sanoa mitään suoraan.

Ajattele itsesi rekrytoijan saappaisiin, ja kuvittele, että sinulla on vain 10 sekuntia aikaa silmäillä hakemus ja CV läpi. Mikä saisi rekrytoijan muistamaan hakemuksesi tuon 10 sekunnin jälkeen? Kuva on hyvä laittaa, ja jos haet alalle, jossa tuotat sisältöä tai grafiikkaa, kannattaa panostaa vahvasti hakemuksen ulkoasuun.

Kirjoita hakemukseen sellaisia asioita, joita rekrytoijana haluaisit lukea.

Hakemus ei useinkaan ole ihan hirveän oleellinen. Toisin kun ehkä monessa kohtaa annetaan ymmärtää. Osaaminen vaikuttaa, eli se mitä CV:ssä lukee. Jos osaamista ei vielä ole ja sitä ei vaadita, niin sitten tulee se hakemus.

CV:n mäkin luen kun kesähessuja valkkaan haastatteluun. Ei hakemus edes kerro mitään niin turha käyttää niihin aikaa. Hakijoita on taas sen yli 300 kuitenkin. Jokainen hakemus on vaan kliseiden lista: olen reipas, oma-aloitteinen ja tulen hyvin kaikkien kanssa toimeen. Jne.

Yhteistyössä