Työhaastattelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Opiskelen alaa, josta olen aidosti kiinnostunut. Alan työkokemusta minulla ei vielä ole, sen sijaan muista hommista kyllä (mm. siivous, puhelinvaihteen hoito yms). Olen kuitenkin kirjoitellut ns. portfoliota, josta löytyy ajatuksiani ja pohdiskelua opiskelemaani alaan liittyen.

Pohdinkin, että kun työkokemusta ei vielä ko. alalta ole, niin olisiko ihan typerä idea viedä portfolio mukaan haastatteluun? Ajatuksena olisi osoittaa kiinnostukseni alaa kohtaan..

Kyllähän sä voit viedä vaikka kokonaisen romaanin mukana haastatteluun, mutta ei se silti sitä tarkoita että ne lukisi sen. Mä sanoisin, että kannattaa ottaa kaikki vaan mukaan ja katsoa sitten paikan päällä kannattaako näyttää. Tai ota kopio kirjoituksistasi ja jätä se heille (jos vaan ottavat vastaan) niin heillä on jotain joka saattaa poiketa valtaosasta hakijoista, kun jäävät miettimään valintaa.

Itse työskentelen sosiaalialalla ja toki omaan jo paljon työkokemusta. Olen kuitenkin päässyt jokaiseen hakemaani työpaikkaan haastatteluun asti työhakemuksella, jossa kerron itsestäni vain pääasiat (koulutus, missä parhaillaan työskentelen, perhetilanne). Sen jälkeen olen pohtinut hakemani työpaikan vaatimuksia ja ajatuksiani liittyen siihen. Mitä koen työssä työntekijänä tärkeänä ja vähän laittanut esiin omia arvojani. Sosiaalialan työpaikoissa haastattelut ovat aika usein ryhmähaastatteluja ja silloin ei haastattelijoilla ole aikaa tutkia ihmisten portfolioita. Mutta jos on kyseessä yksilöhaastattelu, kannattaa jo puhelimessa kysyä, voitko ottaa portfoliosi mukaan.

Kiitos vastauksista. Tuntuu vaan niin vaikealta perustella omaa osaamista, kun oman alan työkokemusta ei tosiaan vielä ole. :( Ja jostain siivousalan kokemuksesta ei nyt näissä hommissa varmaan saa mitään lisäpisteitä. :/