"Työtön" kotiäiti?

  • Viestiketjun aloittaja Mea71
  • Ensimmäinen viesti
=)
Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:
ei se ihan niin yksinkertaista ole sitä liitonrahaakaan nostaa. meillä ainakin työkkäri vaati kahden kuukauden välein käynnit ja aina piti tietää miten seuraavaksi aikoo edistää työhön haku prosessiaan. piti soitella eri paikkoihin ja ilmoitella et jos teillä on tarvetta niin olen käytettävissä. eikä kivaa ole sekään et joka kerta ku oudosta numerosta soitetaan niin jännätä et jokohan joutuu töihin. kyl mie mieluummin olen rehdisti kotihoidontuella.
Meillä ei noin tarkkaa ollut, ja olisikin ollut niin totta kai noudattaisin niitä sääntöjä tai miettisin että jos olisinkin kotihoidontuella. Nyt sitouduin vaan aktiivisesti etsimään töitä mitä olen tehnytkin (tosin haen vain oman alan haastavampia tehtäviä jos sais jalkaa oven väliin). Seuraava ilmottautuminen on puolen vuoden päästä.
 
=)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
En unohtanut, mutta kuten sanoin liitto ei ole pankki johon jokainen säästää omia rahojaan. Nopea laskutoimitus. Olen viimeksi ollut työssä jossa maksoin noin 70? kk liiton maksuja. Tästä kertyy vuodessa 840? ja 10 vuodessa 8400 ?. Jos olisin jäänyt kotiin ansiosidonnaiselle 500 päiväksi vanhempainrahakauden loppuessa olisin saanut liitolta noin 1400 ?/kk, eli jo vuoden ajalta 16 800. Nopean laskutoimituksen tulos: muut liiton jäsenet olisivat maksaneet omissa maksuissaan huimasti myös minun keplottlun kautta hankkimiani rahoja. Eli harva meistä "saa omiaan takaisin", koska harva on ehtinyt niin kauan töissä olemaan.

Ai niin, olisin voinut näin myös tehdä, mutta en kehdannut. Hoidan siis lastani kotihoidontuella.
Ei se ole mitään keplottelua tai petosta, se on jokaisen oikeus. Puhu keplottelusta ja petoksesta sitten, kun kierretään lakia ja tehdään jotain, mikä on kiellettyä.
Ehkä se on keplottelua siinä vaiheessa kun aletaan perumaan työhaastatteluja ja sanomaan siellä että en mä tänne halua kun haluan olla kotona.. Jokainen tietää mitä tapahtuu kun töitä tarjotaan, niitä vaan tänä päivänä tarjotaan todella vähän.
Mä kävin muutamassa työhastattelussa ja sen takia en töitä saanut,kun ilmotin et minulla on 4 lasta ja en tee ylitöitä. Ei töitä herunu,
Joo eihän siinä paljon muuta tarvi kuin sanoa että sulla on pieniä lapsia kotona.. Tällaiset tilanteet suututtaa mua niin paljon että ihan piruillaksenikin olen sitte työttömänä ja nostan vaikka sitä ansiosidonnaista mielipahasta.
 
potuttaa
olen työtön koti-äiti etsin töitä tarkoitus ei ole jäädä kotio lapsella on myös tarhapaikka.
hain parille kursille mutta enpä päässyt kun on pieni lapsi koska olisi tarvinnut tehdä vuorotyötä työharjoiteluissa meille se ei olisi ollut ongelma.
töitä olen hakenut mutta joka paikassa tuntuu ettei pienten lasten äidit ole oikein kannatavia työntekijöitä mahdolisten saikkujen takia..
 
esh
no, Hyvinhän tämä onnistuu. Meillä päin erikoissairaanhoitajista huutava pula ja silti olen keplotellut jo 2 vuotta työttömänä. Kun osoitetaan paikkaa haastattelussa, voi haastattelun perua pari kertaa "sairauden" tai "lapsen sairauden"vuoksi ja kun haastatteluun asti jouduin, ilmoitin, että "tulen jos on pakko, tämä työ ei kyllä motivoi" Ja yllätys: en tullut valituksi =)

Stressiä ei ole, koska minun alallani työvoimapula tulee pahenemaan vuosi vuodelta ja erikoisosaajia on todella vähän. Lungitaan tässä nyt vielä pari vuotta
 
mamitsu
Olin esikoisen syntymän jälkeen kortistossa muutaman kuukauden ja sitten tein yhden pätkän töitä ja olin taas muutaman kk;n työkkärissä ja sitten jäin uudestaan äitiyslomalle. MInulle ehti tulla jo kirje järjestettävästä työvoimapoliittisesta kurssista jossa teoriaa ja työharjoittelu (kurssin kesto 8 kk ) mutta en sinne mennyt koska uusi äitiysloma alkoi. ja sinne olis siis pitänyt hakea ja vain osa olisi päässyt. Minulla on amk-koulutus ja 10 vuoden työkokemus ja olen erittäin hyvä omassa työssäni. Nyt olen kht:llä, koska en välttämättä halua tuollaiselle kurssille (tiedän mitä ne ovat, minulla oli työssä ollessani monta kyseistä kurssilaista harjoittelemassa ) eli se on aika puhtaasti työntekoa ilman palkaa tai huonolla palkalla. Toki siitä joku taitava voi saada vakipaikankin, mutta itse en hinnoittelisi itseäni tällä ammattitaidolla kurssin kautta työharjoitteluun, koska minä osaan nuo hommat jo. Aion mennä keväällä kortistoon ja ruveta hakemaan töitä. Hankin lapsilleni hoitopaikat ja etsin ahkerasti itselleni työkokemusta sopivaa työtä. MInua ei haittaa jos olen muutaman kuukauden työttömänä ja siis saan rauhassa etsiä niitä hommia.

Sen kyllä sanon, että työttömänä sinulle voidaan työkkärissä osoittaa joku työ ja ainakin kaikki vähänkin koulutustasi vastaavat työpaikat laitetaan sinulle haettavaksi. MInullekin työkkärin täti ilmoitti kun olin vasta jäänyt kortistoon, että minun pitää hakea myös sellaisia paikkoja, jotka soveltuvat alle 1 v:n työkokemuksella ja ovat ehkä osittain provisiopalkkaisia. Olen pahoillani, sellaisia en hae. Uskon vahvasti saavani omaa kokemustani vastaavan paikan. Jos näin ei pitemmällä aikavälillä käy niin voin mennä jonnekin vähäksi aikaa, mutta se on ihan typerää kun työnantajakin tietää että ammattilainen irtisanoo itsensä alta aikayksikön jos on mennyt tuollaiseen paikkaan mikä ei yhtään motivoi.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Mea71:
Onko kovinkin yleistä, että äitiysloman jälkeen hoitovapaan alkaessa äiti heittäytyykin työttömäksi, jotta saa paremmat korvaukset?

Siskoni kertoi aikovansa tehdä noin, ja aikeissa ei ole tietenkään missään nimessä ottaa töitä vastaan, vaikka sattuisi saamaankin.

Itse olen ollut kotiäitinä kohta 7v ja lapsia on kolme. Ei kyllä koskaan ole tullut mieleen keplotella noin, vaan kotihoidontuella tässä on menty.

Ihmetyttää vaan miten tuollainenkin on mahdollista. Ymmärrän toki asian, jos on todella menossa töihin ja etsii töitä aktiivisesti, mutta muuten tukien väärinkäyttö harmittaa.
Kyllä, minä "keplottelin" tuolla tavalla muutaman kuukauden jotta sain poikaa edes vähän isommaksi ennen hoitoon lähtöä, pelkkä kotihoidontuki tulonlähteenä ei ollut vaihtoehto.
Sitten jonkun kuukauden kuluttua siitä lähdinkin jo oikeasti töihin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja esh:
no, Hyvinhän tämä onnistuu. Meillä päin erikoissairaanhoitajista huutava pula ja silti olen keplotellut jo 2 vuotta työttömänä. Kun osoitetaan paikkaa haastattelussa, voi haastattelun perua pari kertaa "sairauden" tai "lapsen sairauden"vuoksi ja kun haastatteluun asti jouduin, ilmoitin, että "tulen jos on pakko, tämä työ ei kyllä motivoi" Ja yllätys: en tullut valituksi =)

Stressiä ei ole, koska minun alallani työvoimapula tulee pahenemaan vuosi vuodelta ja erikoisosaajia on todella vähän. Lungitaan tässä nyt vielä pari vuotta
Ja tuollaisenko hoitajan armoille pitäisi joskus mennä. Varsinainen sisarhentovalkoinen...

Naiset sitten vielä kehtaavat julkisuudessa valittaa, kuinka äitiys vie heiltä mahdollisuuden uraan ja työhön... hohhoijjaa.
Näitä lusmuja sitten pitää elättää...
 
Heta
Alkuperäinen kirjoittaja esh:
no, Hyvinhän tämä onnistuu. Meillä päin erikoissairaanhoitajista huutava pula ja silti olen keplotellut jo 2 vuotta työttömänä. Kun osoitetaan paikkaa haastattelussa, voi haastattelun perua pari kertaa "sairauden" tai "lapsen sairauden"vuoksi ja kun haastatteluun asti jouduin, ilmoitin, että "tulen jos on pakko, tämä työ ei kyllä motivoi" Ja yllätys: en tullut valituksi =)

Stressiä ei ole, koska minun alallani työvoimapula tulee pahenemaan vuosi vuodelta ja erikoisosaajia on todella vähän. Lungitaan tässä nyt vielä pari vuotta
Tää on sitä väärinkäyttöä. Lusmu mikä lusmu. Voipi myös olla että tulevaisuudessa sut muistetaan ja jos jossain kohtaa haluaisitkin töitä niin et edelleenkään tule valituksi. Onnea vaan valitsemallasi tiellä.
 

Yhteistyössä