"Työtön" kotiäiti?

  • Viestiketjun aloittaja Mea71
  • Ensimmäinen viesti
Mea71
Onko kovinkin yleistä, että äitiysloman jälkeen hoitovapaan alkaessa äiti heittäytyykin työttömäksi, jotta saa paremmat korvaukset?

Siskoni kertoi aikovansa tehdä noin, ja aikeissa ei ole tietenkään missään nimessä ottaa töitä vastaan, vaikka sattuisi saamaankin.

Itse olen ollut kotiäitinä kohta 7v ja lapsia on kolme. Ei kyllä koskaan ole tullut mieleen keplotella noin, vaan kotihoidontuella tässä on menty.

Ihmetyttää vaan miten tuollainenkin on mahdollista. Ymmärrän toki asian, jos on todella menossa töihin ja etsii töitä aktiivisesti, mutta muuten tukien väärinkäyttö harmittaa.
 
näin
Taitaa olla enemmän käytäntö kuin poikkeus tuommoinen. Hyvä että olet pysynyt rehtinä. Itse siirryin nuorimman ollessa puoltoista vuotias työttömäksi koska ihan oikeasti haluan töihin ja olen jopa pätkinä päässyt käymäänkin.
 
tiedoksi
Alkuperäinen kirjoittaja Mea71:
Onko kovinkin yleistä, että äitiysloman jälkeen hoitovapaan alkaessa äiti heittäytyykin työttömäksi, jotta saa paremmat korvaukset?

Siskoni kertoi aikovansa tehdä noin, ja aikeissa ei ole tietenkään missään nimessä ottaa töitä vastaan, vaikka sattuisi saamaankin.

Itse olen ollut kotiäitinä kohta 7v ja lapsia on kolme. Ei kyllä koskaan ole tullut mieleen keplotella noin, vaan kotihoidontuella tässä on menty.

Ihmetyttää vaan miten tuollainenkin on mahdollista. Ymmärrän toki asian, jos on todella menossa töihin ja etsii töitä aktiivisesti, mutta muuten tukien väärinkäyttö harmittaa.
Karenssi pukkaa siskollesi, jos työstä kieltäytyy. Karenssi on yleensä 3 kk. Eli aikamoisen riskinkin voi tuossa ottaa. Ja se, ettei lapsella ole hoitopaikkaa, ei ole syy kieltäytyä.
 
vierailija
Olen ymmärtänyt että on mahdollista jäädä työttömäksi vanhempain vapaan jälkeen, ja enemmän saisi rahaa kuin hoitovapaalla. Kuitenkin en usko, että kovin pitkään voi tarjotuista paikoista kieltäytyä, ilman että vaikuttaa tukeen.

Itse harkitsin irtisanoutumista vakipaikasta, saisin lapsen täyttäessa 2v. huomattavasti enemmän rahaa työttömänä kuin kotiäitinä. Vaan en uskaltanut. Itselleni ei edes ole pelkoa että työkkäri kovin nopeasti töitä löytäisi.
 
vierailija
kauanko muuten voi olla kotona, ilman että tarjotaan uudelleen koulutusta tai muun alan töitä? itsellä maisterin tutkinto, mutta alan töiden löytyminen olisi enemmän kuin lottovoitto.
 
Ap
Toki karenssi tulee, JOS töistä kieltäytyy, mutta ei taida olla pelkoa siitä, että töitä edes tarjottaisiin. Sitäpaitsi työhaastattelussa on myös helppoa käyttäytyä niin, ettei kukaan edes ottaisi töihin (valitella vaivoja yms).

Olen ilmeisesti niin sinisilmäinen, etten ole edes tajunnut tuollaista mahdollisuutta, enkä ole tiennyt sen olevan yleistä.
 
tiedoksi
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Toki karenssi tulee, JOS töistä kieltäytyy, mutta ei taida olla pelkoa siitä, että töitä edes tarjottaisiin. Sitäpaitsi työhaastattelussa on myös helppoa käyttäytyä niin, ettei kukaan edes ottaisi töihin (valitella vaivoja yms).

Olen ilmeisesti niin sinisilmäinen, etten ole edes tajunnut tuollaista mahdollisuutta, enkä ole tiennyt sen olevan yleistä.
Vittumainen työhaastattelija voi myös ilmoittaa työkkäriin, että paikanhakija ei ollut kiinnostunut paikasta (käyttäytynyt siihen tapaan) ja taas pukkaa karenssia.

Sitä paitsi mitä tukien väärinkäyttöä se on, jos on työtön ja töitä vaan ei ole?
 
mie
Mullakin on 1 kaveri, joka on tehny noin. Mutta en mä usko, että tuo mitenkään yleistä on, kylä käsittääkseni ehdottomasti suurin osa on ihan kotihoidontuella. Eikä se työttömäksi heittäytyminen ole kovin järkevääkään, jos on vaikka vakkaripaikka.
 
Pörröpää
Eipä ne kovin tiuhaan töitä tarjoile, itse esikoisen jälkeen annoin ansiosidonnaiset tulla ja niin teen kakkosen jälkeenki. Sain liitonpäivät täyteen ku olin tässä välissä töissä.. Ihan ansaittua rahaa, ei keplottelua.
 
Voiko jäädä äitiysloman jälkeen työttömäksi työnhakijaksi? Eli jos olen kotona ja saan kodinhoidon tukea voinko siis samalla saada työttömyyskorvausta? Olen ymmärtänyt ettei niin voisi tehdä..
 
Mutta jos sen karenssin saa niin siksi ajaksihan voi hakea kotihoidontukea... eikö?

:whistle:

Itse pian "kärvistelen" tuon kotihoidintuen kanssa kun on vakkariduuni odottamassa niin ei taida ko. keplottelu onnistua :D
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja tiedoksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Toki karenssi tulee, JOS töistä kieltäytyy, mutta ei taida olla pelkoa siitä, että töitä edes tarjottaisiin. Sitäpaitsi työhaastattelussa on myös helppoa käyttäytyä niin, ettei kukaan edes ottaisi töihin (valitella vaivoja yms).

Olen ilmeisesti niin sinisilmäinen, etten ole edes tajunnut tuollaista mahdollisuutta, enkä ole tiennyt sen olevan yleistä.
Vittumainen työhaastattelija voi myös ilmoittaa työkkäriin, että paikanhakija ei ollut kiinnostunut paikasta (käyttäytynyt siihen tapaan) ja taas pukkaa karenssia.

Sitä paitsi mitä tukien väärinkäyttöä se on, jos on työtön ja töitä vaan ei ole?

No jos ihmisen asenne on sellainen, että: "Vitsit, mä jään katsos työttömäksi ja saan kolme kertaa enemmän rahaa kuin kotiäitinä. Ei sieltä kuitenkaan mitään työilmoituksia tule, ja jos tulee, niin eipä niitä tarvi ottaa vastaan! hehe!"

Mutta joo, eipä se minun pussista kai pois ole.



 
vieras
Tosiaan työkkäri laskee, että lapsella on hoitopaikka jos äiti on työtön työnhakija. Katsovat työnhaunkin ihan täyspäiväiseksi hommaksi. Ei voi kieltäytyä työstä siksi, ettei lapsella ole hoitopaikkaa.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja viti84:
Voiko jäädä äitiysloman jälkeen työttömäksi työnhakijaksi? Eli jos olen kotona ja saan kodinhoidon tukea voinko siis samalla saada työttömyyskorvausta? Olen ymmärtänyt ettei niin voisi tehdä..
Et saa yht'aikaa kotihoidontukea ja työt.korvausta. Tässä tapauksessa siis hyvätuloinen ihminen jää liiton päivärahoille ja ei siis saa kotihoidontukea. Mutta voittaa kuulemma tonnin kuussa tuossa järjestelyssä ;)

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tiedoksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Toki karenssi tulee, JOS töistä kieltäytyy, mutta ei taida olla pelkoa siitä, että töitä edes tarjottaisiin. Sitäpaitsi työhaastattelussa on myös helppoa käyttäytyä niin, ettei kukaan edes ottaisi töihin (valitella vaivoja yms).

Olen ilmeisesti niin sinisilmäinen, etten ole edes tajunnut tuollaista mahdollisuutta, enkä ole tiennyt sen olevan yleistä.
Vittumainen työhaastattelija voi myös ilmoittaa työkkäriin, että paikanhakija ei ollut kiinnostunut paikasta (käyttäytynyt siihen tapaan) ja taas pukkaa karenssia.

Sitä paitsi mitä tukien väärinkäyttöä se on, jos on työtön ja töitä vaan ei ole?

No jos ihmisen asenne on sellainen, että: "Vitsit, mä jään katsos työttömäksi ja saan kolme kertaa enemmän rahaa kuin kotiäitinä. Ei sieltä kuitenkaan mitään työilmoituksia tule, ja jos tulee, niin eipä niitä tarvi ottaa vastaan! hehe!"

Mutta joo, eipä se minun pussista kai pois ole.
No jos uskaltaa ottaa riskin sillä uhalla, että joutuu viemään lapsensa pienenä hoitoon ja lähtemään töihin/kurssille, niin antaa mennä vaan. Ei oo todellakaan sun pussista pois, ihan on asianomainen itse oikeutettu päivärahoihin.
 
=)
Juu jäin työttömäksi äitiysloman jälkeen. Koko aja kuitenkin etsin töitä ja aion myös mennä töihin mikäli jotain mulle sopivaa paikkaa tarjotaan. Työkkärissä kyllä sanottiin että omasta aktiivisuudesta paikan löytyminen on, että tällä hetkellä niitä paikkoja ei tarjoilla. Oon tietysti eri tilanteessa siinä vaiheessa että olen valmis menemään töihin ja laittamaan lapset hoitoon jos jotain löytyy. Mutta ite en nähny tässä mitään outoa, paljon parempi raha ansiosidonnaisella ja mä näin että nyt on sellainen aika että oikeesti voin hyödyntää niitä liitolle maksamiani jäsenmaksuja, kova luotto on että lopun elämääni tulen sitte olemaan töissä tai ainaki ansainnu toiset 500 päivää jolta voin ansiosidonnaisen nostaa.
 
Hmmm
Joku täällä aiemmin kehuskeli saavansa samanaikaisesti kotihoidontukea ja työttömyyskorvausta? Kuulemma jää plussalle vaikka kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pörröpää:
Eipä ne kovin tiuhaan töitä tarjoile, itse esikoisen jälkeen annoin ansiosidonnaiset tulla ja niin teen kakkosen jälkeenki. Sain liitonpäivät täyteen ku olin tässä välissä töissä.. Ihan ansaittua rahaa, ei keplottelua.
Tämä juuri on keplottelua, ei ansaittua rahaa. Ei se, että teemme työtä ja kuulumme liittoon tarkoita, että samalla maksaisimme "pankkiin" itsellemme ansiosidonnaista. Ansiosidonnainen kuuluu sellaiselle henkilölle joka etsii aktiivisesti työtä ja on valmis sitä myös tekemään. Se, että hoitaa kotona lastaan haluamatta mennä töihin ja saa ansiosidoonaista on huijausta tai keplottelua, ihan mitä sanaa siitä nyt haluaakin käyttää. Samanlaista huijausta on myös esim. turhat sairaslomat ja vakuutuspetokset.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Pörröpää:
Eipä ne kovin tiuhaan töitä tarjoile, itse esikoisen jälkeen annoin ansiosidonnaiset tulla ja niin teen kakkosen jälkeenki. Sain liitonpäivät täyteen ku olin tässä välissä töissä.. Ihan ansaittua rahaa, ei keplottelua.
Tämä juuri on keplottelua, ei ansaittua rahaa. Ei se, että teemme työtä ja kuulumme liittoon tarkoita, että samalla maksaisimme "pankkiin" itsellemme ansiosidonnaista. Ansiosidonnainen kuuluu sellaiselle henkilölle joka etsii aktiivisesti työtä ja on valmis sitä myös tekemään. Se, että hoitaa kotona lastaan haluamatta mennä töihin ja saa ansiosidoonaista on huijausta tai keplottelua, ihan mitä sanaa siitä nyt haluaakin käyttää. Samanlaista huijausta on myös esim. turhat sairaslomat ja vakuutuspetokset.
Höpöhöpö. Itsehän se henkilö menettää koko ajan niitä päiviään, häneltähän ne on pois. Ja hän on oikeutettu nostamaan ansiosidonnaista päivärahaa kun päivät tulee täyteen. Itse hän ottaa tietoisesti riskin "joutua" töihin.
 
=)
Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Joku täällä aiemmin kehuskeli saavansa samanaikaisesti kotihoidontukea ja työttömyyskorvausta? Kuulemma jää plussalle vaikka kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta.
Jää plussalle jos oma kunta maksaa kuntalisää. Haettu kotihoidontuki vähennetään työttymyyspäivärahasta, kuntalisä ei.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Joku täällä aiemmin kehuskeli saavansa samanaikaisesti kotihoidontukea ja työttömyyskorvausta? Kuulemma jää plussalle vaikka kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta.
Jos maksetaan kuntalisää, niin sen saa ylimääräisenä tossa keplottelussa
 
=)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tosiaan työkkäri laskee, että lapsella on hoitopaikka jos äiti on työtön työnhakija. Katsovat työnhaunkin ihan täyspäiväiseksi hommaksi. Ei voi kieltäytyä työstä siksi, ettei lapsella ole hoitopaikkaa.
Meillä ainaki sekä työkkäri että päivähoidon johto sano että meidän kunnassa päivähoitopaikka löytyy kahden viikon sisällä. Ja se kai on se "lakisääteinen". En tiiä sitte että mitä tapahtuu jos oikeesti sitä paikkaa ei löytyiskään vaikka töitä olis.
 

Yhteistyössä