Työterveydenhuolto puuttuu!

  • Viestiketjun aloittaja Kiitos avusta
  • Ensimmäinen viesti
Kiitos avusta
Aloitin uudessa työpaikassa ja nyt ihan kaikkia käytännön juttuja oon jutellut työntekijöiden kanssa ja sit kysyin että millä lääkärillä työterv.huolto on, niin selvisi ettei sellaista ole! Siis mitä ihmettä, löytyykö tällaisia firmoja vielä ja eikös se ole laitonta?? Firmassa työskentelee n. 25-30 henk. Voiko tällaisesta ilmoittaa jonnekkin??
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
ei ole velvollisuutta työnantajalla järjestää työterveyshuoltoa =) ainoastaan siinä tapauksessa,jos sairaana ollessa kelpaa ainoastaan lääkärintodistus..näin ainakin kaupan alalla

Siis oikeesti? Ok. No ei kai siinä sitte mitään. Täytyy sanoa, että tuli aika huono kuva tästä työpaikasta..
 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
ei ole velvollisuutta työnantajalla järjestää työterveyshuoltoa =) ainoastaan siinä tapauksessa,jos sairaana ollessa kelpaa ainoastaan lääkärintodistus..näin ainakin kaupan alalla

Siis oikeesti? Ok. No ei kai siinä sitte mitään. Täytyy sanoa, että tuli aika huono kuva tästä työpaikasta..
Lähde firmasta, jos sulle ei kelpaa Suomen julkinen terveydenhuolto.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
ei ole velvollisuutta työnantajalla järjestää työterveyshuoltoa =) ainoastaan siinä tapauksessa,jos sairaana ollessa kelpaa ainoastaan lääkärintodistus..näin ainakin kaupan alalla

Siis oikeesti? Ok. No ei kai siinä sitte mitään. Täytyy sanoa, että tuli aika huono kuva tästä työpaikasta..
Lähde firmasta, jos sulle ei kelpaa Suomen julkinen terveydenhuolto.

No ei todellakaan kelpaa! Täällä missä me asutaan on sattunu vaikka mitä! Vuoden asumisen jälkeen hommattiin meille sairaskuluvakuutukset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
meinkää firmassa ei oo työterveyshuoltoa ja ottaahan se pattii kun pitää yksityisellä käydä

Sanos muuta!
Miksei voi julkisella käydä?
mulla ainaki on sellanen sairaus minkä takia meen mieluummin sellaselle lääkärille joka siitä tietää enempi ku tavan tk-lekut
 
just
No eipä se yksityisen puolenkaan työterveyslääkärillä käynti ole ilmaista niin, että siellä voi käydä ihan mistä vaan ja kaikenmaailman sairauksista työnantajan piikkiin.
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
meinkää firmassa ei oo työterveyshuoltoa ja ottaahan se pattii kun pitää yksityisellä käydä

Sanos muuta!
Miksei voi julkisella käydä?
mulla ainaki on sellanen sairaus minkä takia meen mieluummin sellaselle lääkärille joka siitä tietää enempi ku tavan tk-lekut
Sittenhän kävisit siellä todennäköisesti siltikin, vaikka työterveyshuolto olisi järjestetty...
 
...
Meillä tuntuu julkisella olevan sellainen linja, että kirjottavat saikkua liioitellun paljon, jos ei ole työterveyttä.

Useamman kerran teki mieli kysyä, että mitä hittoa on lääkärillä mielessä, kun paria viikkoa tulee pienimmästäkin asiasta.

 
miten on?
ei ole velvollisuutta työnantajalla järjestää työterveyshuoltoa =) ainoastaan siinä tapauksessa,jos sairaana ollessa kelpaa ainoastaan lääkärintodistus..näin ainakin kaupan alalla
Siis, jos sairastun vaikkapa korvatulehdukseen, minun täytyy itse maksaa lääkärikäynnit? Menen siis lähimpään terveyskeskukseen tai yksityiselle?

Jos murran töissä käteni, niin menenkä silloinkin itse maksavana julkiseen terveydenhuoltoon tai yskityiselle lääkärille?
 
jhgf
Siis, jos sairastun vaikkapa korvatulehdukseen, minun täytyy itse maksaa lääkärikäynnit? Menen siis lähimpään terveyskeskukseen tai yksityiselle?

Jos murran töissä käteni, niin menenkä silloinkin itse maksavana julkiseen terveydenhuoltoon tai yskityiselle lääkärille?
Työtapaturmia varten pitäisi olla yrityksellä henkilöstölleen vakuutukset kunnossa. Todennäköisesti näin onkin, sillä kyseinen asia on laissa mainittu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mä;21133078:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

Siinä jotain tietoa
No kyllä tuolla väitetään mm seuraavaa:

2 luku

Työnantajan velvollisuudet

4 §

Työterveyshuollon järjestäminen

Työnantajan on kustannuksellaan järjestettävä työterveyshuolto työstä ja työolosuhteista johtuvien terveysvaarojen ja -haittojen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi sekä työntekijöiden turvallisuuden, työkyvyn ja terveyden suojelemiseksi ja edistämiseksi.

Työterveyshuolto tulee järjestää ja toteuttaa siinä laajuudessa kuin työstä, työjärjestelyistä, henkilöstöstä, työpaikan olosuhteista ja niiden muutoksista johtuva tarve edellyttää, siten kuin tässä laissa säädetään.

------

7 § (22.12.2009/1271)

Palvelujen tuottaminen

Työnantaja voi järjestää tässä laissa tarkoitetut työterveyshuollon palvelut:

1) hankkimalla tarvitsemansa palvelut kansanterveyslaissa (66/1972) tarkoitetulta terveyskeskukselta;

2) järjestämällä tarvitsemansa työterveyshuoltopalvelut itse tai yhdessä toisten työnantajien kanssa; tai

3) hankkimalla tarvitsemansa palvelut muulta työterveyshuoltopalvelujen tuottamiseen oikeutetulta toimintayksiköltä tai henkilöltä.

Edellä 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitettu työterveyshuollon palvelujen tuottaja voi hankkia työterveyshuoltoon kuuluvat laboratorio- ja kuvantamispalvelut, kliinisfysiologiset tutkimukset sekä kliiniset neurofysiologiset tutkimukset myös sairaanhoitopiirin toimintayksiköltä tai yksityisestä terveydenhuollosta annetussa laissa (152/1990) tarkoitetulta terveydenhuollon toimintayksiköltä
 
"joo"
Jos sinulle sattuu työtapaturma tai epäilet saaneesi ammattitaudin, ilmoita siitä heti työnantajallesi tai lähimmälle esimiehellesi. Häneltä saat vakuutustodistuksen, jolla saat vammaasi tai sairauteesi hoitoa maksutta esimerkiksi terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Jos vakuutustodistus ei ole mukanasi, joudut itse maksamaan hoidon ja lääkkeet. Tällöin korvataan maksamasi kulut kuitteja vastaan vakuutuslaitoksesta.

Työsuojeluhallinto / Työtapaturma, ammattitauti
 
"vieras."
Mä olen hoitoalalla, ja meidän työterveyshuoltoon kuuluu ainoastaan työstä johtuvat sairauset. Jos siis sairastut kesken työpäivän vaikka flunssaan, menet omaan terveyskeskukseesi. Tai jos sulla on verenpainetauti joka vaatii seurantaa, ne hoidetaan omassa tk:ssa. Työterveyshuoltoon mennään vain, jos töissä tapahtuu jotain, joka vaatii lääkäriä, esim liukastut tai sulle tehdään työhöntulotarkastus.

Että näin hyvin meillä hoitoalalla on asiat.
 
likihiplari
Sittenhän kävisit siellä todennäköisesti siltikin, vaikka työterveyshuolto olisi järjestetty...
Joo itellä oli työterveyshuolto yksityisellä lääkäriasemalla, eikä kyllä työnantaja kustantanut kuin yleislääkärin käynnit psl työtapaturmat ja siihen liittyvät tutkimukset(esim röntgen). Muu oli sitten julkisella puolella tai omasta pussista.
 

Yhteistyössä