Työskentely miesvaltaisella työpaikalla/työmatkat

  • Viestiketjun aloittaja ainoanainen
  • Ensimmäinen viesti
ainoanainen
Onko muita, jotka työskentelevät miesvaltaisella alalla? Tyyliin ainoa nainen tai pari muuta isolla työpaikalla.

-miten sujuu työmatkat?
-miten sosialisoit työmatkoilla, pitkillä automatkoilla?
-tunnetko olisi joskus oudoksi tai saatko erityiskohtelua?
 
No jaa. Minä olen yleensä "yksi jätkistä" vaan. On ollut pari työkaveria, jotka eivät ole osanneet suhtautua naiskollegaan.
Joskus on parityöskentelyä ja autossa istumista, jutellaan niitä näitä, riippuen kuka kollegoista on mukana.
Pakko tunnustaa, että kyllä joskus tulee erityiskohtelua :oops:
 
vierailija
Onko muita, jotka työskentelevät miesvaltaisella alalla? Tyyliin ainoa nainen tai pari muuta isolla työpaikalla.

-miten sujuu työmatkat?
-miten sosialisoit työmatkoilla, pitkillä automatkoilla?
-tunnetko olisi joskus oudoksi tai saatko erityiskohtelua?
Hyvin sujuu työmatkat ja kohtelu on reilua, älä odota erityiskohtelua et tule sitä saamaan ja sosialisointi riippuu ihmisestä joten tilanteen mukaan, koska kaikki on yksilöitä myös miehet.
 
vierailija
No jaa. Minä olen yleensä "yksi jätkistä" vaan. On ollut pari työkaveria, jotka eivät ole osanneet suhtautua naiskollegaan.
Joskus on parityöskentelyä ja autossa istumista, jutellaan niitä näitä, riippuen kuka kollegoista on mukana.
Pakko tunnustaa, että kyllä joskus tulee erityiskohtelua :oops:
Ei se sun erityiskohtelu sinun naiseudesta ole kiinni, vaan sinusta ihmisenä.
 
ap.....
Hyvin sujuu työmatkat ja kohtelu on reilua, älä odota erityiskohtelua et tule sitä saamaan ja sosialisointi riippuu ihmisestä joten tilanteen mukaan, koska kaikki on yksilöitä myös miehet.
En kyllä odotakaan erityiskohtelua, mutta ikävä kyllä huomaan että sitä tulee. Musta tuntuu vähän kiusalliselta istuskella iltaa kahden kesken jonkun miehen kanssa tai matkustaa pimeässä autossa.
 
Miesvaltaisilla aloilla nainen on aina pikkuisen kultatuolilla istumassa. Aina löytyy lepertelijöitä. Minä ainakin olen aina ensimmäisenä. No itse asiassa en ole jos on kyse samasta työstä mitä itse teen, tai siis on kollegani niin odotan tekevän työnsä hyvin peläten juuri jos on nainen että kaikki päästävät aina hänet helpommalla - niinkuin aina on käynyt. Toki vähän yritän naurattaa. Silleen pikkusen. ;)
Tietenkin habitus vaikuttaa asiaan, mitäpä tuota kaunistelemaan. Mursun näköiset voi olla pidettyjä kun tekevät työnsä hyvin tai kunhan tekevät, ovat hauskoja tai kunhan eivät vittuile kaikille mutta ei heille leperrellä. Sen huomaa siitä että yrittääkö miehet naurattaa sua. Siis koko ajan.
 
vierailija
Kyllä minä mielestäni olen aika lailla yksi jätkistä, enkä kyllä koe oloani kiusalliseksi oikein missään tilanteessa, vaikka kaikki muut miehiä ovatkin. Uskon että koska olen itse käyttäytynyt (kokolailla) kuin yksi jätkistä, niin minua ei myöskään ole tarve kohdella erilailla. Vaivaisi itseasiassa kovasti, jos näin tehtäisiin, eikä tämä homma toimisi jos muut kokisivat siihen tarvetta.

Erityiskohtelua ei siis muuten mielestäni tule, kuin että hotellireissuilla saan oman huoneen, muiden yöpyessä jaetuissa huoneissa. Mutta siinäpä se nähdäkseni onkin :)
 
vierailija
Teen pääsääntöisesti töitä miesten parissa, niin omalla työpaikalla kuin asiakkaidenkin kanssa.

Työmatkat menevät miesten kanssa siinä missä naistenkin. En näe tässä mitään ongelmaa. Kaikki maksavat omat ruokansa / juomansa, paitsi jos joku tarjoaa koko sakille. Meidän firmassa on omat hotellihuoneet kaikille, joten tämänkään suhteen en saa mitään erityiskohtelua. Illalla käydään porukalla syömässä ja usein puhutaan työasioita (tai juorutaan työkavereista). Joskus menee juopottelun puolelle, mutta ei siinäkään mitään flirttailua tms. ole.

Pitkät ajomatkat menee samalla lailla. Usein jompi kumpi puhuu puhelimessa tai sitten käydään yhdessä läpi tulevaa palaveria tai paluumatkalla puidaan asioita ja pohditaan toimenpiteitä tms.

En siis saa missään kohtaa erityiskohtelua. No ehkä sen verran, että useimmiten minä en aja autoa, vaan menen muiden kyydissä.
 
vierailijatttt
En ole kyllä sitten teku aikojen enää kokenut itseäni "ulkopuoliseksi" tms. mies porukassa. Kyllä tähän on niin kasvanut etten näe eroa istuuko siinä vieressä mies vai nainen.

toki jossain illanistujaisissa tuppaa aina löytymää yksi mies joka tekee itseään tykö (yleensä asiakaan puolelta - meidän miehet tietää ettei kannata vaivautua ;) ). Mitäs sitten? Miehiä ja naisia tässä ollaan ja meidän välillä toisinaan on erilaista kemiaakin kuin vaan työtoveruuttaa. En vaan ole itse kiinnostunut meitin alalla työskentelevistä miehistä ja ihan onnellisesti olen aviossa - niinpä jätän yritykset omaan arvoon. Ja toistaiseksi ainakin kaikki miehet on todella hyvin ottanut pakit. Kun asian esittää kauniisti,ja seuraavana päivänä jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut niin "episodi" unohtuu samantien.
 
ZXCV
Miks pimeässä autossa istuminen on sen kummempaa miehen kuin naisenkaan kanssa? Joko sitä tulee työkaverin kanssa juttuun tai ei tule juttuun. Ei se mielestäni ole sukupuolikysymys vaan henkilökemiakysymys.

Itse olen miesvaltaisella alalla ja reissaan sekä koti- että ulkomaanreissuja miespuolisten työkavereitten kanssa. Jutellaan niitä näitä, yleensä työjuttuja. Lentokentällä saatan auttaa vaimolle ostettavien rasvojen tai tuoksujen kanssa.
 
Mä olen. Mutta mun mies on myös. Niin kyllä mua kohdellaan ihan normalista. Kukaan kehtaa mitään "autanpa ritarillisesti" juttuja.

Ainoa, missä huomaan jääväni huonompaan osaan on se, että miehet voivat pisiä puskaan ja mut pitää matkata aina (joskus kilometrejä) bajamajalle tai vaikka shellille.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
Miks pimeässä autossa istuminen on sen kummempaa miehen kuin naisenkaan kanssa? Joko sitä tulee työkaverin kanssa juttuun tai ei tule juttuun. Ei se mielestäni ole sukupuolikysymys vaan henkilökemiakysymys.

Itse olen miesvaltaisella alalla ja reissaan sekä koti- että ulkomaanreissuja miespuolisten työkavereitten kanssa. Jutellaan niitä näitä, yleensä työjuttuja. Lentokentällä saatan auttaa vaimolle ostettavien rasvojen tai tuoksujen kanssa.
Tätä ihmettelen itsekin. Miten miesten kanssa reissaaminen eroaisi naiskollegojen kanssa reissaamisesta? Tai no, voihan se vaikka erotakin, kun itse olen tehnyt matkoja vain niiden miesten kanssa. Ehkä se naisten kesken on sitä tyynysotaa ja lotionin levittämistä sitten illat?
 
vierailija
Ulkomaan kurssimatkalla sain oman hotellihuoneen, muut joutuivat jakamaan.

Työmatkoja en ole tehnyt, työpaikalla ovat joskus sanoneet, että älä ota heidän juttujaan liika vakavasti, äläkä loukkaannu, vaikka välillä ne voivat olla vähän roiseja (eivät ole siis minua koskeneet ne jutut, mutta ylipäätään ovat välillä mitä sattuu).

Aikoinaan 5-vuorotyötä tehdessä monet (nais)henkilöt ihmettelivät, että miten uskallan olla ainoana naisena porukassa :confused: Itseasiassa tuo oli turvallisimman oloinen paikka, missä ylipäätään olen töissä ollut. Mitä nyt kerran yksi työkaveri joutui ottamaan hätäsuihkun. Sen kerran minut laitettiin kyllä kuivaamaan lattiat, mutta siihen oli syynä se, että he tiesivät minun aikaisemmasta siivoustyötaustasta.
 
En nyt ainoa nainen ole mutta pienessä yrityksessä n. 10% naisia. Pitkiä automatkoja ei ole ollut, mutta lyhyemmillä ihan normaalisti jutellaan ja kuunnellaan radiota. Virkistysmatkat (päivä/yö tallinassa) myös kerran vuodessa, joko oma hotellihuone tai sitten jos on toinen nainen jakamassa. Töiden suhteen tasavertaisesti kohdeltu, vaikka olen myös työpaikkani nuorin. Suurin osa työkavereista +40 niin eipä ole kukaan yrittänyt lähennellä tms. Ainoastaan todella painavien koneiden yms. kanssa joku joskus tullut "anna kun mä kannan". Huono puoli usein vaatteiden vaihto kun usein pukuhuoneena vessa/joku nurkka jossa suihkuverho näköesteenä :D
 
Duuneissa on paljonkin ollut naiskollegoita tai asiakkaita. . En o koskaan havainnut mitään sukupuolesta johtuvia ihmeellisyyksiä. Veikkaan, et jossain määrin ongelmallisempaa olis olla duunipaikan ainoa mies?

Bänditouhuissa taas jos matkassa on nainen, niin saa luvan kestää samoja huonoja ja ikivanhoja juttuja kuin me miehetkin. Erityiskohteluksi en laske sitä, et bändin hennoimman jäsenen ei tartte olla se joka nostelee kolkytkiloista ämyriä tolpannokkaan tai raahaa satakiloista laatikkoa kierreportaissa. Ei sitä tartte tehdä bändin selkävaivaisen ikänestorinkaan. Kun löytyy helvetisti kevyempääkin kannettavaa ja saatanasti kytkettävää ja kaikki on kumminkin kannettava ja kytkettävä.

Enkä mä erityiskohteluksi laske sitäkään, et jos bändin käytössä on kaksi vessaa, niin niistä toinen on sit naisten vessa. Vaik bändissä olis vain yksi nainen. Olettaen tietty, et kyseessä ei ole kolkytpäinen bigband joista yks on nainen.
 
Miesvaltaisella alalla, aika usein ainoana naisena hallissa. Ja ei, en koe syrjintää tai erikoiskohtelua. Joskus setämiehet haluaa välttämättä tulla nostamaan jotain painavaa mun puolesta, mutta otan sen..kohteliaisuutena kai :D

Työmatkoja ei juurikaan ole, mutta esim ns viihdereissuilla käytös on pää-asiallisesti hyvää, tietävät jo ettei huonosta käytöksestä tule kuin sanomista.

Jutut on toki välillä roiseja, mutta ennemmin pidän sitä hyvänä asiana, että niitä ei minun takia aleta karsia.
 
ap.....
Miesvaltaisilla aloilla nainen on aina pikkuisen kultatuolilla istumassa. Aina löytyy lepertelijöitä. Minä ainakin olen aina ensimmäisenä. Sen huomaa siitä että yrittääkö miehet naurattaa sua. Siis koko ajan.
Miksi siis lepertelet naisille työpaikalla?

Mulla kyllä on hankaluuksia ymmärtää, yrittääkö miehet olla ystäviä, vain ystävällisiä vai mikä meidän "suhde" on työpaikalla. Yritän pysytelllä aina etäisenä heille.
 
vierailija
Miksi siis lepertelet naisille työpaikalla?

Mulla kyllä on hankaluuksia ymmärtää, yrittääkö miehet olla ystäviä, vain ystävällisiä vai mikä meidän "suhde" on työpaikalla. Yritän pysytelllä aina etäisenä heille.
Teidän suhde on työsuhde ja jotkut myös miehet ovat sosiaalisempia, ystävällisempiä, ovat yksilöitä siis joten kannattaa ruveta näkemään heidät myös yksilöinä eikä jonain massana nimeltään miehet.
Yleisenä nyrkkisääntönä voin kertoa työelämässä monta kymmentä vuotta olleena ja kaiken nähneenä, että töihin mennään tekemään nimenomaan töitä ja varsinkin miesten kohdalla tämä pitää todella hyvin paikkansa.
 
Onko muita, jotka työskentelevät miesvaltaisella alalla? Tyyliin ainoa nainen tai pari muuta isolla työpaikalla.

-miten sujuu työmatkat?
-miten sosialisoit työmatkoilla, pitkillä automatkoilla?
-tunnetko olisi joskus oudoksi tai saatko erityiskohtelua?
En tajua tuota työmatka-juttua: samalla tavalla on fillarilla taittunut kun niissäkin työpaikoissa, missä on ollut enemmän naisia. Ei ole kukaan tarakalle väkisin hypännyt.
En ole kokenut erilaista suhtautumista sukupuolen tähden työkavereilta. Ulkopuoliset konsultit joskus selkeästi suhtautuvat "naisena", mutta ei oma tiimi.
 

Yhteistyössä