V
vierailija
Vieras
Työantaja oli ottanut ison urakan. Laskettu aikataulu ei pitänyt. Painettiin hullun lailla ylitöitä. Viimeisellä viikolla vielä Huhtanen sairastui joten hän oli pois vahvuudesta. Pomo kävi kuumana hermoilu ja kirosi. Sekoitti vaan hommaa. Virtanen suutuin pomolle maanantai iltana ja käski pomon painua vittuun. Avasi ulko oven ja näytti kädellään suunnan. Sitten hän nosti pomon niskasta ulos. Ei asiaa tulla takas hän sanoi. Jäimme vielä 4 tunniksi töihin. Virtanen laski siellä töitten jälkeen aikataulua. Tiukalle menee. Pitäisi saada joku järki mies tekee kaikki paperi hommat niin saataisiin lauantai aamuksi tehtyä hän sanoi. Kävin suihkussa Virtanen lähti haalarit päällä kotiin. Kuvasin itseäni kun ovi kävi onko täällä ketään kuului vaimeasti. Laitoin kalisongit ja housut jalkaan ja kävelin konttorin puolelle. Laitoin kävellessä kauluspaita päälle. Konttori pöydän takana istui punatukkainen nainen. Morjens sanoi. Nainen vastasi Hei. Heittikö Virtanen Kalle ulos hän kysyi. Joo vastasin ja napitin paitaa. Virtaselle paloi pinna siihen. Toivottavasti ei tuu huomenna takaisin. Se oli hermona ja sekoitti vain. Huhtanen oli tehnyt valmiit esi valmistelut ja se teki niihin muutoksia. Mutta me kyllä tarvittaisiin joku tänne konttorille että voidaan keskittyä siihen tilaukseen sanoin. Joo Huhtanen soitti mulle aamulla sanoi nainen. Lupasin tulla auttaa jos minusta on hyötyä. Otan vaan nä kirjekuoret mukaan vien ne aamulla postiin ja otan sen viimeisen osa paketin Matkahuollosta kun tulen aamulla. Huomenna pitäisi viellä tulla uusi työntekijä nainen sanoi. Älä päästä sitä tän tilauksen kimppuun Virtaselle menee hermot. Jotain helppoa homma se voi kyllä tehdä. Anna Virtasen näyttää. Joo sanoi nainen. Kävelin puku kaapille ja laitoin loput vaatteet päälle ja lähdin. Katsoin että ovet on lukossa ja kävelin kotiin on päin. Vierelle pysähtyi punainen BMW. Etu ikkunasta nainen kysyi tarviiko kyytiä. Meen vaan Osuuskaupalle ja kotiin sanoin. Oon väsynyt sanoin. Ulkoilma vähän piristää. Vien sun kaupalle nainen sanoi. Avasin oven ja istuin tuolille. Nainen kaasutti Osuuskaupan pihalle. Tulen samassa kaupalle nainen sanoi. Menikö Virtaselle pahasti hermot Nainen kysyi. Tais mennä vastasin. Toivottavasti Kalle on huomenna pois aamulla ja antaa meidän tehdä niin voidaan saada tä lauantai aamuksi valmiiksi. Nainen vei minut Osuuskaupalle ja nousi itsekkin autosta. Mun nimi on Natalia hän sanoi ja sinä oot varmaan Niilo. Joo vastasin. Kävelimme kaupan sisälle Natalia moikkasi ja otti kärryn, hävisi kaupan käytäville. Otin korin käteen ja laiton siihen keissin vichyä, sämpylä pussin ja paketin mansikka jäätelöä. Maksettuani kävelin kotia kohti. Aamulla Virtanen oli rennolla päällä jos se Tule pasKalle pysyy pois niin tä homma voi hoitua. Sanoi että meillä on tänään nainen konttorissa. Se tuli eilen kun olin pois lähdössä. Hakee aamulla sen lähetyksen sit pitäis tulla uusi työntekijäkin. Voi perkele Virtanen kirosi. Ei tuu tähän hommaan. Tunnin päästä Natalia tuli verstaan puolelle miehen kanssa. Käveli luokseni. Olisko sinulla mitään hommia tälle. Osaatko hitsata kysyin. Kyllä tuli vastaus Venäjäksi murtaen. Natalia he miehelle haalarit hitsaus käsineet ja maski konttorin korkeista sinisistä kaapeista. Siinä lukee hitsaus kamat. Tämmönen maski kun minullakin on. Ota mies mukaan että tulee sopivat. Näytä pukukaappi 25 ja 26 on hänen. Osuuskaupan takana on rautakauppa siellä on tili käykää hakemassa turvakengät. Soita jos tulee ongelmia. En kyllä kerkiää vastaamaan. Jatkoin hommiani kun parivaljakko poistui. Pidimme Virtasen kanssa taukoa. Kun Natalia tuli moikkaa maan. Esitteli itsensä Virtaselle. Uusi työntekijä on vaihtamassa vaatteita ja minä oon konttorissa. Jos tarvitset jotain ilmoittamaa niin yritän hommata. Viimeinen tilaus on hallin pöydällä. Uus työntekijä tuli sillä oli uudet rensselit päällä. Näytin sille homman heftatut palaset piti hitsata kiinni. Näytin millaista jälkeä piti tehdä. Ja varmuuden vuoksi myös millaista ei saanut tehdä. Siirsin valmiit hitsatut osat Virtaselle ja Rupesin pakkaamaan valmiita ja viimeisteltyjä osia. Kävin pari kertaa tarkastamassa uuden miehen työn jälkeä. Sitten kävin konttorissa Natalia luona. Haetko meille laatikon virvoitusjuomaa. Sokerilla ei mitään Pepsiä vaan kunnon sokeri juomaa. Sekä laatikko vichyä. Ei se homma sulle kuulu mutta me pidetään vaan lyhyitä taukoja. Olin antamassa rahaa. Ei tarvitse hän sanoi. Firma varmaan maksaa.