Työelämävalmennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimmu

Vieras
hei, onko kellään kokemusta työelämävalmennuksesta siis työvoimatoimiston kautta ja onko tullut pysyviä työsuhteita tätä kautta? kiitos etukäteen vastauksista.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:
käsittääkseni työelämävalmennukseen pääsee heti kunhan kysyy itse asiasta

Ok mietin vaan kun kävin viime viikolla työkkärissä eikä puhuneet mitään tosta, siihen työharjoitteluun työmarkkinatuella pääsin reilut 10v sitten kun ekan kerran jäin työttömäks.

Paikkoja on nihkeästi, kun ei saa valmennettavaa ottaa, jos on laitettu porukkaa pois. Ja ilmasta orjatyötähän se on. Työnantajat käyttää valmennettavia, harjoittelijoita ja muita tukityöllistettyjä niin monta kertaa kuin laillista on, mutta oikeasti eivät ihmisiä rekrytoi. Käyttävät vain yhteiskunnan rahaa oman liiketoimintansa pyörittämiseen. Tämä aina unohdetaan, kun pohditaan, että kuka sitä veronmaksajien rahoilla elää.

Paikallinen melko suuri atk-firma esimerkiksi on tätä mahdollisuutta käyttänyt toistuvasti. Omistajalla on ihan kiva lukaali ja hieno auto. Osin revitty minunkin selkänahasta.

Mulla on ihana kokemus tosta työharjoittelusta työmarkkinatuella, sehän on ihan vastaava kun tää työelämävalmennus. =)
Pääsin ihanaan paikkaan, missä kivat työkaverit ja suhtautuivat muhun kuin vertaiseensa, sain tehdä ihan oikeita hommia ei mitään kahvinkeittoa, siivousta tms. ja opettivat koko ajan lisää. Tykkäsin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja työtön:
Mulla on ihana kokemus tosta työharjoittelusta työmarkkinatuella, sehän on ihan vastaava kun tää työelämävalmennus. =)
Pääsin ihanaan paikkaan, missä kivat työkaverit ja suhtautuivat muhun kuin vertaiseensa, sain tehdä ihan oikeita hommia ei mitään kahvinkeittoa, siivousta tms. ja opettivat koko ajan lisää. Tykkäsin. =)

Palkkaahan et saanut, joten olit työnantajalle ilmainen "orja"

pääseeköhän vanhustyöhön harjoittelemaan, tietääkö kukaan..tiedän että firmat tottakai ilmasta työvoimaa käyttää hyväksi, mutta jospa sieltä jotain poikisi??

Kyllä mä ainakin työelämävalmennuksessa ollessani sain reilusti parempaa rahaa (+ylläpitokorvauksen) kuin pelkästään työttömänä ollessani olisin saanut. Tosin ei se sama palkka ole kuin oikeella työntekijällä mutta parempi kuitenkin kuin pelkkä työttömyysturva eikä tämän valmennuksen lopettamisesta ole kuin 2kk aikaa.

pääseeköhän vanhustyöhön harjoittelemaan, tietääkö kukaan..tiedän että firmat tottakai ilmasta työvoimaa käyttää hyväksi, mutta jospa sieltä jotain poikisi??

Jos poikiikin, niin palkkatuettulle, jolloin taas työntekijä on lähes ilmainen "orja" työnantajalle. Veronmaksajat maksavat tämänkin leikin. Yleensä työsuhde päättyy, kun palkkatukikin loppuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Mies:

Jos poikiikin, niin palkkatuettulle, jolloin taas työntekijä on lähes ilmainen "orja" työnantajalle. Veronmaksajat maksavat tämänkin leikin. Yleensä työsuhde päättyy, kun palkkatukikin loppuu.

Näin juuri. Sitten firma vähän aikaa odottelee, että saa aloittaa kierroksen alusta uuden "työntekijän" kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta työntekijä on saanut työkokemusta lisää joka voi poikia ihan oikeita palkkatöitä jatkossa :) kuten minulle kävi.

Mä sain suoraan ihan tavallisen työtodistuksen työnantajalta. Seuraavan paikan haastattelussa mainitsin, että menin ko paikkaan palkattomaksi (tai melkein) siksi että tarkoitus oli saada kokemusta lisää, vaikkei rahallisesti hyötynytkään. Tätä pitivät hyvänä juttuna (kokemuksen hankkimista siis) ja sain paikan =) Oli parempi olla ns talkoilla töissä kuin kotona.

Ystävä taisi olla. Se firma toki lupaili palkallista jatkoa, mutta yllättäen sitä ei tullut. Ilmaiseksi olisi voinut jatkaa... Minusta oli täydellistä kusetusta ja työntekijän väärinkäyttöä. Kysymys ei varmasti ollut siitä, etteikö olisi voinut oikeasti palkata. Työtehtävät olivat jo ihan aikuistenoikeita eli ei mitään harjoittelijan hommia.

Ainoa hyvä asia toki oli työkokemuksen karttuminen, mitä kotona olemalla ei saa. Jos työhistoria on huono, niin kyllä siitä on apua esim oman alan hommien saamiseen, jos harjoittelupaikka on omalla alalla.

hei, onko kellään kokemusta työelämävalmennuksesta siis työvoimatoimiston kautta ja onko tullut pysyviä työsuhteita tätä kautta? kiitos etukäteen vastauksista.

Tota, tota. Kannattaa varata rahaa muutamaksi kuukaudeksi, jos tohon lähtee. Esim. Itselläni ei ole tullut tämän 3 kk työelämävalmennuksen aikana rahaa mistään. Miksi? TE-keskuksen virkailijan teki ensin päätöksen, että ilman verokorttia menee 20% veroa, mikä on ok. Myöhemmin tuli soitto, että nyt tarvitaankin verokortti. Ja koska atk aikakaiden maksupäivät on kerran kuussa, niin mitään ei ollut tehtävissä. Mitään "avustuksia" on turha edes hakea, koska ei ole maksupäätöksiä TE-keskukselta. Mutta kannattaa siis varautua virkailijoiden laittomuuksiin varamaalla muutamaksi kuukaudeksi rahaa elämistä silmilläpitäen. Sairaspäiviltä ei saa rahaa, jos ei ole ollut varaa mennä lääkäriin. Joten sairaana töissä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:

Tota, tota. Kannattaa varata rahaa muutamaksi kuukaudeksi, jos tohon lähtee. Esim. Itselläni ei ole tullut tämän 3 kk työelämävalmennuksen aikana rahaa mistään. Miksi? TE-keskuksen virkailijan teki ensin päätöksen, että ilman verokorttia menee 20% veroa, mikä on ok. Myöhemmin tuli soitto, että nyt tarvitaankin verokortti. Ja koska atk aikakaiden maksupäivät on kerran kuussa, niin mitään ei ollut tehtävissä. Mitään "avustuksia" on turha edes hakea, koska ei ole maksupäätöksiä TE-keskukselta. Mutta kannattaa siis varautua virkailijoiden laittomuuksiin varamaalla muutamaksi kuukaudeksi rahaa elämistä silmilläpitäen. Sairaspäiviltä ei saa rahaa, jos ei ole ollut varaa mennä lääkäriin. Joten sairaana töissä vaan.

kelahan tuon työelämävalmennuksen maksaa.

Mielestäni tämä on hyvä vaihtoehto mennä hakemaan työkokemusta ja olla ajattelematta sitä sen rahan takia. Koska jos puolivuottakin tai vuoden olet jossain hyvässä paikassa, niin siitähän poikii hieno lisä cv:seen. Se on teidän oma vikanne jos annatte kyykyttää ja orjuuttaa, koska tuonnehan mennään opettelemaan/tutustumaan/seuraamaan mitä se tietyn alan työ on.

Työelämävalmennus on hyvä, koska täällä ei järjestetä koulutusta kyseiselle alalle.Hyvin siinä kerkeää nähdä onko ala sitä mitä haluaa oikeasti tehdä ja haluaako muuttaa sen takia muualle paikkakunnalle opiskelemaan. Tosin tällä alalla saa ainakin sijaisuuksia ilman papereitakin ja silloin työkokemus on plussaa.Ja tuosta rahasta:itse saan nettona n. 1300 e/kk.Korotettu ansiosidonnainen+kulukorvaus+lapsikorotukset.Päivät 6 tunnin mittaisia johon sisältyy puolen tunnin tauko.

Mä sain oikean työpaikan työelämävalmennuksen kautta. Vuonna 2005 muutin uuteen kaupunkiin ammattiin valmistumisen jälkeen, ja pääsin omalle alalleni työelämävalmennukseen. Pääsin sen puolen vuoden jälkeen sitten töihin ihan palkattuna. Eli ehdottomasti kannattaa mennä, eikä ajatella olevansa "orjatyövoimaa". Onhan se nyt kuitenkin työkokemusta! Ja ylläpitokorvauksen siitä saa työpäiviltä, joten onhan se sekin parempi kuin työmarkkinatuki yksinään!

Olen itse kiinnostunut työelämävalmennuksesta, sillä haluan vaihtaa alaa. Itse tässä vasta kyselen työelämävalmennuspaikkoja, ja mietin todella, mikä voisi olla hyödyllinen. Haluaisin tietää, ovatko ihmiset edenneet pitkällekin työelämävalmennuksen myötä? Itseäni kiinnostaa IT-ala, mm. ohjelmiston koodaus, HR:n assistentti ja myyntineuvottelija.

Onko kellään kokemusta näistä?

Ihmettelen niitä, jotka suhtautuvat vieroksuen TEV:een, kun siitähän saa työkokemusta ja mahdollisesti kontakteja.

Menin erääseen tunnettuun sisustusliikkeeseen työelämävalmennukseen neljäksi kuukaudeksi. Heti sen jälkeen pääsin kolmeksi kuukaudeksi määräaikaiseksi ja sen jälkeen vakkariksi. mahtavat työkaverit ja todellakin kannattaa!!!:). mieluummin olin palkattomana töissä, kuin nyhjötinn masentuneena kotona.

Minä en tee sekuntiakaan työtä,jollei siitä makseta lain mukaista palkkaa. Nämä te-valmennukset, työharjoittelut ja vastaavat voivat sopia jollekkin nulikalle työelämään tutustumiseksi, ei aikuiselle koulutetulle ja työkokemusta omaavalle henkilölle.

Yhteistyössä