Työkkärin karenssi kotihoidontuen jälkeen

ploploplo
[QUOTE="tuu";25351902]nyt alkaa pelottaa. just oli tiedossa harj.paikka ja kun olisin siellä käyny alustavasti kyselemässä nii sen jälkee oisin menny työkkäriin ja tehnyt paperit. nyt sitten on ihan turha hekee ees mitään paikkaa :`( ikää siis alle 25 ja ammattia ei ole.työkkärin harjottelussa olin ennen äidiks tuloa.[/QUOTE]

toi ikähomma hei meni jotenkin niin et alle 25 paapotaan työkkärissä, mä olin elokuussa täyttäny 25 kun menin sit joulukuussa työkkärrin ja sain puolenvuoden karenssin, eli toi sun ikjä saattaa auttaa sua nyt tässä asiassa. ja voit silti mennä harjoitteluun, saat sitten sossusta ja ainakkin sen työkkärin harjoittelu osuuden.
 
"tuu"
okei,täytyy soittaa ja varata aika sinne tyäkkäriin että saa kuulla kaiken tarvittavan.päivällä kaikki oli niin hyvin pitkästä aikaa,nyt tuntuu että kaikki on taas ihan peestä ja vajoon alas pienestäki pettymyksestä.vielä en pysty itsesääli-itkultani soittaa yhtään minnekäänoon niin vitun tyhmä etten ollu tajunnu ees tehä uutta kotihoidontuki-hakemusta ja nyt vasta tein sen kun se on loppunut pari päivää sitten. menee varmaan ikuisuus että ne käisttelee asian.
 
viikon?
Jos olet työtön työnhakija, niin tietenkin sut voidaan laittaa kurssille.

Karensseista en tiedä...mutta yleensä ne kestää max viikon. Joten onko maailman loppu joutua kurssille viikkoa ennen, kuin hoitovapaa päättyy?
Mun miehellä ainaski oli 3kk, eli ei ensin ehtiny saada päivärahaa lainkaan kun sit meni taas töihinki. Mutta me tiedettiin se etukäteen, ihan perhesyistä irtisanoutui, koska pomo oli mulkku. Tosin jälkeen päin vietiin liittoon kirjalliset dokumentit irtisanomisen syistä, niin saatiin osa karenssista takaisin, oli niin paljon lieventäviä asianhaaroja (siis inhimillisiä syitä, miks irtisanoutu ennen kuin oli uusi paikka sovittu).
 
Työmarkkinatuen saajilla on 5päivän omavastuuaika.

Mutta kuten minulla, jolla ei ammattia eikä työssäoloaika täyty sain 5kk odotusajan. Eli tuon odotusajan ajalta en saa mistään mitään. Nice. Enkä todella kokenut tarvetta lähteä työharjoitteluun ja laittaa lapsia parin kk takia päikkyyn. (äippäloma alkaa maaliskuussa). Että näin.
 
Onko se nyt loppujen lopuksi epäreilua, jos työttömyysetuuksissa suositaan niitä, joilla on ennestään koulutus- ja työhistoriaa, ja ovat osoittaneet kiinnostuksensa sekä opiskeluun että työntekoon?

Ap, jos sinulla on tulossa 5kk karenssi, voit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi vaikka puoli vuotta ennen, kuin hoitovapaasi loppuu. Et saa työttömyyskorvausta, mutta saat kotihoidontuen siltä ajalta. Työttömyys ja hoitovapaa eivät sulje toisiaan pois, vaikka etuuksia ei yhtä aikaa maksetakaan (jos saisit työttömyyspäivärahan ja hoitorahan, työttömyyspvärahasta vähennettäisiin hoitorahan suuruus)
 
gfsgswbg,kl
Minä sain karenssia kun ilmoittauduin työttömäksi kun kuopus lähti tarhaan.. ja sen takia tuli karenssia kun mulla ei ollut ammattia kun palasin kotihoidontuelta ja 5kk kestää
 
"tuu"
miten tää sossusta hakeminen sitten tapahtuu ja miten mahollista on saada sieltä rahaa? :0 aion varmaan silti mennä siihen harjoitteluun vaikken työkkäristä saiskaan mitään,jos vaan tietäisin että sossusta saisin. mutta jos en saa,on pakko joko saada ihan oikeaa työtä,tai olla laittamatta ollenkaan lasta hoitoon sen karenssiajan aikana. miehen tulot varmaan sossun mittapuulla liian "isot" meiän tuurilla.eli en ehkä sais mitään. eli siis sosiaalitoimistoon soitto,mutta kuinkahan nopeesti ne noita pystyy hoitamaan?kokemuksia?
 
Mä olen irtisanoutunut hoitovapaalle jäädessäni, koska tuli rahallisen tilanteen takia muutto. Siinä vaiheessa kun olen palaamassa työelämään ja alan katsella työpaikkaa, ilmoittaudun työttömäksi ja oletan karenssin olevan 3kk. Minä olen ymmärtänyt, että voi olla työtön työnhakija samalla kun hoitaa lasta kotona (vasta työpaikan saatuanihan lapsellani on tarve kotihoidon ulkopuoliseen hoitopaikkaan). Eikös se nyt mennytkään näin?
 
"tuu"
Mä olen irtisanoutunut hoitovapaalle jäädessäni, koska tuli rahallisen tilanteen takia muutto. Siinä vaiheessa kun olen palaamassa työelämään ja alan katsella työpaikkaa, ilmoittaudun työttömäksi ja oletan karenssin olevan 3kk. Minä olen ymmärtänyt, että voi olla työtön työnhakija samalla kun hoitaa lasta kotona (vasta työpaikan saatuanihan lapsellani on tarve kotihoidon ulkopuoliseen hoitopaikkaan). Eikös se nyt mennytkään näin?
tänä aikana ei työkkäri silti ehdottele mitään kursseja ja muita,vai miten on? koska eikös työttömän työnhakijan juurikin oo aina oltava valmis lähteen mihin vaan mitä työkkäri ehdottaa.
 
[QUOTE="tuu";25353604]tänä aikana ei työkkäri silti ehdottele mitään kursseja ja muita,vai miten on? koska eikös työttömän työnhakijan juurikin oo aina oltava valmis lähteen mihin vaan mitä työkkäri ehdottaa.[/QUOTE]

Ei mua haittaa, vaikka kurssittaisivat: Jos työnhakijaksi ilmoittaudun, olen silloin käytettävissä ja lapselle hoitopaikka tiedossa. Mutta rahallisesti olen valmistautunut kolmen kuukauden karenssiin. Älä "tuu" oleta - karenssista tässä oli puhe.
 
"tuu"
tässä kyselinkin vain varmistuakseni jo etukäteen siitä,mitä mulle käy. en voinutkaan etukäteen tietää tuosta edellisestä viestistä mitkä sun suunnitelmat on.jotkut nimittäin olettaa voivansa olla työttömiä työnhakijoita vaikka olisivatkin hoitamassa lasta kotona."koska ei ne mua mihinkään töihin laita" joopajoo.
 
"vieras"
Kotihoidontuen aikana voi olla työttömänä työnhakijana ja karenssi juoksee, mutta jos saat työttömyyspäivärahaa niin kotihoidontuki menee vastaavasti vähemmälle. Minä tein juurikin niin että olin vielä sen 3 kk kotihoidontuella ja samalla työttömänä työnhakijana, jolloin sain kotihoidontuen kun en saanut työttömyyspäivärahaa, tarvinnut ihan ilman tuloja olla sitä karenssiaikaa.
 

Yhteistyössä