Työajan tasaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lk

Vieras
Kertokaa nyt tyhmälle mistä työajan tasaamisessa on kyse? Olen aina ollut töissä niin ettei tuollaista ole ollut ja nyt tulee vastaan. En kehtaa tutuilta kysyä, kun pitäisi tuo kai tietää.. *nolottaa*

Tajuan kyllä sen, että kun teen töitä 30h/vko, niin joskus on enemmän ja joskus vähemmän, mutta kuinka tämä tasaus käytännössä tehdään? Onko joku tietty aika tyyliin 2 viikkoa esim. puolivuosittain jolloin katsotaan että tunnit tulevat tuohon 30/vko? Ja koska olen ilmoittanut halukkuuteni ehdä enemmänkin niin voidaanko esim. tasata johonkin 37,5 h/vko?

Selkokielellä kiitos! :)

TAsaus riippuu niin tyoalasta kuin työnantajastakin. Meillä kaupanalalla (s-ketju) taitaa olla 6 viikon tasaus. Mikäli sinulla on 30h tuntisopimus ja teet toisella viikkoo enemmän niin voit toisella viikolla tehä vähemmän, mutta tasausta ei voi tehdä tuon 37,5h mukaan koska sinulle ei sopimuksessa ole sellaista luvattu.

Eli jos tasoitusjakso on vaikka 3vk, sopimuksesi on 30h/viikko ja teet seuraavasti tunteja viikoilla 27+37+20 keskimääräinen tuntiaikasi olisi 28h, jolloin tuo 2h pitäisi liittää jollekkin viikolle lisää. Mutta jos teet viikkotyötunnit 30+30+37 ei tunteja tasata alaspäin, mikäli olet ilmoittanut tekeväsi enemmän tunteja kuin sopimuksessa on...

toivottavasti autto jotenki :D

Kiitos! Tuo auttoi kyllä! :)

Ja juuri tuota hain sekavalla kysymykselläni lopussa, että tasataanko alaspäin. Hyvä ettei :)
Nyt pitää enää kysyä pomolta mikä on tasausjakson pituus meillä, kaupan alalla nyt myös.

Niin joo, tehdäänkö edellisen tasausjakson tasaukset seuraavassa jaksossa? Esim. jos on se 2 tuntia vajetta, niin siirretäänkö ne mihin jaksoon, seuraavaan? Vai jo samantien siihen menossa olevaan?

T. Tollo

Yleensä työvuorot suunnitellaan useamman viikon jaksoilla. Meillä melkein tulee tuo kuus viikkoo työvuoroja esiin kerralla. Ja se menee puoliksi sen tasottumisjakson kanssa. Eli kolme ekaa viikkoo on edellistä tasottumisjaksoo ja jos sillä osalla tehdään liian vähän tai liikaa tunteja ne tasataan seuraavilla kolmen viikon jaksolla. Eli jos tasottumisjakso on kuusi viikkoa ja eka viikolla teet enemmän ne pitää tasata siellä seuraavilla viidellä viikolla. Itsehän sitä ei voi minun tietääkseni tietää missä kohin tasottumisjaksot vaihtuu, ei ainakaan mulla ole sellasta tietoo. Mutta hyvä työnantaja tasaa työtunnit mahd. pian eikä jätä niitä roikkumaan, ellei ole toisin sovittu.

Yhteistyössä