Työajalla hoidettavia asioita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt nikittä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyt nikittä

Vieras
Kertokaas, voiko lapsen asioita käydä hoitamassa työajalla eli pitäisikö tunnit tehdä sisään vai onko se palkallista, jos esim.

käy
-hammaslääkärissä, puheterapiassa, neuvolassa, lääkärissä tai missä muuallakaan tällaisissa "virallisissa" asioissa, joista voi pyytää todistuksen mukaansa...

ja kaupan alan työehtosopimusta noudatetaan, yksityinen yritys...

kiitos, jos vastasit :flower:

nimittäin työpaikalla on erittäin ristiriitaista tietoa, olisi kiva, jos voisi tukeutua johonkin... eli olisiko nämä jossain työehtosopimuksessa/laissa jopa sanottu tai mistä sen voisi varmistaa?

akuutit asiat työajalla esim tk:n päivystyksessä käynti kun saahan alle 10 v hoitaa palkallisena 3 pv. mutta muuhun mihin varataan ajat etukäteen, sitten vapaapäiviä sovitellen tai ihan rehellisesti palkattomana eli päivät/tunnit vähennettynä ja tottahan toki työnantajan tai työvuorolistan laatijan kanssa hyvissä ajoin neuvotellen.

Mäkin luulen ettei kyl sais työaikaa tollasiin käyttää, mut kyl mun työkaverikin käyttää työajalla tenavia hammaslääkärissä,käy lääkärintarkastuksisa lastensa kanssa yms ja MINUSTA on aika ärsyttävää tehdä yksin kahden ihmisen työt! :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 15:55 Mamma kirjoitti:
Mäkin luulen ettei kyl sais työaikaa tollasiin käyttää, mut kyl mun työkaverikin käyttää työajalla tenavia hammaslääkärissä,käy lääkärintarkastuksisa lastensa kanssa yms ja MINUSTA on aika ärsyttävää tehdä yksin kahden ihmisen työt! :kieh:

mutta korvaako hän ne työtunnit tai ottaako ne palkattomana? nämähän on niitä asioita mitä me emme oikeasti voi välttämättä aina tietää

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 16:48 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 15:55 Mamma kirjoitti:

mutta korvaako hän ne työtunnit tai ottaako ne palkattomana? nämähän on niitä asioita mitä me emme oikeasti voi välttämättä aina tietää

Mullakin on työaika 8-16, eli nuo pakolliset käynnit osuvat väkisin aina työajalle. Itse olen tehnyt ne tähän saakka sisään aina... sitä oikeaa tietoa ei ole oikein löytynyt, toiset saavat käyttää lapsia työajalla ja toiset taas ei...

Ja Mammalle: pakkohan noi lasten asiat on hoitaa, yritän ainakin itse ottaa aina heti ensimmäisen aamuajan vastaanotolta, että pääsisin pikaisesti töihin takaisin :/

Itseäni vain kiinnosti, että miten laki tms. sanoo noista käynneistä... että tulee tehtyä oikein... koska työnantaja ei näytä tietävän paljon muistakaan jutuista mitään... ja sitten tulee ylimääräistä kitkaa työpaikalla

:headwall: , joka tulehduttaa oikein mukavasti työtiimin... joka on erittäin herkkä poissaoloille yms. lomille...

Aikamoista luovimista tämä työssäkäynti näyttää olevan pienten lasten vanhemmilla
:/

Meillä otetaan pekkasia jos tarve muuten lapsen kanssa lääkäriin jne kuin akuutissa sairaudessa.
Nyt helpompaa kun vuorot viikottain niin saa saa aikoja joko aamuun tahi iltaan.Eikä kulu työnantajan aikaa.

meillä noihin lasten neuvola yms. käynteihin käytetään pekkasia, tai sit korvataan poissaoloaika, harvemmin kukaan varmaan palkattomana. Samoin omista esim. hammaslääkäri, gyne -käynneistä.
Itse pyrin lisäksi saamaan noihin käynteihin ihan aamu-ajan tai sit mahdollisimman myöhäisen...ainahan se ei tietysti onnistu

Yhteistyössä