työ+opiskelu+äippäraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unna77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Unna77

Vieras
Hei!
Auttakaapa yhtä onnetonta, kiitos.
Tilanne tämä: olen ollut töissä ja nyt raskaana. Olen myös ollut yliopistolla kirjoilla ja opiskellut työn ohessa. Opintoviikoja on tullut tosi hitaaseen tahtiin enkä ole opintotukea nostanut (en edes saisi kun saan palkkaa sen verran paljon).

Elikäs, kanattaako mun nyt syksyllä ilmoittautua yliopistoon kirjoille vai poissaolevaksi, kun jään helmikuussa äitiyslomalle? Siis saanko työtulojen mukaan äippärahaa jos olen opiskelija? Kun työttömyyspäivärahaa en varmaankaan saisi ollessani opiskelija (eli tästä kuviosta johtuen tämä mietityttää).

Opiskelu toki kiinnostaisi nyt syksyllä ja ehkä jos jaksaisi niin sitten äitiysomalla että joskus valmistuisi. Kuinkas paljon sitä saa opiskella ettei äitiysraha mene?

Auttakee viisaammat.

Opiskelija

Jos hakija on saanut opintorahaa 4 kuukauden aikana ennen kuin hänen vanhempainpäivärahakautensa alkoi, hänen päivärahansa lasketaan opintorahan perusteella. Päiväraha on vähintään opintorahan 25. osa, ja kuitenkin aina vähintään äitiys-, isyys ja vanhempainrahan vähimmäismäärä eli 15,20 euroa/arkipäivä.

Jos äiti on työssä äitiys- tai vanhempainrahakaudella, hänelle maksetaan työssäolopäiviltä päivärahaa 15,20 euroa.
Opiskelu rinnastetaan työssäoloon. Opiskeleva äiti tai isä voi nostaa yhtä aikaa sekä vanhempainpäivärahaa 15,20 euroa arkipäivältä että opintotukilain mukaista opintorahaa. Jos äiti tai isä ei nosta opintorahaa, voidaan vanhempainraha maksaa hänelle myös työtulojen mukaan.

Eli älä nosta syksyltä opintotukea niin saat laskea työtulojen mukaan ja opiskella saat niin paljon kuin vain pystyt, mutta jos nostat opintorahaa sitten keväällä, saat opiskelupäiviltä vain sitä minimiäitiyspäivärahaa (15,20€).

Nämä tiedot löytyvät osoitteesta http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160701134915EH?openDocument

Kannattaa miettiä haluatko äippärahan laskettavan edellisen 6kk tuloista vai edellisestä vahvistetusta verotuksesta. Myös opiskelijalla äippäraha lasketaan tulojen mukaan.
Jos opiskelet äitiysloman aikana, mutta et nosta opintukea, niin se ei vaikuta äitiyspäivärahan määrään. Jos nostat opintotuen, niin saat sen minimin äippärahan.

Vinkkinä sen verran, että ei kannata tehdä tarkkoja suunnitelmia sen suhteen että opiskelee äitiyslomalla. Suurimmalla osalla nämä suunnitelmat karisevat vauvan synnyttyä, kun huomaa ettei voimat ja aika vain yksikertaisesti riitä.

Kiitos vastauksista. Enpä olekaan tekemässä kovin tarkkoja opiskelusuunnitelmia, mutta tänä syksynä ajattelin puurtaa yhden sivuainecumun valmiiksi. Siis työn ohessa. Saapa nähdä miten onnistuu.