työ+opiskelu+äippäraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unna77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Unna77

Vieras
Hei!
Auttakaapa yhtä onnetonta, kiitos.
Tilanne tämä: olen ollut töissä ja nyt raskaana. Olen myös ollut yliopistolla kirjoilla ja opiskellut työn ohessa. Opintoviikoja on tullut tosi hitaaseen tahtiin enkä ole opintotukea nostanut (en edes saisi kun saan palkkaa sen verran paljon).

Elikäs, kanattaako mun nyt syksyllä ilmoittautua yliopistoon kirjoille vai poissaolevaksi, kun jään helmikuussa äitiyslomalle? Siis saanko työtulojen mukaan äippärahaa jos olen opiskelija? Kun työttömyyspäivärahaa en varmaankaan saisi ollessani opiskelija (eli tästä kuviosta johtuen tämä mietityttää).

Opiskelu toki kiinnostaisi nyt syksyllä ja ehkä jos jaksaisi niin sitten äitiysomalla että joskus valmistuisi. Kuinkas paljon sitä saa opiskella ettei äitiysraha mene?

Auttakee viisaammat.

Saat äitiyspäivärahan työtulojesi mukaisesti. Mikäli nostat opintotukea äitiys/vanhempainvapaan aikana, sinulle maksetaan minimiraha siltä ajalta, mutta jos et nosta op.tukea, voit ollla kirjoilla opiskelijana ja suorittaa opintoja vapaasti.

Tigi oletko varma? Minä en ole nostanut opintotukea yli vuoteen, koska olen ollut töissä ja opiskelu on vähän venähtänyt.... Tänään alkoi äippäloma ja palautin juuri opinnäytetyöni. Minulta puuttuu kuitenkin muutama kurssisuoritus, joista saan opintopisteet heti kirjalliset tehtävät palautettuani. kelasta minulle kuitenkin sanottiin ettei äippä/vanhempainloman aikana opintopisteitä saa kertyä.. Jos en virallisesti valmistu jouluun mennessä, niin minut potkitaan ulos koulusta. En nyt oikein tiedä mitä tehdä ja ketä uskoa. En kyllä myöskään ymmärrä miksen voi opintopisteitä kerryttää äitiyslomalla, kun en kuitenkaan nosta opintotukea..

Näin olen ainakin käsittänyt, alla suora lainaus KELA:n sivuilta:

"Jos äiti opiskelee lapsen saatuaan päätoimisesti ja saa opintotukilain mukaista opintorahaa, äidille maksetaan opintorahan lisäksi äitiys- ja vanhempainrahaa 15,20 euroa arkipäivältä. Jos äiti ei nosta opintorahaa, voidaan vanhempainraha maksaa hänelle mahdollisten työtulojen mukaisena".

Eli minusta tämä tarkoittaa, että opiskella voi päätoimisesti ja äitiys/vanhempainraha maksetaan työtulojen mukaisena, kun ei nosta opintotukea. Kannattaa vielä tarkistaa uudemman kerran KELAsta, siellä ei aina kaikki virkailijat välttämättä ole niinn hyvin perillä asioista kuin pitäisi.

Mulla on sama tilanne ja aion hakea äitiyspäivärahaa työtulojen perusteella enkä nosta opintorahaa. Olen ymmärtänyt että näin se menee ihan oikein, mutta eihän KELA kyttää meidän opintosuorituksia muutenkaan, jollei hae tukea... Eli mistä ne sais tietää, että äitiysloman aikana jotain suorittaa??

Vuoden 2005 alussa on tullut voimaan, että äitiyslomalla saa opiskella menettämättä äitiyspäivärahaa. Aiemminhan näin ei ollut. Itse ilmottaudun rauhassa opiskelijaksi lukuvuodeksi 06-07 ja nostan vanhempainrahan laskettujen työtulojen perusteella.