Työ joka sopii selkävaivaiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Selkävaiva johtuu synnynnäisestä viasta (selkäranka vino), pelkkä istuma tai seisomatyö ja kyyristely/kumarassa olo rasittaa alaselkää ja aiheuttaa kipua, lisäksi on atooppinen iho.

Alan vaihto edessä ja pitää suunnata ainakin työkkärin ammatinvalintapsykologille.
Kiinnostais vaan jo etukäteen, mitkä mahdollisuudet on mihinkin, moni unelma on pitänyt haudata vaivojen vuoksi.

Mulla todella pahoja selkäongelmia myös. Työkkärin ammatinvalintapsykologi suositteli toimistotyötä ja kehoitti kouluttautumaan mahdollisimman pitkälle, sillä mitä korkeammin koulutettu, sitä kevyempää työ yleensä on.

Mulla todella pahoja selkäongelmia myös. Työkkärin ammatinvalintapsykologi suositteli toimistotyötä ja kehoitti kouluttautumaan mahdollisimman pitkälle, sillä mitä korkeammin koulutettu, sitä kevyempää työ yleensä on.

Eikös toimistotyö ole juuri istumatyötä, tietokoneen ääressä työskentelyä?
En voi ainakaan koulun penkille lähteä, koska se tietäisi nimenomaan istumista...oppisopimus voisi tulla kysymykseen, mutta löytyykö työpaikkaa, sitä en tiedä.

Olen jo kohta 32v. ja on kaksi pientä lasta elätettävänä, koulun penkille ei ole varaa...jotain kuitenkin pitää keksiä.

ap

Minä teen toimistotöitä selkävaivaisena ja lääkäri on sitä mieltä että ei tarvitse vaihtaa alaa. Nykyisin on olemassa pöytiä jotka saa ylös ja alas eli voi tehdä välillä seisaaltaan töitä ja vaihtaa asentoa. Plus pienet tauot pitkin päivää on tärkeitä ja taukojumppa.

En keksi itse ainakaan muuta alaa mikä olisi yhtään sen parempi selälle... Toki mielellään niistä kuulisin!

[QUOTE="vieras";26036774]Eikös toimistotyö ole juuri istumatyötä, tietokoneen ääressä työskentelyä?
En voi ainakaan koulun penkille lähteä, koska se tietäisi nimenomaan istumista...oppisopimus voisi tulla kysymykseen, mutta löytyykö työpaikkaa, sitä en tiedä.

Olen jo kohta 32v. ja on kaksi pientä lasta elätettävänä, koulun penkille ei ole varaa...jotain kuitenkin pitää keksiä.

ap[/QUOTE]

Riippuu tietysti työpaikasta, mutta toimistotyö ei välttämättä ole pelkkää koneen näpyttelyä, jota kannattaisi jatkuvan istumisen takia välttää. Työasentoa voi vaihtaa välillä, nykyään on kaikenlaisia säädettäviä työtasoja jotka mahdollistavat esim. seisten työskentelyn, puhelimeen voi puhua seisten ja vaikka liikkua samalla, papereiden vienti paikasta toiseen, ainakin näin äkkiseltään tulee mieleen. Hyvään työtuoliin kannattaa satsata...

Vaihtoehtoisesti sitten sellainen työ, jossa on enemmän vaihtelua. Mutta mitä se sitten on, en tiedä.

[QUOTE="niin";26036798]Minä teen toimistotöitä selkävaivaisena ja lääkäri on sitä mieltä että ei tarvitse vaihtaa alaa. Nykyisin on olemassa pöytiä jotka saa ylös ja alas eli voi tehdä välillä seisaaltaan töitä ja vaihtaa asentoa. Plus pienet tauot pitkin päivää on tärkeitä ja taukojumppa.

En keksi itse ainakaan muuta alaa mikä olisi yhtään sen parempi selälle... Toki mielellään niistä kuulisin![/QUOTE]

Mitä alaa sitten kannattaisi opiskella jos haluaa toimistotyöhön? toimistotyö ei varsinaisesti kiinnosta...mutta ei mulla taida vaihtoehtojakaan olla. Mikään palkanlaskija musta ei voi tulla, olen aina ollut huono matematiikassa. Ja moneenko alaan pitää olla lukio käytynä? Mulla on vain peruskoulu ja ammatillinen koulutus käytynä.

ap

[QUOTE="vieras";26036860]Mitä alaa sitten kannattaisi opiskella jos haluaa toimistotyöhön? toimistotyö ei varsinaisesti kiinnosta...mutta ei mulla taida vaihtoehtojakaan olla. Mikään palkanlaskija musta ei voi tulla, olen aina ollut huono matematiikassa. Ja moneenko alaan pitää olla lukio käytynä? Mulla on vain peruskoulu ja ammatillinen koulutus käytynä.

ap[/QUOTE]

esim. merkonomi

Moni toimistotyötä tekevä tekee työtä seisaaltaan juuri selkäkipujen takia. Ja kirjohan on ihan hirveän laaja jos haluaa toimistotyötä tehdä, voi opiskella vaikka mitä.

Eikö sosiaalityöntekijä tai sosionomi työskentele myös osittain toimistossa? Se ala voisi kiinnostaa...tosin en tiedä paljonko koulua pitää käydä tähän ammattiin ja mitä koulua, pitääkö olla lukio pohjalla vai mitä. Voiko opiskella opparilla.

ap

[QUOTE="vieras";26037086]Sosiaalityöntekijä ja sosionomi voi joutua myös liikkumaan asiaskatapaamisiin jne. Pystytkö siihen?[/QUOTE]

Tottakai pystyn, nimenomaan se työasentojen vaihtelu on hyvä...ettei pelkkää istumista tai seisomista. Liikkuminen on oikeastaan paras.

[QUOTE="vieras";26037116]Tottakai pystyn, nimenomaan se työasentojen vaihtelu on hyvä...ettei pelkkää istumista tai seisomista. Liikkuminen on oikeastaan paras.[/QUOTE]

Eli periaattessa ainoa työ mitä et voi tehdä on siivoaminen, sairaanhoito tms, jossa ei voi istua ollenkaan vaan ollaan koko ajan liikkeessä? Ei pitäs olla kovin vaikeaa sitten löytää sopiva työ.

asian vierestä, kun kirjoitit että : Selkävaiva johtuu synnynnäisestä viasta (selkäranka vino), eli onko sinulla skolioosi? eikö skolioosi ole tuntemattomasta syystä johtuva sairaus? ( itselläni on skolioosi) ... ja alanvaihto olisi myös minulla edessä. ajattelin, kunhan nuorin täyttää 3v, viimeistään silloin lähteä opiskelemaan jotain ihan muuta ammattia itselleni. (nuorempana en ajatellut ja opiskelin kokiksi, joka ei mitään herkkutyötä selälle ole)

[QUOTE="vieras";26037127]asian vierestä, kun kirjoitit että : Selkävaiva johtuu synnynnäisestä viasta (selkäranka vino), eli onko sinulla skolioosi? eikö skolioosi ole tuntemattomasta syystä johtuva sairaus? ( itselläni on skolioosi) ... ja alanvaihto olisi myös minulla edessä. ajattelin, kunhan nuorin täyttää 3v, viimeistään silloin lähteä opiskelemaan jotain ihan muuta ammattia itselleni. (nuorempana en ajatellut ja opiskelin kokiksi, joka ei mitään herkkutyötä selälle ole)[/QUOTE]

En tiedä tarkempaa diagnoosia, kivun syys selvisi kun olin töissä kerroshoitajana ja selkä meni todella pahasti kipeäksi, jouduin irtisanoutumaan ja silloin kävin lääkärissä ekan kerran tästä vaivasta ja lääkäri katsoi ja totesi selkärangan hieman vinoksi ja sen olevan synnynnäinen vika. Olen kärsinyt tästä vaivasta kauan, mutta se korostui kun lähdin työelämään. Kotioloissa kipeytyy pelkästään, jos nukkuu väärässä asennossa tai joskus tiskejä laittaessa tuntuu kipua.

Yhteistyössä