Työ asioita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Mun oli tarkoitus palata töihin vakipaikkaan (tällä hetkellä kotona lapsen kanssa) mutta työtilanne muuttunut ja saan potkut kun ei ole töitä.
Jään työttömäks ja alan etsiä töitä.
Niin miten menee nuo kelan työttömyyskorvaukset? Onko jotain karenssia? Joudunku täyttämään "työttömänä lappua" kuukauden -ennenkuin sen voi kelalle viedä ja saa rahaa?

jos et kuulu liittoon niin joudut kelan rahalle. yleensä ensimmäisen lapun on saanut viedä jo 2vkon jälkeen (ainakin täällä) ja jatkossa sitten 4 vkon välein. heti ensimmäisenä työttämyyspäivänä pitää mennä ilmoittautumaan työkkäriin, jotta raha-asiat saadaan kondikseen. jos saat lomarahoja niin ne jaksotetaan jotenkin työttömyysjakson alkuun joten et saa lomarahapäiviltä työttömyyskorvausta. ja lisäksi taitaa olla ensimmäiset 7 päivää ns. omavastuu aikaa jolta korvausta ei saa.

Viikon karenssi (=omavastuuaika) tulee ja tosiaan kuukauden päästä vasta voit hakea päivärahaa ekan ekrran. Työkkäriin pitää ilmoittautua heti ekana työttömyyspäivänä.

Lomia on pitämättä ainenkin neljä viikkoa, niin eikai siis oo niin etten sinä aikana ole "ns. työtön" ja kelalta ei tipu rahaa?
Lomia on tarkotus pitää irtisanomisajan verran ja loput rahana.

Miten tiedät, että saat potkut, jos olet lapsen kanssa vielä kotona. Eiväthän he sua voi irtisanoa hoitovapaalla. Vasta sen jälkeen.

Mua kiinnostaisi myös, miten liiton rahat menee, jos jäät työttömäksi lähes heti kun palaat hoitovapaalta työelämään (irtisanottaisiin esim. kuukauden sisällä, kun palaat hoitovapaalta). Maksetaanko ne palkan mukaan, ennenkuin jäit äitiyslomalle vai kotihoidontuesta? Meinaa on huomattava ero itsellä ainakin näissä. Palkka n 3000 ? bruttona ja kotihoidontuki n. 314 ? + kuntalisä 218 ?.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Miten tiedät, että saat potkut, jos olet lapsen kanssa vielä kotona. Eiväthän he sua voi irtisanoa hoitovapaalla. Vasta sen jälkeen.

Mua kiinnostaisi myös, miten liiton rahat menee, jos jäät työttömäksi lähes heti kun palaat hoitovapaalta työelämään (irtisanottaisiin esim. kuukauden sisällä, kun palaat hoitovapaalta). Maksetaanko ne palkan mukaan, ennenkuin jäit äitiyslomalle vai kotihoidontuesta? Meinaa on huomattava ero itsellä ainakin näissä. Palkka n 3000 ? bruttona ja kotihoidontuki n. 314 ? + kuntalisä 218 ?.

Siitä että olen jutellut pomoni kanssa ja nyt on vähän huonot työtilanteet, hänellä ei oo enää tarjota töitä. Ja on joutunut muitakin irtisanomaan.

Päivärahan suuruus määritellään siitä palkasta mitä sait ajalta ennen ä-lomaa/hoitovapaata. Paitsi jos olet ollut palkallisella ä-lomalla.

Mut irtisanottiin ekana työpäivänä hoitovapaan jälkeen. Tietysti irtisanomisajalla olin vähän aikaa töissä ja sitten pitämättömillä kesälomilla. Ansiosidonnainen määräytyi sen mukaan mitä palkkani oli ollut ennen äitiyslomaa - eihän liiton rahaan tietenkään mitkään lakisääteiset sosiaalietuudet vaikuta, vaan nimenomaan se palkka mitä on työssäoloajalla saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lomia on pitämättä ainenkin neljä viikkoa, niin eikai siis oo niin etten sinä aikana ole "ns. työtön" ja kelalta ei tipu rahaa?

Ne lomat mitä et ehdi/pysty pitämään työsuhteen aikana, maksetaan sulle lomaKORVAUKSENA, ja siitä tehdään sitten se jaksotus. Eli niin montaa työssäolopäivää kuin se lomakorvaus vastaa, niin monelta päivältä ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan. Ja sen jälkeen alkaa vasta kertymään se 7 arkipäivän omavastuuaika.

Alkuperäinen kirjoittaja jou:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ne lomat mitä et ehdi/pysty pitämään työsuhteen aikana, maksetaan sulle lomaKORVAUKSENA, ja siitä tehdään sitten se jaksotus. Eli niin montaa työssäolopäivää kuin se lomakorvaus vastaa, niin monelta päivältä ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan. Ja sen jälkeen alkaa vasta kertymään se 7 arkipäivän omavastuuaika.

Selvä, kiitos! :) Toivottavasti nyt itse ymmärsin oikein :)

Yhteistyössä