Tykkäisittekö kyttyrää, jos saisitte joululahjaksi 6 kanaa (eli toisenlaisen lahjan)

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Harkitsen joululahjarahojen käyttämistä Kirkon ulkomaanavun lahjoihin, mutta pelkään ystävien ja sukulaisten pettyvän. Sen verran hyvällä maallisella elintasolla on lähipiiriä siunattu, ettei kukaan varsinaisesti tarvitse mitään. Siksi mietin lahjarahojen laittamista hyväntekeväisyyteen.

kökköpöö
Mä tykkäisin todella paljon. Sukulaiset ei vaan suostu niitä mulle ostamaan, enkä siksi heillekään uskalla niitä ostaa. Toiset ei tykkää, että heidät pakotetaan antamana lahjansa muille.

Piika-äiti
En pettyisi vaan itse asiassa odotan jopa jotain 25 rokoteohjelmaa Somaliaan -tyyppistä lahjaa.
Olen myös itse antanut vastaavia, ja vienyt tavan muutamaan yhdistykseenkin, jossa silloin tällöin muistetaan syntymäpäiviään viettäviä jäseniä vuohella tai kanaparvella.

vieras
Enpä tiedä. Jokainen voi ostaa ne kuusi kanaa ihan itse antamatta niitä lahjaksi. Tässä on taas vain keksitty yksi tapa syyllistää ihmisiä. Miksi ei voi yksinkertaisesti olla antamatta lahjoja.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Enpä tiedä. Jokainen voi ostaa ne kuusi kanaa ihan itse antamatta niitä lahjaksi. Tässä on taas vain keksitty yksi tapa syyllistää ihmisiä. Miksi ei voi yksinkertaisesti olla antamatta lahjoja.
Syyllistää? No sitä tunnetta en tosiaankaan haluaisi antaa joululahjaksi. En ole yhtään ajatellut niin...vaikka olen itsekin saanut näitä lahjoja.

harmaa
Näin harmaana kehtaan tunnustaa, että tykkäisin kyttyrää, jos mieheni ostaisi tuollaisen lahjan. Meillä ei ole ylimääräistä rahaa valitettavasti laittaa hyväntekeväisyyteen ja haluan häneltä yöpaidan lahjaksi! Muilta en lahjoja saakaan kai.

tiu
en pahastuis, tai kokis syyllistämisenä, mutta jotenkin mä en vaan luota, että nää tälläset jutut oikeesti toimii ja sillä rahalla hommataan mitä luvataan.. :ashamed:

juu
no joo, meille ei kyllä kukaan osta lahjoja. joten ihmettelisin kyllä kovasti, jos mies laittaisi lasten lahjaojen sijaan kanoja.
tai no... joo, kun meillä lapset niin kovasti toivoisivat kanoja, kukkoja, lampaita, hevosia, lehmiä ym. meille (asumme kaupungissa) niin olisi aika harmillista kun kertoisimme että ne kanat ovat jossakin muualla. ja meille ei yhtään pakettia.

noh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuudesta kanasta syö kuitenkin neljä se järjestö, joka niitä kerjää ihmisiltä.
KUA:lla on itse asiassa poikkeuksellisen pieni se prosenttiosuus, joka näistä lahjoituksista menee organisaation hallintoon.

N
Vetäisin herneet nenään! Jos haluaa antaa toisenlaisen lahjan, niin olisi kivempi, jos menisi vaikka paikalliseen vanhainkotiin viemään mummoja ulos. Siinä ainakin koko lahja menis hyödyksi eikä rahaa jäisi kirkolle, jolle en maksa edes veroja!

Siis ajattelitko antaa kotin jossa sanotaan että oostin 1 lehmän ja se auttaa afrikkalaisessa kylässä perheitä pärjäämään? Vai miten tämä homma toimii?

Minusta näissä tapauksissa lähinnä hyvitetään omaa huonoa omaatuntoa, mutta miksi siihen pitää sotkea myös ystävät ja tutut? Miksi et osta itsellesi kirkon ulkomaanapulahjaa tai lahjoita rahaa muuten vaan kirkolle?

Keittiönoita
Mieluummin olisin kokonaan ilman lahjaa. Elollisen olennon antaminen huonoihin olosuhteisiin tapettavaksi "minun vuokseni" ei ole se, mikä toisi mulle hyvän joulumielen. Noi lahjat on ihan ok ja tiedän toki, että kanat on tapana tappaa ja syödä. Mutta että se tuottaisi mulle jouluna hyvää mieltä, niin......

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Siis ajattelitko antaa kotin jossa sanotaan että oostin 1 lehmän ja se auttaa afrikkalaisessa kylässä perheitä pärjäämään? Vai miten tämä homma toimii?

Minusta näissä tapauksissa lähinnä hyvitetään omaa huonoa omaatuntoa, mutta miksi siihen pitää sotkea myös ystävät ja tutut? Miksi et osta itsellesi kirkon ulkomaanapulahjaa tai lahjoita rahaa muuten vaan kirkolle?
Ööö siis sun mielestä ei voi harjoittaa hyväntekeväisyyttää, koska siinä vain parannetaan omaa mieltä? Aika hauska (teko)syy.

Sen verran voisin lisätä, että kukaan ei jäisi ilman lahjapaketteja, koska meidän suvussa kaikki ostavat toisilleen lahjoja. Mikä sekin on yksi syy siihen, että harkitsen tätä.

joopa
saatiin miehen pomolta viimevuonna joululahjaksi kyseiset kanat, ja minusta se oli kyllä kiva juttu. muttamutta.. en kuitenkaan ihan läheisilleni noita antaisi (ellen sitten tietäisi että juuri tuon tyypin hyväntekeväisyys olisi erityisesti jonkun mieleen, hänelle ehkä sitten). Jotenkin persoonaton lahjahan tuo kuitenkin läheiselle on, varsinkin jos vastapuoli on miettinyt sinulle jotain juuri sinun toiveisiin ja tarpeisiin sopivaa.. On kuitenkin tavallaan kiva itse päättää että tahtooko hyväntekeväisyyteen lahjoittaa jotain ja kuinka paljon, eikä niin että joku tekee sen puolestasi (koska juu, kyllähän siitä voi tulla vähän sellainen syyllistämis-olo, tyyliin "et kai nyt itsellesi mitään kivaa vaan toivonut, sinullahan on jo kaikkea joten sietäisi sinunkin lahjoitella vain hyväntekeväisyyteen eikä olla itsekäs..") Eli esim. yrityslahjoina tosi jees, ja sellaisille joiden tietää tuosta tykkäävään, mutta ei välttämättä kaikille läheisilleen..

Yhteistyössä