Tyhmiä kysymyksiä neuvolasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Sain juuri tietää olevani raskaana :) Raskaus on toivottu ja iloinen juttu. Olen piakkoin viikolla 4 eli aivan alussa ja kaikki on epävarmaa. Mutta milloin otetaan yhteyttä neuvolaan jos/kun raskaus jatkuu? Milloin siellä käydään yleensä ensimmäisen kerran ja mitä ensimmäisillä kerroilla tapahtuu?

Tehdäänkö kaikista neuvoloista kotikäynti ensimmäistä lastaan odottavien luo?

Mä soittelin pari päivää sen jälkeen, kun tein testin. Ajan sain ja käski soittaa jos menee kesken ennen sitä, onneksi se aika kuitenkin tuli ihan käytettyä :heart:
Ei kai siellä ekalla kerralla, jutellaan ja tutustellaan, en muista että mitään ihmeitä.

Ei kai ne kotona käy, ku vasta sitten syntymän jälkeen.

soita vaikka heti. sieltä laskevat sun lasketun ajan ja sen perustelle antavat ekan ajan. ei meillä ole mtn kotikäyntejä ollut ikinä.

ekalla kerralla katsotaan sun tiedot ja raskauden kesto, tms. saat kaikenlaisia esitteitä tms. verikokeet otetaan...

tsemiä!

Käsittääkseni yleensä viikoilla 7-10 on eka käynti. Helsingissä neuvotaan varaamaan aika heti, kun huomaa raskauden. Itse varasin viikolla 7 ja sain kyllä ihan viikon päähän ajan, vaikka keslomakausi onkin. Kotikäynti on vasta lapsen synnyttyä.

Meillä tehtiin kotikäynti myös ennen syntymää, lähellä laskettua aikaa. Mutta tämä varmasti vaihtelee paikkakunnittain. Ja eka käynti on tosiaan n.rv8. Kiirettä ei ole soittaa, mutta kesälomien takia ei välttämättä olisi pahasta soitella hyvissä ajoin...

Parin viikon päästä voit soitella, ensimmäinen aika annetaan aikaisintaan viikolla 8, joissain kunnissa vasta viikolle 10. Ensimmäisellä kerralla otetaan näytteitä ja keskustellaan ja täytetään lomakkeita. Sinne on isänkin hyvä tulla paikalle jos pääsee. Toisella kerralla kuunnella sydänäänetkin.

Kyllä kaikista neuvoloista taidetaan tehdä kotikäyntejä, mutta aina se ei vain onnistu. Meille ei tehty, kun minun piti päästä neuvolaan tikkien poistoon aiemmin kuin koti käynti olisi onnistunut, joten kävimme ensimmäiselläkin kerralla neuvolassa.

Kiitos vastauksista :) Testaan vielä huomenna ja tarkastelen, ettei ole mikään kemiallinen raskaus. Otan sitten yhteyttä neuvolaan.

Isä on varmaankin tervetullut mukaan kaikille käynneille? Kuunnellaanko n. vko 7 sydänääniä tms neuvolassa?

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
Kiitos vastauksista :) Testaan vielä huomenna ja tarkastelen, ettei ole mikään kemiallinen raskaus. Otan sitten yhteyttä neuvolaan.

Isä on varmaankin tervetullut mukaan kaikille käynneille? Kuunnellaanko n. vko 7 sydänääniä tms neuvolassa?

on tervetullut, vaikka joka kerta!

mulla kuunneltiin vasta seuraavan kerran sydänäänet, myöhemmin

Ekassa raskaudessa kävin neuvolassa viikolla 10 ja toisessa 9. Ajan varasin ekan yhteydessä heti, kun sain tietää raskaudesta 4 + jotain ja toisessa sitten, kun olin ultralla nähnyt, että olen raskaana.

Kotikäynti tehtiin noin viikko lapsen syntymän jälkeen - tänä vuonna en tiedä, kun on kuulemma tulossa synnytyksien osalta ruuhkainen loppuvuosi.

Onnea raskaudestasi!

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:

Isä on tervetullut aina mukaan, sydänääniä ei kuunnella vielä noin aikaisessa vaiheessa, n.rv12--> kuunnellaan joka kerralla.

Isä on käynneille tervetullut. Sydänäänet ei kuulu viikolla 7 dopplerilla, jos on ultra niin sillä kyllä. Eikä välttämättä viikolle 7 saa vielä aikaa, itsellä muistaakseni viikolla 9+ oli eka käynti.

Kiitos onnitteluista! Olemme todella onnellisia :) Aiomme käydä alkuraskauden ultrassa viikon 7 tienoilla.

Kotikäynnistä kyselin koska Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla (http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/terveyspalvelut/perusterveydenhuolto/neuvolat) sanotaan näin:
"Ensimmäistä lasta odottavan tai ensimmäisen lapsen saaneen perheen luokse on järjestettävä vähintään yksi kotikäynti."
En sitten tiedä, että tarkoittaisiko tuo jotain erityistilanteita...

Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
käynneille? Kuunnellaanko n. vko 7 sydänääniä tms neuvolassa?

Sydänäänet eivät vielä neuvolassa noilla viikoilla kuulu, ja kaikissa neuvoloissa ei ole ultraa, jolla sykkeen voisi tarkistaa.

Meillä kuunneltiin jo ekalla käynnillä 9-10viikolla ja hyvin kuului. Kaikilla ei tietty vielä tuossa vaiheessa kuulu..

Alkuperäinen kirjoittaja Tietämätön:
Kiitos onnitteluista! Olemme todella onnellisia :) Aiomme käydä alkuraskauden ultrassa viikon 7 tienoilla.

Kotikäynnistä kyselin koska Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla (http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/terveyspalvelut/perusterveydenhuolto/neuvolat) sanotaan näin:
"Ensimmäistä lasta odottavan tai ensimmäisen lapsen saaneen perheen luokse on järjestettävä vähintään yksi kotikäynti."

yleensä tarkoittaa sitä kun lapsi on syntynyt :)

Soitin n.viikolla 5 ja sain ekan neuvolan rv7. Siellä meni puoltoistatuntia :) Juteltiin , täytteli tiedot ja äitiyskortin, katsoi varhaisultran ja pissan tikutti myös. Paino ja pituus. Verikokeet otti.

Paljonhan on näitä juttuja, et pitäisi tehdä sitä ja tätä, mut ei monella kunnalla ole resursseja moiseen. Meidän poika on vähän yli 2-v ja itse olen ollut yllättynyt siitä kuinka vähän loppujen lopuksi neuvolakäyntejä ja lääkärikäyntejä on.
Syntymän jälkeen olisi ollut kotikäynti jos olisin itse sen ehdottomasti halunnut, mutta meillä on neuvola niin lähellä että käytiin kuitenkin siellä...

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:

Paljonhan on näitä juttuja, et pitäisi tehdä sitä ja tätä, mut ei monella kunnalla ole resursseja moiseen. Meidän poika on vähän yli 2-v ja itse olen ollut yllättynyt siitä kuinka vähän loppujen lopuksi neuvolakäyntejä ja lääkärikäyntejä on.
Syntymän jälkeen olisi ollut kotikäynti jos olisin itse sen ehdottomasti halunnut, mutta meillä on neuvola niin lähellä että käytiin kuitenkin siellä...

joo äitin ihmetteli just että kun olen ollut lapsi niin myös 1v täytettyä oli useesti käyntejä, nlakortistanikin sen näkee. nykyään on kyllä todella vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:

Nyt varsinkin on karsittu neuvola yms. asioissa kaikki mahdolliset käynnit pois. Jossain muualla on lapseni kanssa samanikäistä käytetty neuvolassa paljon tiheämmin. Ja uskomattominta mitä kuulin on että jossain paikkakunnilla ei ole edes neuvolalääkäreitä koko raskauden aikana, vaikka sekin on kai laissa säädetty, että kolme olis oltava...

mulla kuului sydänäänet eka kertaa hyvin rv 22! Yhdesti siemmin kuunteli, taisi olla rv16. Sanoi terkka ne kuulevansa, mutta minä en kuullut ja epäilevänä olinkin rakenneultraan asti! Mies ei ole kertaakaan ollut matkassa, kun en siinä mitään järkeä näe. Miksi sen pitäisi tulla oottelemaan kun pissaan purkkiin??( Ultrissa on aina ollut matkassa! ) Eka käynnillä antoi lappuja ja oppaita, sekä otti näytteet. Siinä se. mitäs se mies ois siellä tehnyt? Tais olla rv 9-10 eka käynnillä.

Yhteistyössä