tyhmät kysymykset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -a-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

-a-

Vieras
hei,

ystäväni sai vauvan juuri, ja minulla olisi kysymyksiä, joita heräsi vauvanhoitoon liittyen, kun kävin katsomassa heitä sairaalassa.

Itselläni ei ole lapsia, ja pienten vauvojen hoidosta on kyllä kokemusta, mutta muutama asia tuli mieleen, joita en ennen ole keltään huomannut kysyä... jotta osaisin hoitaa vauvaa joskus (jos tarvitaan) mahd. hyvin, olisin kysynyt kokeneemmilta neuvoja...

-saako vastasyntyneelle antaa vettä, vai pelkkää rintamaitoa janoon (tai korviketta)

-milloin vauvalle voi antaa tuttia suuhun, hetikö vai vasta myöhemmin?

Kaikenlaiseen vauvanhoitoon saa kyllä sitten hyvän opastuksen vauvan synnyttyä sairaalalta, mut ymmärtääkseni vastasyntyneelle ei tarvitse antaa vettä. Äidinmaidossa/korvikkeessa on kaikki mitä vauva tarvitsee.

Meidän sairaalalla suosittelivat, et vauva saisi tutin aikaisintaan kuukauden vanhana, et imetys pääsee hyvään vauhtiin. Joissain sairaaloissa kuulema tuupataan tutti jo heti vastasyntyneen suuhun rinnan sijaan.

Vettä ei tarvitse antaa, kun saa rintamaidosta tarvittavan määrän nestettä... Itse kuitenkin olen joskus vähän antanut...

meidän vauva sai tutin jo sairaalassa ollessaan ja siitä onkin tullut hälle koko elämä :)

Vastasyntynyt ei periaatteesa vettä tarvi janojuomaksi. Kesällä kuitenkin opettelu pikkutilkkaan ei ole pahasta. Vauvan on ainakin viimeistään kiinteiden aloituksessa hyvä oppia juomaan ruokajuomana vettä ja myös jos vauva sairastuu on hyvä, että vettä osaa juoda.

Tuo tuttia sai riippuu vauvasta. Meillä pojalla on niin suuri imemisentarve, että sairaalassa annenttiin tutti, mulla rinnapäät ihan verillä, joten jo imetys oli hankalaa, ei siinä enää tuttina pystynyt olemaan. Poika ei ole kovinkaan riippuvainen tutista, nukkumaan mennessä sitä käyttää.

toi vesi juttu on muakin ihmetyttänyt.. siis vuonna -02 kun esikoisemme syntyi niin hoitajat sairaalassa sanoi että vettä saa antaa sillon tällöin tilkan ,varsinkin kun on kuuma ilma ja hyvä on totutella veteen heti pienenä. ja näin menettelimme..
okei vuonna -05 saimme toisen lapsen ja vedestä kun puhuttiin niin vastaus oli että ei vettä saa antaa, rintamaito (tai korvike) riittää... mutta kun kuitenkin oli lämmin kesä tulossa toimittiin samoin kuin ensimmäisen lapsenkin kanssa eli vettä annettiin silloin tällöin ja hyväksi asia koettiin enkä mä ainakaan ole huomannut mitään ongelmia..
tiedä sitten mikä se todellinen syy noihin vedenantojuttuihin oli, oliko se hoitajien omia päätelmiä vai mikä..?
ja tuteista meillä on sellaisia kokemuksia että täällä joutuu pyytämään erikseen tutin sairaalassa jos sellaista haluaa eli ilmeisesti tuttia ei kannattaisi ihan pikkuiselle antaa.. tähänkin silti oma mielipiteeni on että jos lapsi on kylläinen ja silti on kovat imuhalut niin kyllä mä tutin antaisin ennenkuin huudattaisin.. meillä vaan ei kumpikaan lapsista ole tuttia huolinut.. =)

Yhteistyössä