Tyhmäksi haukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja essi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän 5-v pojalla on ollut nyt vaihe haukkua äitiä tyhmäksi aina kun suuttuu (eli aika usein nykyään). 2-vuotias pikkusisko apinoi perässä ja on nyt pahempi haukkuja. Minä kyllä kiellän haukkumasta ja olen sanonut, ettei minun tarvitse täällä kuunnella kun tyhmäksi haukutaan. Ei ole kiva päivät pitkät kuulla "tyhmää äitiä", vaikka se lasten suusta tuleekin.

Mutta mitä te teette jos haukkuu? Siis teettekö muuta kun kiellätte? Rankaisetteko? Yritättekö yhdessä keksiä mitä muuta sanaa vois käyttää? Ja btw, meillä ei myöskään ole tuhmia lapsia, vain tuhmia tekoja :)

Kukaan ei ole tyhmä, on vain tyhmiä tekoja.
Kukaan ei ole (ainakaan lapsi/lapselle) tuhma, on vain tuhmia tekoja.
Ei siis saa haukkua ketään tyhmäksi eikä tuhmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vingutin:
tyhmäksi saa sanoa, jos tekee tyhmää :D mutta ei muuten..

Mutta mikä se on se tyhmäntekemisen "raja"?
Siis jos lapsi on ajatuksissaan suunnitellut menevänsä vaikka keinumaan, mutta siihen kerkeekin toinen lapsi ensin, niin onhan se ensin kerennyt tämän lapsen mielestä tyhmä kun keinunkin kähvelsi nokan edestä :)

Meillä ei ketään saa haukkua tyhmäksi , se kuuluu ihan perus hyviin käytöstapoihin.

Selittämällä lapsille on mennyt perille ja aina kieltämällä ,yhtään en ole läpi sormien katsonut sitä jos ovat sanoteet ketä hyvänsä tyhmäksi.

Yhdellä ystävälläni vanhemmat päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos kun haukkuvat vanhempiaan tyhmäksi ja lapsethan tekee siellä sitä jatkuvalla syötöllä. Meidän lapset ihmettelee sitä nää saavat puhua mitä hyvänsä :(

En salli haukkua tyhmäksi enkä tuhmaksi.
Jokainen tekee joskus jotain tyhmää/tyhmästi ja toimii tuhmasti.
Mutta ihminen ei itsessään ole tyhmä tai tuhma.

Tämä eron tekeminen siitä syystä, että asialla on vaikutuksensa lapsen itsetunnon kehittymisessä.

Yhteistyössä