tyhmälainen kysymys

  • Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
tietämätön
mutta kysyn nyt kuitenkin. Esikoista odotellaan ja la olisi toukokuussa. Tässä tuttujen juttuja kuunnellen olen saanut huomata että esikoisen ulospunnerrus on voinut kestää yhteensä jopa 20 tuntia tai yli. Kun ei ole avautusmis- yms. jutuista kokemusta kysyisin, onko koko tuon ajan 20 t kipuja? Kestämättämömiä vai hellittämävätkö välillä? Itselläni on melko korkea kipukynnys, joten uskon, että en het sillään kipulääkettä tarvitse, mutta mietenkin mistä tietää milloin kipu on esim. niin kova, että se merkitsee jotain ikävää eli kaikkia ei olisi hyvin.
 
Ei ole tyhmä kysymys. Jokainen ihminen on oma yksilönsä.Jollakin on kipuja vaikka sen 20h, joillakin ei ole. Itselläni 4 synnytystä. Omat kipuni eivät olleet sietämättömän kovia ennenkuin aivan viimehetkillä.( kuin menkkakipuja potenssiin kaksi.) Oma esikoiseni synnytti kesällä esikoisensa 2h45min. Asiallista keskusteluapua saat varmasti omasta neuvolastasi ja äitipolilta. Tuttujen synnytyskertomuksia ei tarte ottaa ihan tosissaan...
 
Ei ole tyhmä kysymys. Jokainen ihminen on oma yksilönsä.Jollakin on kipuja vaikka sen 20h, joillakin ei ole. Itselläni 4 synnytystä. Omat kipuni eivät olleet sietämättömän kovia ennenkuin aivan viimehetkillä.( kuin menkkakipuja potenssiin kaksi.) Oma esikoiseni synnytti kesällä esikoisensa 2h45min. Asiallista keskusteluapua saat varmasti omasta neuvolastasi ja äitipolilta. Tuttujen synnytyskertomuksia ei tarte ottaa ihan tosissaan...
 
eva
Synnytyskipu tulee "aalloittain", supistuksen aikana sattuu (vanhankansan termi poltto on aika kuvaava sana supparille) ja sitten saa hengähtää hetken. Pitkissä synnytyksissä ne hengähdyshetket ovat pitkäänkin suhteellisen pitkiä, mutta jos joutuu odottelemaan kotona pitkään ennen kuin kohdunsuulla tapahtuu mitään niin voi olla aika vaikea nukkua yli 10 minuutin pätkissä. Kivun määrä ei riipu synnytyksen nopeudesta, mutta usein kivun tunne pahenee vähitellen, ja pidemmässä synnytyksessä tarve kivun lievittämiseen on usein suurempi kuin nopeassa synnytyksessä.

Siinä mielessä kivun tunne ei ole kestämätön, että suuri osa naisista on selvinnyt hengissä synnytyksistä ennenkin tehokkaiden kivunlievitystapojen keksimistä. Kuitenkin on hyvä pitää mieli avoimena kivunlievityksen käytön suhteen, oikeaan aikaan annettu sopivan tehokas puudute voi paitsi tehdä kokemuksesta mukavamman myös nopeuttaa synnytyksen kulkua, kun synnyttäjä pystyy taas rentoutumaan.
 
ei ole tyhmä kysymys.. =)

joo, eli supistusten välissä on tauot, ja silloin ei siis satu. ei siinä koko aikaa puhkuta. useimmat synnyttäjät pärjäävät pelkän ilokaasun voimin tai luomusti monta tuntia. minulla se alkoi sattumaan kunnolla vasta kun olin siinä 5cm auki, milloin sitten saakin jo epiduraalin, jos tahtoo. ja ensisynnyttäjähän yleensä aukeaa n. 1cm/tunti.
 
Ei ole tosiaan tyhmä kysymys -eihän sellaisia olekaan :)

Jokainen on erilainen synnyttäjä! Itse olen synnyttänyt neljä lasta. Jokainen synnytykseni on alkanut spontaanisti supistuksilla ja täytyy myöntää että mun eka synnytys oli n 32 tunnin maratooni... Toka kestikin sitten "vain" n 7 tuntia, kolmas 10 tuntia ja neljäs 11 tuntia.

Kuten moni on jo vastannutkin niin kipu tulee aaltoina, joillakin on pidempi tauko supistusten välillä, joillakin lyhyempi (ja samalla äidillä voi olla erilaisia synnytyksiä). Se, onko supistuksia miten usein, ei vaikuta synnytyksen etenemiseen -supparit voivat olla silti ns tehottomia vaikka niitä tulisikin kokoajan tai päinvastoin eli vaikka niitä tulee harvoin niin saattavat avata kohdunsuun nopeasti. Kannattaa ajoissa miettiä kivunlievitystä, esim. epiduraalin avulla saa kropan rentoutumaan niin että avautumisvaihe sujuu nopeammin.

Tsemppiä h-hetkeen :hug:
Tansku, tytöt 2v2kk & lauantaina 1v ja pojat 13v & 12v
 
Ei ole tyhmä kyssä. Mutta sen heti sanon että on niin monia erilaisia synnytyksiä kipuineen ja kestoineen.
Mulla kesti melkein 19h kun poikani sain ja alussa kotona ollessa muutaman eka tunti se oli kipeetä mutta vielä kestettävää. Kun sairaalaan menin niin siellä kivut vaan toki yltyi niin kuin pitääkin ja ei ollut kivaa ei :(
Sinnittelin ilman lääkitystä pitkään. Kokoajan koveni ja koveni ja olo oli jo kauhea. Salissa kivut alko oleen jo niin hirveitä et luulin pyörtyväni. Sinnittelin edelleen ilman. Sain vielä oksitosiinia jonka tehtävä on koventaa supistuksia joten kivut moninkertaistui vielä siitä :eek:
Se oli hirveetä.
Lopulta sanoin et antakaa mitä vaan. Sain kohdunkaulapuudutteen joka auttoi tuossa melkein 19h:ssa reilun tunnin :/
Lopulta kivut(kun puudutekkin lakkasi) oli niin hirveitä että olen verrannut synnytystäni elävältä suolestamiseen :/ ...anteeks nyt että näin sanon mutta vastaan kyllä jos suoraan kysytään niin tulee galluppeihin muutakin kuin "kaikki meni hyvin eikä sattunut" :D että saa tarttumapintaa ERILAISIIN synnytyksiin.
Yleensä perus-"normaalissa" synnytyksessä ymmärtämäni mukaan on kipuja jotka on kovia mutta sen kestää ja kaikki menee hyvin. Sitten on näitä ääripäitä...kuten mä :D :(
Toivon ettei kukaan saa kammoo mun jutuista mutta kai nyt jokainen tietää ettei kaikki synnytykset oo sellasia 8h pukasuja missä lapsi tulee helposti ulos ja kokemus on ok. Koskaan ei tiiä mitä saa, joten kaikkeen on varauduttava mutta ehdottomasti suosittelen positiivista suhtautumista tulevaan synnytykseen sillä pelkääminen ja negatiivisesti ajatteleminen ei auta. JOS vaan kykeneen oleen positiivisella ja toiveikkaalla mielellä. :wave:
 
Minulla oli supistuksia melkein 24h mutta vasta viimisinä tunteina sen tuntuisia, että tuli kotona itku ja sitten alettiin tehdä lähtöä sairaalaan. Siinä vaiheessa olin 4cm auki ja sairaalaan päästyämme tyttö oli 3,5h päästä seuranamme, ilokaasua napsin viimesen tunnin aikana mutta ens kerralla jätän väliin, meni pää liian sekasin.
 
nirppis harmaana
Itelläni synnytys kesti vain 12h, ja tuosta ajasta olin kipeä ehkä noin 3 tuntia. Synnytykseni käynnistettiin tableteilla ja toisen jälkeen alkoi heti säännölliset supparit päivällä joskus kolmen aikaan. Illalla seitsemän aikaan iltaysiltä lähdettiin salia kohti, kun alkoi kivut olla liian kovat ja ilokaasulla menin epiduraaliin asti. Eli kipeimmilläni olin nuo vikat tunnit ennen saliin pääsyä. Eli koko urakasta selvisin kyllä melkolailla kivuttomasti. Salissahan aukes sitten taivas, kun ilokaasu vei tehokkaasti suppareilta terävimmän kivun pois ja epiduraali sitten kaikki loputkin :) Tsemppiä vaan sinulle!
 
November Rain
Synnytin toisen lapsemme alateitse. Esikko syntyi kiireisellä sektiolla. Eli ensisynnyttäjä olin toista saadessa. Ensimmäisistä supistuksista meni 29h ennenkuin poika oli maailmassa. Supistukset alkoivat aamulla 7.00 sellaisina jomottavina, ja voimistuivat pikkuhiljaa olivat kuitenkin niin vihlovia etten saanut nukuttua. Kotona tuosta ajasta olin 18 tuntia, ja sairaalaan lähdimme yöllä yhden aikaan kun ei enää auttanut lämminsuihku. Kivut olivat melko kovat, mutta supistusten välillä sai aina hetken huilata. Sain sairaalassa petidiiniä, että olisin saanut vähän huilata. Se ei auttanut kauaa, ja sain nukuttua 15 minuuttia. Kipulääke teki olon pahemmaksi, koska en saanut nousta ylös supistusten aikana. Mies nukkui sitäkin sikeämmin, ja kateeksi kävi.

Aamulla kun oli kulunut vuorokausi ekoista supistuksista sain epiduraalin. Ja se auttoi sain nukuttua ennen ponnistusvaihetta, ja kerätä hyvin voimia. Lapsivedet menivät vasta, kun kalvot puhkaistiin ja synnytys eteni muutenkin hitaasti, sain myöskin oksitosiinia. Tipan laiton jälkeen tuli kova pissahätä, ja sain luvan mennä vessaan. Pissa ei tullut, mutta paineen tunne oli kova. Vessa reissun jälkeen alkoi tulla ponnistamisen tarvetta, se sai synnytykseen vauhtia. Kätilö sanoi vaan että pidättele hetki, kohdunsuu oli ennen vessaan menoa ollut 6cm auki. Oikeastaan koko synnytyksen kaikkein kivuliaimmat supistukset olivat ne muutamat supistukset, jotka pidätin ponnistamista. Lopulta huusin että se syntyy nyt, ja kätilö koitti kohdunsuuta ja totesi vauvan olevan tulossa jo hyvän matkaa huolimatta siitä että paikat eivät olleet täysin auki. Poika syntyi 14minuutin jälkeen, ja se oli oikeastaan koko synnytyksestä kaikkein helpoin vaihe.

<br><br>
 
Ensimmäinen synnytys kesti 30h, toinen 16h, kolmas 6h.

Ensimmäistä jouduttiin vauhdittaa mutta ei vaan lähtenyt kunnolla käyntiin, oli yhtä kituuttamista, salissa 17h, ponnistusvaihe 25 min. Toisessa 8 h, ponnistusvaihe 2 min sekä kolmannessa 1h 40 min josta ponnistusvaihe 3 min. Kaikki synnytykset ovat olleet ihan erillaiset. Viimeisin on ollut kaikista pehmein ja mukavin.

Kaikki on yksilöllistä, toiset ovat manatoonareita ja toiset pikajuoksijoita :LOL:
 
Meidän esikoista synnytin 5 tuntia. Mies soitti laitokselle, että voidaanko tulla, kun minä aloin olla niin kipeä, että en pärjää kotona (ekasta supistuksesta kulunut vajaa pari tuntia). Sieltä todettiin, että ei mitään hätää, koska olen ensisynnyttäjä ja supistuksia tuli n.20 min välein. Yhden supistuksen kärsin vielä kotona ja sit mentiin. Ajattelin vain, että ei ne voi takaskaan laittaa.
Alkututkimuksissa selvisi, että paikat oli 4 cm auki. Eli hyvin oltiin päästy käyntiin. Peräruiskeen jälkeen menin saliin ja olin 7 cm auki. Sit homma vähän tyssäsi, koska lapsen pää oli kiertynyt. Lääkäri kävi sitä kääntämässä ja sain tipan. Enää ei annettu epiduraalia vaikka pyysin sitä. Pian sain alkaa ponnisteleen ja minusta oli hullua, että kätilö lähti välillä toisten luona käymään (hoiti kahta synnytystä). Muistan kun puhkuin miehelle, että en varmasti ponnista ennen kuin se tulee takas. Lopulta jouduttiin turvautuun imukuppiin ja n. 15 min ponnistelun jälkeen sain tytön syliin.
Tästä alkoin itseasiassa tämän synnytyksen vaikein vaihe. Istukka ei irronnut ja vatsaani paineltiin MONEN (vuoro vaihtui) kätilön toimesta ja lopulta mentiin leikkaussaliin käsinirrotukseen. Ehdin vuotaa melkoisesti verta (arvio 1400ml) ja olin osastolla kaksi päivää niin heikkona(HB 68), etten päässyt vessaan tai voinut nousta ylös sängystä. En saanut itseäni edes kyljeltä toiselle käännettyä. Lopulta sain 3 pussia punasoluja ja olo kohentui huomattavasti. Eräs hoitaja sanoikin sit kolmantena päivänä käytävällä että ei meinannut tuntea minua kun olin käynyt suihkussa ja suht hyvävointisena kävelin siellä.

Toinen lapsemme syntyi vähän helpommin. Lähdin parin ekan ja kovan supparin jälkeen sairaalaan. Matkaa oli 7 km. Kävelin autosta sisään ja pääsin hetikohta saliin, koska olin niin kipeä: istuminen ei onnistunut (kehottivat istumaan odotustilaan, kun oli ruuhkaa, 3 äitiä siinä jo istui). Riisuin ja paikat olivat 8 cm auki. Kalvot puhkaistiin ja parin järjettömän kovan supistuksen jälkeen sain luvan ponnistaa. Reilu 10 min ja tyttö oli sylissä. Istukkakin irtosi normaalisti.

Samalla ihmisellä voi olla hyvin erilaisia synnytyksiä!!! Itse en ole tuntenut sietämätöntä kipua muualla kuin ekan synnytyksessä peräruiskeen jälkeen istuessani veskissä. Siellä tuntui, että tajunta hämärtyy.
 

Yhteistyössä