Tyhmä = tuhma??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuhmeliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuhmeliini

Vieras
Olen nyt törmännyt tämmöiseen "ongelmaan". Minun vanhempani käyttävät poikaa toruessaan sanaa tyhmä, tarkoittavat siis tuhmaa. Eli jos poika vaikkapa kaataa maidon tahallaan pöydälle, he sanovat että "olitpas tyhmä!" Ja tämä häiritsee minua, mikseivät voi sanoa vaikkapa tuhma?? Poika tänään just jäähyn jälkeen totes: Minä olin tosi tosi tyhmä! Onko teillä muilla tämmösiä sanoja käytössä? Torutteko lasta tuhmaksi yms.?

No musta tyhmä ja tuhma ei oo alkuunsakaan sama asia. Törkeetä haukkua lasta tyhmäksi, musta se tarkottaa että haukkuu lasta oikeasti tyhmäsi, vajaaälyiseksi tms.
Mä pyrin sanomaan että poika tekee tuhmasti, en että on tuhma.

• Tykkää
Reactions: Minni:)
sano vanhemmillesi ettet pidä asiasta.. meillä lapsi ei ole tuham eikä tyhmä.. hänen tekonsa voivat olla kyllä tyhmiä tai tuhmia. Sen ymmärrän vielä että joku sanoo lapselleen että olet tuhma mutta en sitä että joku sanoo lapselle ettäolet tyhmä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja murresana:
savossa sanotaan ett tuhma, kun tarkoitetaan tyhmää..

"kylläpä tuhmasti teki, kun heikoille jäille meni"

Mä en oo koskaan tällaseen törmänny :o
Ilmeisesti oon skipannu aimo kasan kaikkee savolaista kulttuuria.

lasten mummo käyttää usein, on syntynyt 1920 ja aiti savolaismummo

Itse käytän niitä aika useinkin synonyymeinä. Olipas aika tyhmästi tehty, olipas aika tuhmasti tehty. Eihän se tyhmyys aina mihinkään älyllisen kehityksen viivästymään viittaa kuten joku kirjoitti, vaan ihan normaaliälyinen voi joskus toimia tyhmästi. Se on sitten vaikea selvittää, oliko se lapsella tyhmästi vai tuhmasti tehty, jos vaikka piirtää seinään. Ajattelemattomuutta molemmat, mun mielestä. On tyhmää, että hän piirsi seinään. Hän teki tuhmasti ja tyhmästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Itse käytän niitä aika useinkin synonyymeinä. Olipas aika tyhmästi tehty, olipas aika tuhmasti tehty. Eihän se tyhmyys aina mihinkään älyllisen kehityksen viivästymään viittaa kuten joku kirjoitti, vaan ihan normaaliälyinen voi joskus toimia tyhmästi. Se on sitten vaikea selvittää, oliko se lapsella tyhmästi vai tuhmasti tehty, jos vaikka piirtää seinään. Ajattelemattomuutta molemmat, mun mielestä. On tyhmää, että hän piirsi seinään. Hän teki tuhmasti ja tyhmästi.

joo mutta on ihan eri asia sanoa että teki tyhmästi kun että oli tyhmä. Se on musta haukkumista.. en mä halua että mun lapsi sanoo toiselle lapsellekaan että olitpas tyhmä, vaikka ois jotain tyhmää tehnytkin..

Alkuperäinen kirjoittaja peppuliini:

joo mutta on ihan eri asia sanoa että teki tyhmästi kun että oli tyhmä. Se on musta haukkumista.. en mä halua että mun lapsi sanoo toiselle lapsellekaan että olitpas tyhmä, vaikka ois jotain tyhmää tehnytkin..

No näinhän se on, itsekin ilman muuta aina moitin tekemisiä, en lapsen persoonaa. Tietenkään ei kukaan tykkää, että lasta sanotaan tyhmäksi, vaikka hän tekisi jotain tyhmää. Mutta en kyllä sanoisi lasta myöskään tuhmaksi ("oletpa sinä tuhma lapsi!"), vaikka tekisi jotain tuhmaa. Että sikäli edelleen pistän nämä molemmat sanat samalle viivalle.

Alkuperäinen kirjoittaja peppuliini:

No näinhän se on, itsekin ilman muuta aina moitin tekemisiä, en lapsen persoonaa. Tietenkään ei kukaan tykkää, että lasta sanotaan tyhmäksi, vaikka hän tekisi jotain tyhmää. Mutta en kyllä sanoisi lasta myöskään tuhmaksi ("oletpa sinä tuhma lapsi!"), vaikka tekisi jotain tuhmaa. Että sikäli edelleen pistän nämä molemmat sanat samalle viivalle.

no juu.. samoilla linjoilla ollaan.. :)

Teko voi olla tyhmä, mutta lasta on rumaa sanoa tyhmäksi.
Eli parempi torua tyyliin: " Teit tyhmästi, kun revit siskon piirrustuksen." Ja tyhmän teon tehnyt, on siis voinut olla tuhma. :)

Alkuperäinen kirjoittaja tuhmeliini:
Olen nyt törmännyt tämmöiseen "ongelmaan". Minun vanhempani käyttävät poikaa toruessaan sanaa tyhmä, tarkoittavat siis tuhmaa. Eli jos poika vaikkapa kaataa maidon tahallaan pöydälle, he sanovat että "olitpas tyhmä!" Ja tämä häiritsee minua, mikseivät voi sanoa vaikkapa tuhma?? Poika tänään just jäähyn jälkeen totes: Minä olin tosi tosi tyhmä! Onko teillä muilla tämmösiä sanoja käytössä? Torutteko lasta tuhmaksi yms.?

Miksi vanhempasi haukkuvat lasta? Tyhmäksi tai tuhmaksi, ihan sama, mutta haukkuvat lasta. Isovanhemmat.

Miksi eivät sano: teitpä tyhmästi.

Kyseessä on SINUN vanhempasi, voisit sanoa heille.

Minulle kuten sinulle ja lapsellesi tyhmä ja tuhma ovat kaksi eri asiaa. Tyhmä liittyy siihen, että on.. tyhmä. Ei tajua, ei opi, ei osaa. Kun jotain yrittää ja epäonnistuu / ei onnistu heti täydellisesti, on tyhmä ja luovuttaa. Ei kannata yrittää kun ei osaa kuitenkaan, kun on tyhmä.

Minua on koko ikäni haukuttu tyhmäksi. Tyhmänä itseäni pidin koko lapsuuden ajan.
Ajattelin, etten saa kavereita, olen yksin, koska olen tyhmä.
En pärjää enkä osaa koulussa, koska olen tyhmä. Ei kannata pinnistellä eikä yrittää, kun olen kuitenkin tyhmä.
Ajattelin, että ole siksi koulukiusattu, koska olen tyhmä.

Lapseltasi viedään itsetunto, ja se on isompi juttu kuin se kaatunut maitolasi.

ihan kamaa olen aina hokenut kun kiukkuaa ja ei tottele : että nyt olet tuhma äiti ei tykkää yhtään tollaisesta . Eikä tuhmaksi saisi edes sanoa vaan että : nyt teit väärin ... ihme kun uhmaakin joka päivä eli on näköjään pahottanut mielensä tuosta vähän välilä tuhmaksi sanomisesta :/ . Enää en tuhmaksi sano :( !!! lapsi 2v9kk

Tähän kannattaa kiinnittää huomiota. Tiedän ihmisen joka vieläkin (40v.) muistaa isoäidistään lähinnä sen, että isoäiti haukkui häntä aina tyhmäksi. En tiedä olisiko tässäkin ollut joku sukupolvien ja alueen ero pikemminkin kyseessä, kuin varsinainen vajakiksi nimittely. Jokatapauksessa jälkensä jätti negatiivisessa mielessä.

On ne ihan eri asioita. Ja soisin, ettei kukaan nimittele lastani kummallakaan nimellä. Tekemistä voi moittia, se on aivan eri asia, mutta ei lapsi ole tyhmä eikä tuhma vaikka maitolasin kaataisikin.

2-vuotias puki viikonloppuna mökillä isompien serkkujen sukkahousuja suurella sinnikkyydellä omien vaatteidensa päälle. Isäni puheli lapselle että "oletpa sinä hölmö! ihan hölmön hommaa! kylläpä sinä olet hölmö!". Tarkoitus oli kaiketi olla huvittunut ja vitsikäs, mutta hölmö on minusta negatiivinen sana, ja 2-vuotiaalle sopisi opettaa että niin ei nimitellä muita eikä kellään ole oikeus nimitellä häntä niin.