Alkuperäinen kirjoittaja tuhmeliini:
Olen nyt törmännyt tämmöiseen "ongelmaan". Minun vanhempani käyttävät poikaa toruessaan sanaa tyhmä, tarkoittavat siis tuhmaa. Eli jos poika vaikkapa kaataa maidon tahallaan pöydälle, he sanovat että "olitpas tyhmä!" Ja tämä häiritsee minua, mikseivät voi sanoa vaikkapa tuhma?? Poika tänään just jäähyn jälkeen totes: Minä olin tosi tosi tyhmä! Onko teillä muilla tämmösiä sanoja käytössä? Torutteko lasta tuhmaksi yms.?
Miksi vanhempasi haukkuvat lasta? Tyhmäksi tai tuhmaksi, ihan sama, mutta haukkuvat lasta. Isovanhemmat.
Miksi eivät sano: teitpä tyhmästi.
Kyseessä on SINUN vanhempasi, voisit sanoa heille.
Minulle kuten sinulle ja lapsellesi tyhmä ja tuhma ovat kaksi eri asiaa. Tyhmä liittyy siihen, että on.. tyhmä. Ei tajua, ei opi, ei osaa. Kun jotain yrittää ja epäonnistuu / ei onnistu heti täydellisesti, on tyhmä ja luovuttaa. Ei kannata yrittää kun ei osaa kuitenkaan, kun on tyhmä.
Minua on koko ikäni haukuttu tyhmäksi. Tyhmänä itseäni pidin koko lapsuuden ajan.
Ajattelin, etten saa kavereita, olen yksin, koska olen tyhmä.
En pärjää enkä osaa koulussa, koska olen tyhmä. Ei kannata pinnistellä eikä yrittää, kun olen kuitenkin tyhmä.
Ajattelin, että ole siksi koulukiusattu, koska olen tyhmä.
Lapseltasi viedään itsetunto, ja se on isompi juttu kuin se kaatunut maitolasi.