TYHMÄ KYSYMYS..voiko vauvaa syöttää liikaa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

endie

Aktiivinen jäsen
07.05.2007
14 918
6
36
jos vauva siis itkee mahavaivoja ja tissille aina rauhoittuu kuitenkin ja syö pienen hetken ( vaikka ois just syönyt pidemmän kaavan kautta ), niin voiko tuo jotenkin lisätä sitä mahaitkua ? siis oisko parempi jättää tuo "turha" ( ? ) syöttely pois vai jatkaa vaan kun vauva siitä kuitenkin aina rauhoittuu joksikin aikaa ?
vauvalla ikää kuutisen viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Tutti ei varmaan tuu kyseeseen ? Periaatteessa ei voi syöttää liikaa, jos vauva syö liikaa se pulauttaa liiat ulos. Mut voi se jatkuva hörppiminenkin aiheuttaa mahavaivoja.

syö kyllä tuttia, mutta tuohon olettamaani mahaitkuun ei sekään kelpaa tai auta rauhoittumaan...

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Tutti ei varmaan tuu kyseeseen ? Periaatteessa ei voi syöttää liikaa, jos vauva syö liikaa se pulauttaa liiat ulos. Mut voi se jatkuva hörppiminenkin aiheuttaa mahavaivoja.

syö kyllä tuttia, mutta tuohon olettamaani mahaitkuun ei sekään kelpaa tai auta rauhoittumaan...

Oisko se sit vain lohtua vailla :)

Ei rintamaitoa. Vauva pulauttaa liian pois. Olennaista on muistaa röyhtäyttää AINA kunnolla. myös yöllä. Joskus olen röyhtäytellyt yli tunninkin, kun aina vaan röyhtäisee ilmaa pois. Kiinteiden suhteen on kuulemma olemassa ahmijoita, jolloin voi tulla syötyä "liikaa" ja maha kipeytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei rintamaitoa. Vauva pulauttaa liian pois. Olennaista on muistaa röyhtäyttää AINA kunnolla. myös yöllä. Joskus olen röyhtäytellyt yli tunninkin, kun aina vaan röyhtäisee ilmaa pois. Kiinteiden suhteen on kuulemma olemassa ahmijoita, jolloin voi tulla syötyä "liikaa" ja maha kipeytyy.

ok.
mä olen ollut vähän laiska röyhtäyttäjä, tunnustan. etenkin öisin jää tekemättä kun usein nukahdan - ja niin vauvakin- siihen syöttöön.

Ihanaa, just mietin ihan samaa :) Tai siis sitä, että voiko vauva syödä liikaa. Meillä kun tuolla pojalla on maitomäärä lisääntyny hirmusesti mitä menee per syöttökerta kun pullolla pitkälti ollaan myös äidinmaidon osalta. Mutta ilmeisesti siis ei voi syödä liikaa?

Laitoksella mulle sanottiin, että kun on masuvaivoja niin pienellä vauvalla imu vaan kiihtyy vaikka ei oikeasti ole nälkä. Ja jos syöttää tukevan aterian päälle niin kierre jatkuu ja mahdollisesti pahenee. Niin meidän esikoinen sai tutin 3pvä vanhana että imutteli sitä sitten syötyään. Ilmavaivat vähenivät huomattavasti vaikka joskus, kun tutti ei auttanut, oli hermoja raastavaa yrittää pitää sitä kolmen tunnin syöttöväliä ja joskus pidinkin vain 2,5h. Kun vatsavaivat helpottivat muutaman viikon iässä en enää katsonut kelloa ja lapsi sai syödä aina kun halusi.

Kakkosella sama vaiva, hän kun ei huolinut tuttia niin kantoliina oli ilta-aikaan aika kova juttu. Onneksi vaivat menivät alle kuukaudessa ohi.

Oman lapeni kohdalta voin sanoa että kyllä voi. Me jouduttiin sairaalaa pojan ollessa 3vk, huusi jatkuvasti, yötä-päivää, vatsavaivoja ilmeisesti. Sairaalan syöttöpunnituksissa huomattiin että söi kerrallaan 120 ml ja puolenkin tunnin välein. Huusi vatsavaivojaan ja imi vain siitä huolimatta lisää. Ja minulla taas maito herui (suihkusi suorastaan) niin vauhdilla, että sai tuon määrän imaistua ihan hetkessä. Meille auttoi se että syöttöväliksi määrättiin 3tuntia. Huusihan hän aluksi siinä väleissäkin mutta tasoittui ja rauhoittui nopeasti.

No meillä syöttöväli on suunnilleen 2,5-3 tuntia aika säännöllisesti, illalla ehkä 2 tuntia lyhin ja määrät vaihtelee 50-80 ml/syöttökerta. Miltä tää kuulostaa?

Voi syöttää liikaa. Kaikkeen ei tarvitse antaa tissiä. Lapsi voi vikistä väsymystä, virikkeiden puutetta, läheisyyttä tms. On järkkyä että syötetään ja syötetään vaan kun muuta ei osata/viitsitä.

Ennen oli ohjeena syöttää vauvaa 4 tunnin välein. Ja vaikka kuinka huusi, ei maitoa annettu. Kuulostaa nykypäivän äideille barbaariselta, mutta taitaa olla hyvä juttu. Siis ne lapset välillä petiinkin kun huuto voi olla myös unentarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja turhaa lihottaa vauvoja:
Voi syöttää liikaa. Kaikkeen ei tarvitse antaa tissiä. Lapsi voi vikistä väsymystä, virikkeiden puutetta, läheisyyttä tms. On järkkyä että syötetään ja syötetään vaan kun muuta ei osata/viitsitä.

ja sä luulet oikeesti ettei meilläkin olis kaikkia muita konsteja kokeiltu ? :laugh:

mä luulen et tuo kolmen tunnin syöttöväli vois joskus olla ihan kokeilun arvonen juttu.
mut mistäs mä sit tiijän jos onkin tiheen imun kausi?! :xmas: :headwall: *voi minua*

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Ennen oli ohjeena syöttää vauvaa 4 tunnin välein. Ja vaikka kuinka huusi, ei maitoa annettu. Kuulostaa nykypäivän äideille barbaariselta, mutta taitaa olla hyvä juttu. Siis ne lapset välillä petiinkin kun huuto voi olla myös unentarvetta.

No myö saatiin ohjeeks nimenomaan korkeintaan 3 tunnin syöttöväli siihen asti että saavutetaan se 3 kg ja nyt ens ma tulossa nlatäti kotikäynnille ja silloin selviää josko päästäis ko. rytmistä pois. Meillä kyllä syöttövälit nukkuu tai seurustelee tyytyväisenä, huolehdin vaan siitä että sit kun syödään niin meneekö liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mut mistäs mä sit tiijän jos onkin tiheen imun kausi?!

Vauvoilla on yleensä tiheän imun kausi noin 3 ja 6 viikkoisena ja 3+6 kk iässä, eli hyvinkin voi olla tiheän imun kausi teillä nyt. Ja vastaus kysymykseesi: mielestäni vauvaa ei voi syöttää liikaa (ainakaan jos imettää). Kyllä ne yleensä pulauttavat liiat pois, jos on oikeesti jo tosi täynnä. Ilmaa kyllä tietenkin voi mennä samalla kun imee, joka tekee masuvaivoja.

Veikkaan kyllä että korviketta voi syöttää liikaa. Korviketta menee joskus kerralla 2 dl ja se todella näkyy vauvasta ja sen masusta että nyt on täysi maha. Oikein pullottaa ja vauva pihisee ja ähisee övereissään. Röyhtäytys auttaa jonkun verran, mutta kyllä tuo pömppis on kuitenkin ihan erilainen kuin rintaruokinnasta koskaan tulee.