tyhmä kysymys,te jotka ootte asuneet/oikeesti käyneet esim englannissa tai jenkeissä

Meillä oli sellanen käytävä kans mutta siinä alussa hieman leveempi kohta johon viritin suomalaistyylisen eteisen. Ja laitoin siihen myös lapun että "jätä kengät tähän", oli siinä briteillä ihmettelemistä :D ....asiasta kymmenenteen, ihmetteli ne myös ku laitoin kukkia parvekkeelle, kaikilla muilla parvekkeet oli jonkinlaisina varasto-grillaus-tilan yhdistelmänä, ja mä laitoin oman partsini mukavaksi oleskelutilaksi kukkineen!

No kyllä vaan meillä oli Kanadassa eteinen johon astuttiin, tai siis semmonen reilun kokoinen aula. Ei ollut tuulikaappia eikä ole tässä nykyisessä, vuonna 2005 rakennetussa suomalaisessakaan kodissa :) Pääovella siis oli tuo iso aula. Sivummalla oli sit kodinhoitohuone josta myös pääsi kulkemaan ja se olikin meidän arkikäytössä. Samaan kodinhoitohuoneeseen pääsi myös autotallin kautta. Kengät jalassa meillä ei kuljettu.

Englannin taloissa meilla ei ollut mitaan eteista tai tuulikaappia kummassakaan siina varsinaisessa sisaankaynti ovessa. Jos takapihan kautta tuli niin toisessa talossa tuli kodinhoitohuoneeseen joka teki samalla eteisen virkaa; toisessa talossa keittioon.

USAssa meilla on ollut kaikissa taloissa nk. paraatisisaankaynti ja sitten se rupusakin sisaankaynti. Paraatisisaankaynti ei ole tullut eteiseen vaan suoraan olohuoneeseen; se rupusakin (Lue: perheen) sisaankaynti on aina tullut eteiseen. Eika meilla olla kengat jalassa sisalla.

Mina luulen etta nama suuret eroavaisuudet USAssa sisaankayntien ja kenkien pidon kanssa johtunee ihan ilmastosta. Jos asuu taalla 'pohjoisessa' jossa on lunta ja vetta ja mutaa - niin en tunne taalla yhtakaan perhetta joka olis kengat jalassa sisalla. Mutta jos asuu tuolla etelampana, ikuisen auringon alueella, niin siella tuppaa olemaan tuo kenkakaytanto erilaista. Samoin eteisen tarve.

itse asunut molemmissa maissa ja tosiaan kyllä riippuu talosta. Meillä englannissa oli ihan "tuulikaappi" eli ulko-oven jälkeen pieni käytävä, jonka päässä ovi, se vei sitten olohuoneeseen/rappujen eteen. Miehen isän talossa astutaan suoraa ns. eteiseen, jossa vaatenaulakko ja peili ja heti edessä portaat ylös.

Amerikassa asuin sellaisessa 2 taso- talossa, jossa tultiin sisään näiden kahden tason välistä, eli siinä oli ovelle oma tasanne, ei tosin mitään naulakoita tms. Tasanteelta sitten vei portaat ylös ja alas. Toisessa amerikkalaiskodissa, joka oli uudempi, muistaakseni oli joko tuulikaappi tai ihan kuunon eteinen ennen muita tiloja.

Mulla oli Irlannissa yksiössä sellainen pieni eteinen, josta meni sitten ovi vessaan ja siihen varsinaiseen huoneeseen. Eteisessä oli pienenpieni naulakko ja jätin sinne tietysti myös kenkäni, vaikka kämpän kokolattiamatto olikin jo parhaat päivänsä nähnyt.

emppu
Olen yöpynyt kahdessa eri brittikodissa ja toisessa ovi avautu kapeaan käytävään, josta oli ovet ja portaat eri tiloihin.. Ei siis tuulikaappia tai eteistä.. Toisessa talossa ovi avautu suoraan olohuoneeseen :)

lontoo
veljeni asuu englannissa ja ei eteistä, kapea käytävä johon tullaan suoraan. kenkiä se pitää sähkökaapissa, ja makkareissa kokolattia karva matot ja olkkari plus keittiö muovi mattoo. kylppääriin teetti kaakelit, joista oltiin ihmeissään :) ja hanaa pyyti yhdellä kahvalla, mutta remontti miehet eivät tunteneet sellaista, joten perinteinen sen maan kahdella hanalla oleva allas tuli.

Liliana
No ainakin taviskodissa Briteissä oli tuulikaappi...rivitalokoti Walesissä Eteinen oli vain sellainen pitkä käytävä, jossa oli raput yläkertaan. Mitään ulkovaatekaappeja ei ollut, vaan takit vietiin makkarin kaappiin yläkertaan. Joku pieni naula siinä tosin oli vierailijoiden takeille. Kengät oli läjässä lattialla. :D

minä
Ei meilläkään (ihan Suomessa) ole mitään tuulikaappia, vaan suoraan olohuoneeseen tullaan ovesta... tai on siinä sellainen pieni syvennys/nurkkaus oh:ssa missä on ulko-ovi ja ulkovaatteiden säilytys.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Oivallus tosiaan.
Itse muistan kun "anoppi" kysyi että jos on vain yksi hana keskellä lavuaaria, niin eikö se ole tiellä naamaa ja hiuksia pestessä? Kun kahden perinteisen hanan väliin mahtuu sopivasti pää. En tosiaan tiennyt mitä olisin sanonut ; )
Niin sehän on tosi kätevää kun joutuu huitomaan toisesta hanasta tulikuumaa ja toisesta jääkylmää vettä ja yrittää saada jotenkin sellanen kombinaatio jonka uskaltais kasvoille laittaa :D

ei eteista
Meilla kreikassa yleensa tullaan suoraan olohuoneeseen. Vieraat tulevat kengat jalassa. Jotkut jopa polttaa tupakkaa toisten luona vaikka siina kodissa ei kukaan polta. Meilla ei polta sisalla kukaan, ei edes kreikkalaiset :) Kengilla tulevat sisalle ;(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Niin sehän on tosi kätevää kun joutuu huitomaan toisesta hanasta tulikuumaa ja toisesta jääkylmää vettä ja yrittää saada jotenkin sellanen kombinaatio jonka uskaltais kasvoille laittaa :D
Aivan *reps* :LOL: :D
Ja ihan taivahan tosi...
Tiedetään, hyvin kuvailtu ja siksi tää osukin niin hyvin nauruhermoon =)

Huom
Oivallus tosiaan.
Itse muistan kun "anoppi" kysyi että jos on vain yksi hana keskellä lavuaaria, niin eikö se ole tiellä naamaa ja hiuksia pestessä? Kun kahden perinteisen hanan väliin mahtuu sopivasti pää. En tosiaan tiennyt mitä olisin sanonut ; )
Eikös vaan olekin ; )
Ei vaan, se lasketaan siihen lavuaariin ja pestään sitten. Ei se muuten onnistu ellet satu pitämään jääkylmästä vedestä.

vieras
Oivallus tosiaan.
Eikös vaan olekin ; )
Ei vaan, se lasketaan siihen lavuaariin ja pestään sitten. Ei se muuten onnistu ellet satu pitämään jääkylmästä vedestä.
Joo, mut entäs kun käyt vaan vessassa ja pesaset kädet, en mä ainakaan sillon jaksa laskea sitä lavuaariin vaan huidoin molemmista vähän... Tosin toisessa kämpässäni oli moderni yksihanainen systeemi, mutta edelleen sen toisesta reunasta tuli kuuma ja toisesta kylmä vesi... Mutta suihkun lämmönsäätö olikin sitten aaaaivan toinen juttu. Mutta se että lämpöä pääsi säätämään oli jo voitto, koska ensimmäisen kerran suihkuun mennessä en saanut vettä valumaan mistään, ennen kun naapuri kertoi että ensin vedetään tuosta narusta, sitten tuosta narusta ja sitten painetaan tuosta napista ja SITTEN suihkusta tulee vettä!!!
Ah niitä aikoja, kyllä osaa arvostaa suomalaista suihkussakäynnin helppoutta...

Huom
Oivallus tosiaan.
Eikös vaan olekin ; )
Joo, mut entäs kun käyt vaan vessassa ja pesaset kädet, en mä ainakaan sillon jaksa laskea sitä lavuaariin vaan huidoin molemmista vähän... Tosin toisessa kämpässäni oli moderni yksihanainen systeemi, mutta edelleen sen toisesta reunasta tuli kuuma ja toisesta kylmä vesi... Mutta suihkun lämmönsäätö olikin sitten aaaaivan toinen juttu. Mutta se että lämpöä pääsi säätämään oli jo voitto, koska ensimmäisen kerran suihkuun mennessä en saanut vettä valumaan mistään, ennen kun naapuri kertoi että ensin vedetään tuosta narusta, sitten tuosta narusta ja sitten painetaan tuosta napista ja SITTEN suihkusta tulee vettä!!!
Ah niitä aikoja, kyllä osaa arvostaa suomalaista suihkussakäynnin helppoutta...
On se vaan kumma, miten asiat kotimaassa tuntuvat hyvin toimivilta, kun aikansa kokeilee niitä muita...Nuo suihkut ovat kyllä sieltä kamalimmasta päästä. Lämmöllä muistelen myös kaikkien kämppien jatkuvasti kosteita kokolattiamattoja kylppäreissä...Ne olivat myös ihan oma lukunsa.

vieras
Mä olin leirikoulussa briteissä nuorena. Asuttiin sellaisessa "lähiörivitalossa" joita siellä on katujen varret täynnä. Sielläkin tämä käytävä ulko-oven jälkeen ja rappuset ylös ja ovet alakerran huoneisiin. En muista miten toimimme kenkien ja takkien suhteen, mihin ne jätettiin, mut valokuvista selviää et perhekään ei kulkenut kengissä sisällä. Ja sitä kokolattiamattoa.... kylppäri oli viehättävä vaaleanpunaisin kalustein ja matoin sisustettu. Ja niitä naruja, yksi valolle ja sit öljypolttimelle joka piti siis narusta vetää päälle et suihkuun tuli lämmintä vettä. Ja suihkussa ei ollu hanaa vaan joku ihme laatikko jota peineltiin. Naama tuli aamusin pestyä kylmällä vedellä :D

vieras
Siis Enkkulan ja Suomen välillä on se ero, että siellä mitä vanhempi ja alkuperäisempi niin sitä parempi. Siksi kaikki haikailevat original features:in perään, eli alkuperäiset ammeet, kaksoishanat, avoimet tulisijat, yksinkertaiset ikkunalasit (vedettävää mallia) on siis ihan must, jos haluaa säilyttää talon arvon. Siis Suomessahan ne varmaan revittäis maan tasalle ja alettais uudestaan, mutta Englannissa vanha restored on parempi.

Yhteistyössä