Tyhmä kysymys äitiysajan vaatetuksesta :)

Heippa!

Ollaan suunnittelemassa mieheni kanssa lapsentekoa, mutta ikinä ei tule puhutuksi kennekään kanssa äitiysvaatteista sen enempää. Käytättekö pelkästään äitiysvaatteita, vai siis riittääkö osalle ainakin alussa jos ostaa vain vähän isompia vaatteita?

Kiitos jo etukäteen :)
 
Odotan nyt kolmatta lasta ja just kattelin omaa äitiysvaatevarastoa, joka on aika pieni. Yhtään äitiyspaitaa en omista, vaan aina on riittänyt normaalit paidat. Normitilassa olen koko s/m ja raskausaikana paidat on olleet kokoja m ja l. Ihan perus puserot, esim vero moda, joissa on pitempi helma on ollu hyviä isonkin mahan kanssa. Kunhan kangas vain on joustavaa. :)

Normi housuilla ei kyllä pitkälle pötkitä. :D äitiyshousuja onkin sit kertynyt kuudet. Mulla maha pullahtaa esiin melko aikaisin, niin tavalliset farkut rupee ahistaa nopeasti. Mutta jos ei välttämättä halua niitä mammahousujakaan ostaa, niin on saatavissa myös semmoisia jatkopaloja normaaleiden farkkujen vyötärölle. Siihen vain pidempi helmainen paita, niin sitä ei huomaa. :)

Täällä saa kohta ottaa mammafarkut käyttöön...

Pink 8+1
 
Mulla menee edelleen päälle sellaiset normihousut joissa on hieman matalampi vyötärö ja jotka ovat ennen raskautta olleet vähän löysät. Joustovyötäröiset haaremihousut jne menevät varmaan loppuun asti. Kahdet äitiyshousut olen ostanut, toiset ulkoilua varten (hiihtämiseen tarkoitetut normaalikokoiset ulkoiluhousuni ovat alkaneet hiukan puristaa) ja yhdet farkut (normifarkut puristavat kun niissä ei ole yhtään joustoa).

Trikoiset paidat sopinevat myös loppuraskauden ajan, käytän muutenkin suht pitkiä paitoja joten niiden ei pitäisi jäädä lyhyeksi vaikka maha kasvaa.

Nyt menossa rv 23+1.
 
Housut ei mulla ainakaan mahtunut kovin kauaa päälle, ekalla kerralla mahan kasvaminen oli hitaampaa, nyt tokalla kerralla piti tosi nopeasti vaihtaa äitiyshousuihin.

Eli muutamat äitiyshousut varmaan joutuu lähes jokainen hankkimaan, paitoja sitten maun mukaan. Osa hankkii niitä äitiys+imetyspaitoja, jotka on sitten ihan käteviä imetysaikanakin.

Jos on venyviä tai löysiä paitoja, pitkiä, niin niillä pärjää aika isonkin mahan kanssa. Ihan tavallisia pitkiä trikootoppeja voi käyttää, toki vanhat neuletakit ja hupparit ym menee, jos ei tarvitse kiinni saada :D
 
Normikokoa isommilla trikoopaidoilla olen pärjännyt raskausajan. Housuja on kyllä täytynyt ostaa äitiysmalleja jo aika alussa. Mutta enempi tarvetta on sitten ollut imetysvaatteille ja -liiveille, etenkin alussa kun maitoa tuli hirveesti ja paidat oli märkänä ja sai koko ajan olla pesemässä niitä. Tietty jotkut pärjää imetysajankin tavispaidoilla, mutta mä tykkäsin enempi imetyspaidoista ja mekoista ja säästinkin kaikki tätä seuraavaa varten.. Osa imetyspaidoista menee jo raskausaikana, eli semmosia kannattaa ostaa.
 
Mulla meni tosi pitkälle matalat normifarkut, loppuraskaudesta ostin 2 mammafarkut. paitoina meni tunikat ja löysemmin istuvat t-paidat, ihan samaa kokoa kuin normaalistikin :) kesällä tietty menee pitkät joustavat topit ihan normimallistosta ja mulla ne ei ainakaan venyneet niin paljoa, etteikö ois vieläkin ihan käyttökelpoisia.

talvitakin lainasin viimeisille kuukausille omalta äidiltä, kun oli isompaa kokoa ja löysempää mallia :D

imetyspaitoja taitaa olla 3, että aika vähällä oikeella mammavaattella pärjää, jos haluaa. legginssimuotihan on kanssa suotuisa kasvavalle mahalle.
 
Mulle mahtuu edelleen (viikko 31+5) normipaidat, olen ostanut yhden koon normaalia isompaa, pitempää helmaa ja joustavaa kangasta. Ovat halvempiakin kuin äitiyspaidat. Äitiyshousuja olen käytellyt jo viikosta 10 alkaen - normifarkutkin olisivat mahtuneet muuten, mutta istuessa vyötärön osuus (jopa matalavyötäröisissä) kiristi jo sen verran pahasti, että vaihdoin mammamalliin :) Mekkojakin olen käyttänyt nyt tiukkojen, mustien äitiysfarkkujen yläosana, niissä ainakin riittää pituutta ja ovat ihan näppäriä, kunhan ovat joustavaa materiaalia. Painoa on tähän mennessä tullut n. 6kg, ennen raskautta olin normaalipainoinen.
 
Asia tuli mullekin nyt ajankohtaiseksi :). Edellisestä raskaudesta on tallella paljonkin äitiysvaatteita. Ehkä minimi, mitä itse tarvitsen toimistotöissä käydessä on suunnilleen seuraavaa:

- siistit mustat suorat äitiyshousut (menee juhlaan tai arkeen)
- 2 kapeat äitiysfarkut/housut
- 2 kpl äitiyslegginssejä ja kasa sukkiksia
- yksi siistimpi äitiysmekko (kevään ja kesän juhliin)
- 2-3 trikoista äitiyspaitaa
- 2 siistimpiää äitiyspaitaa (kauluspaita ja satiininen), sopii myös juhlaan
- 1 kpl äitiysneuletakki (menee myös takkina kesällä)
- 1 kpl äitiystakki kevääseen/syksyyn
- mahan tukivyö

Harkinnassa on lisäksi äitiysuikkari. Lisäksi käytän n. 4-5 vanhaa tunikaa ja mekkoa, jotka sopivat isonkin nahan kabssa. Useimmat neuletakkini menee myös aika pitkälle raskautta :). Kaikkia kivoimpia vaatteita en halua venyttää, osa meni pilalle edellisessä raskaudessa :(

Ulkoiluun käytössä on miehen tuulipuvun housut ja takki ;)
 
Mulla on ihan vastaava lista kuin koruharakalla - ja samaten toimistotyö jossa pitää olla siistit vaatteet. Ainoo vaan, että itse olen ostellut mammavaatteita vielä hiukan enemmän. =)

Noiden lisäksi itse olen tarvinnut äitiystalvitakin. Normaali muutoin "suht sopiva" repesi kainaloiden alta - ei kestänyt auton oven kurkoittelua mahan kanssa vaikka seistessä mahtuikin ihan hyvin päälle.

Äitiysalkkarit oli huono ostos - ne vasta huonosti istuvatkin ja rullaavat pois vatsan päältä!!!
 

Yhteistyössä