Tyhmä kysymys yksivuotiaan raivareista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kvart över

Aktiivinen jäsen
26.03.2007
4 876
9
38
En nyt ole ihan ekaa kertaa raivokohtausten ja uhman kanssa tekemisissä, kun meillä on vajaa 3v esikoinenkin. Mutta nyt tämä pienempi neiti, 1v2kk on alkanut saamaan myös raivareita. Kai tämä jokin minä itse -vaihe on, mutta siis oikeesti, miten se voi tulla noin pienelle!?

Nyt viikon verran on joka kerta ruokapöytään mennessä tullut huuto. Neidin pitäisi itse pitää lusikkaa kädessä (ei saa auttaa oikein käteen), häntä ei saa syöttää. Ei siinä mitään, toki saisi syödä vaikka sotkua tulisikin, mutta kun sitä ruokaa ei mene suuhun YHTÄÄN. Lusikka on ihan väärinpäin kädessä ja kaikki ruoka putoaa syliin. Tyttö on aina ollut hyvä syömään ja syö kaikkea, eli kyse ei siis ole siitä ettei haluaisi syödä, vaan siitä vaan että on syötävä ITSE. Myös portaissa pitäisi mennä vain itse ja yleensä väärään suuntaan, mutta ne nyt on helppo ohittaa vielä kun nappaa vaan lapsen kainaloon. Mutta toi syöminen..?

Tänään sai iltapalalla ihan hyperventilointiraivarit, piti viedä toiseen huoneeseen ja sylitellä puoli tuntia että rauhoittui. Sitten annettiin maito tuttipullosta (mitä ei enää yleensä käytä) ja sitten vasta sain puuroa menemään, kunnes nukahti ruokatuoliin lusikallisten välissä...

Toimintaohjeita kokeneilta? Ei meidän esikoinenkaan mikään hissukka tosiaankaan ole, mutta jotenkin en vaan muista että ainakaan näin aikaisin olisi osoittanut tuollaista omaa tahtoa..

Meillä sama juttu, ei saisi syöttää. Annan lapselle oman lusikan tai jotain sormiruokaa ja syötän itse vaivihkaa. Menee tietysti enemmän aikaa kun pitää odottaa sopivaa väliä ettei lapsella ole sitä itse laitettua ruokaa suussaan, mutta eipähän tarvitse siivota sitä sotkua mikä tulee kun se huitoo tai repii väkisin lusikan mun kädestä... Yhdessä vaiheessa lapsi sylki käteensä mun syöttämät ruuat ja työnsi ne itse takaisin suuhun, kun oli niin kova halu syödä ITSE. Ja aina ei toiminut se toinen lusikkakaan vaan piti saada just se mikä mulla on. Nykyään helpompaa, aina ei tarvitse edes antaa mitään lapselle käteen.

Heh :) Mä ajattelinkin että tää ei oo varmaankaan kovin harvinaista.

Meillä toimi jonkin aikaa tuo oma lusikka, mutta nyt pitäisi olla lusikka molemmissa käsissä ja molemmat lusikat ruuassa. Ja kädet.

Sormiruokaakin annoin jossain vaiheessa, nyt en oo muistanut sitä. Pitää huomenna heti koittaa sitäkin. Rasittavaa kun ruokailutilanteista on tullut ihan tuskaa, tuntuu ettei kumpikaan lapsi sitten syö kun toinen ei huutamiseltaan saa syötyä ja toinen hermostuu siitä toisen huudosta ja alkaa myös pelleillä..

Mä annan välipalana nykyään usein jo pelkkää sormiruokaa - leipäpala, paria eri hedelmää tmv. Lapsi nauttii hirveästi kun saa syödä itse, varsinkin omena ja päärynä uppoaa hyvin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;25282198:
En nyt ole ihan ekaa kertaa raivokohtausten ja uhman kanssa tekemisissä, kun meillä on vajaa 3v esikoinenkin. Mutta nyt tämä pienempi neiti, 1v2kk on alkanut saamaan myös raivareita. Kai tämä jokin minä itse -vaihe on, mutta siis oikeesti, miten se voi tulla noin pienelle!?

Nyt viikon verran on joka kerta ruokapöytään mennessä tullut huuto. Neidin pitäisi itse pitää lusikkaa kädessä (ei saa auttaa oikein käteen), häntä ei saa syöttää. Ei siinä mitään, toki saisi syödä vaikka sotkua tulisikin, mutta kun sitä ruokaa ei mene suuhun YHTÄÄN. Lusikka on ihan väärinpäin kädessä ja kaikki ruoka putoaa syliin. Tyttö on aina ollut hyvä syömään ja syö kaikkea, eli kyse ei siis ole siitä ettei haluaisi syödä, vaan siitä vaan että on syötävä ITSE. Myös portaissa pitäisi mennä vain itse ja yleensä väärään suuntaan, mutta ne nyt on helppo ohittaa vielä kun nappaa vaan lapsen kainaloon. Mutta toi syöminen..?

Tänään sai iltapalalla ihan hyperventilointiraivarit, piti viedä toiseen huoneeseen ja sylitellä puoli tuntia että rauhoittui. Sitten annettiin maito tuttipullosta (mitä ei enää yleensä käytä) ja sitten vasta sain puuroa menemään, kunnes nukahti ruokatuoliin lusikallisten välissä...

Toimintaohjeita kokeneilta? Ei meidän esikoinenkaan mikään hissukka tosiaankaan ole, mutta jotenkin en vaan muista että ainakaan näin aikaisin olisi osoittanut tuollaista omaa tahtoa..

se on feikkiä mutta miten teet elä puutu mitenkään!!!! sanot vaan että uhmailet? kokeile kaikki sallitua! jos ei auta niin kokeile jotain muuta!

Mä annan välipalana nykyään usein jo pelkkää sormiruokaa - leipäpala, paria eri hedelmää tmv. Lapsi nauttii hirveästi kun saa syödä itse, varsinkin omena ja päärynä uppoaa hyvin :D

Juu, näin minäkin teen välipalalla :) Se on muutenkin kätevää, kun saan siinä samalla aina siivottua keittiön kun molemmat lapset syö itse. Meillä menee oikeastaan kaikki sormiruoka, mandariinit, leipä, omput, kaikki. Ja maitoa juo ite nokkamukista.

Tänään annoin päivälliseksi myös ruokaa, jota olisi voinut syödä sormin niin ei se sitten kuitenkaan uponnut. Ehkä ei olis pitänyt antaa sitä lusikkaa ollenkaan, tosin isosisko kuitenkin syö haarukalla tai lusikalla että en tiedä olisko sekään auttanut.. :/

kun tiedät että olet äiti ja syö tai et niin tykkään silti sinusta:). Syöt sitten joskus ;). tiedät se on sitä uhmaa!

[QUOTE="vieras";25282353]se on feikkiä mutta miten teet elä puutu mitenkään!!!! sanot vaan että uhmailet? kokeile kaikki sallitua! jos ei auta niin kokeile jotain muuta![/QUOTE]

En nyt oikein tajua mitä haet takaa..?

Meillä tuota syömistaistelua kesti reilun kuukauden samassa iässä. Annoin sotkea omalla lusikalla ja syötin vaivihkaa toisella (kumpi nyt vapaana olikin). Paljon syötiin myös niin, että pistin palan haarukkaan ja laskin haarukan lautaselle, jolloin laittoi itse haarukan suuhun. Sormin söi paljon.

meillä kanssa vie lusikan kädestä yksivuotias yritteliäs poika.. onneksi on tähän menessä suostunut siihen että saan syöttää toisella lusikalla tarpeen vaatiessa. joskus vie kyllä senkin, sitten otan kolmannen lusikan.. meillä poika kyllä esim puuroa syö jotenkuten itsekin.
pääateriat on synyt jo pitkään itse sormin, nyt kun tuo lusikkaharjoittelu kiinnostaa niin oon antanu sille välillä lusikan siihen mukaan, mutta siitä on tosiaan vaan haittaa ruokailun kannalta. toistaiseksi on siis päädytty siihen että ruoat syö sormin ja puuroaikaan harjoittelee lusikoimista.

Meillä tuota syömistaistelua kesti reilun kuukauden samassa iässä. Annoin sotkea omalla lusikalla ja syötin vaivihkaa toisella (kumpi nyt vapaana olikin). Paljon syötiin myös niin, että pistin palan haarukkaan ja laskin haarukan lautaselle, jolloin laittoi itse haarukan suuhun. Sormin söi paljon.

Näinhän se menee, että vaihe tämäkin vaiheiden joukossa, on varmaan jo kohta ohi :) Kai se vaan pitää antaa sotata. Tuo on vaan lähes huvittavaa, että kun yritän laittaa lusikan käteen edes oikein päin niin neiti heittää heti kamalat selkäkaaret kehiin.. :D Ja kun yritin tarjota muovilusikkaa, ettei lautanen hajoa niin ei ei ei ei :D

Kiitos tästä aloituksesta!! Täysin samat mietteet 1v1kk kanssa. Raivareita tulee muutenkin, ei vaan ruokaillessa. Esikoisen kanssa ei tällaista ollut, mietin että onks tää normaalia.
Kiitos aloittajalle viestistä!

Kiitos tästä aloituksesta!! Täysin samat mietteet 1v1kk kanssa. Raivareita tulee muutenkin, ei vaan ruokaillessa. Esikoisen kanssa ei tällaista ollut, mietin että onks tää normaalia.
Kiitos aloittajalle viestistä!

Olepa hyvä :) Kiva huomata että meillä ei ole ainoa tapaus, vaikka tosiaan ei meilläkään esikoisen kanssa tälläista ollut.

eiks se ole kun osaa lusikoida noin pieni? vasen tai oikee?

Meillä oli sama vuoden ikäisestä lähtien, meni ohi 1,5v ikään mennessä. Aika voimakastahtoinen tyttö muutenkin kyseessä.. Mutta nuo uhmailut alkoi vuoden iässä, ei olisi saanut pukea, syöttää, riisua jne. Hieman helpottanut siinä mielessä että taidot on karttunut, niin ei tule sitten vanhemmat sotkemaan.. :D

opettelen haittaako? jos sotken mitä sitten en osaa!!!

Yhteistyössä