Mistä voimia jaksaa yksivuotiaan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
En tiedä onko meillä haastava lapsi, vai minulla vain vähemmän voimia kuin äideillä yleensä. Koko vauvavuosi on mennyt ihan sumussa, nyt oli 1 v synttärit mutta tuntuu edelleen aivan toivottomalta välillä. Kateellisena kuuntelen perhekahvilassa äitejä, jotka nauttivat vauvan kanssa olosta. Tuntuu että meidän lapsi on aivan vääärän lainen, ja häneen menee usein hermotkin. Itse lasken päiviä töiden alkuun, vaikka eihän se hirveästi auta väsyneenä sinne mennä, mutta saa edes ruuan syödä rauhassa. Mutta siihen on vielä 5kk... Neuvolassa sanovat aina, että tämä on tällainen vaihe joka helpottaa--- no vuosi on vaihetta eletty---

Tuntuu että lapsen kanssa ei ole kuin ongelmia, nukahtaminen ja nukkuminen lähes *vettiä, syöminen ei suju, haluaa jatkuvaa viihdytystä, ei istu rattaissa ym ym Kehittynyt kyllä ihan ikää vastaavasti.

Miten ihmeessä jaksaisin? Tuntuu että suhde lapseenkin on pielessä, kun häneen hermostun ja itkettääkin.

Kuulostat vaan olevan TOSI väsyny, ja kun on liian väsyny niin se saa koko maailman tuntumaan kauhealta paikalta ja kaiken olevan vaan kestämistä ja jaksamista. Oisko mitenkään mahdollista saada jostain apua, että saisit edes nukuttua kunnolla?

[QUOTE="mama";25211538] Oisko mitenkään mahdollista saada jostain apua, että saisit edes nukuttua kunnolla?[/QUOTE]

Saan kyllä viikonloppuisin nukkua kaksi yötä ilman lasta, ja puoliso on iltaisinkin hänen kanssaan paljon. Alkuun se auttoi, nyt tuntuu ettei siitä ole enää sanottavammin hyötyä lapsen kanssa jaksamisen suhteen. Puoliso ei pysty töihin nukkumatta lähtemään, niin ei voi useampaa yötä hoitaa. Eikä ole muitakaan joita öisin voisi avuksi pyytää (aika harvalla varmaan on). Päivisin meillä on kyllä seuraa, tosin viime aikoina en ole kehdannut ketään tänne laskea kun en ole juuri jaksanut siivoilla (puoliso siivoaa kyllä, mutta ei hänkään kaikkea ehdi).

Neuvolassa olen joka kerta ottanut asian esille, aina on ollut vastauksena että on joku vaihe lapsella joka aiheuttaa levottomuutta hänessä.

Varmaan tuo on väsymystä vaan. Menee ohi kunhan saat kunnolla levätä. :) Eikö lapsella ole muita hoitajia kuin sinä? Toinen vanhempi, joku sukulainen, ystävä? Kannattaa myös määritellä hiukan noita asioita tarkemmin, ainakin itselleen. Mikä syömisessä ei suju? Mikä siinä mättää, ja kauanko sitä on kestänyt? Jos nukkumisessa on ongelmia, niin millaisia ne ongelmat ovat, milloin ne ovat alkaneet ja mikä siinä voi olla taustalla?

Jos nukkumisen ja syömisen suhteen on jatkuvasti ongelmia, niin lapsi kannattaa myös tarkistuttaa lääkärillä. Jos lapsi nukkuu huonosti, voisiko joku toinen aikuinen tulla teille joskus nukkumaan lapsen kanssa, ja sinä pääsisit johonkin, vaikka hotelliin lepäämään? Oletko koskaan saanut olla omassa rauhassa, nukkua hyvin tai syödä rauhassa?

Hanki apua sun masennukseen, itses ja lapses takia. Jos nukkuminen ja syöminen ei onnistu niin onkohan lapsella allergioita? Jos kotiunikoulut tms ei onnistu niin mites sairaalaunikoulu? Perhetyöntekijä?

Millainen päivärytmi teillä on?
Poikani heräili kolmevuotiaaksi joka yö. Oltiin aika puhki, molemmat.

Vakioaikoja on ruuat ja nukkumaanmeno, muut vaihtelee. Mutta pääsääntöisesti herää n klo 8, aamupala (ja imetys), lounas puoli 12 (ja imetys), sitten yritän saada päiväunille, joskus onnistuu heti joskus vasta parin tunnin päästä, nukkuu n. 1-1,5 tuntia. välipalaa saa kun herää, päivällinen klo 17, iltapuuro klo 19:30, nukahtaa yleensä helposti n klo 20:30 mutta herää tunnin päästä huutamaan tunniksi-kahdeksi. EI saa yöllä maitoa, herää silti parin-kolmen tunnin välein.
Jos on ollut tosi rikkonainen yö, en jaksa lapsen kanssa ulos. Jos parempi niin ennen lounasta mennään puistoon.

Omaa aikaa rajoittaa tuo lapsen huono syöminen, imetän edelleen 4 krt päivässä koska lapsi syö niin vähän. Välillä käyn jumpassa tai uimassa ilman lasta. Kerran kävin elokuvissa.

Tää on taas niin tätä. Saa kai sitä masentuneet äidit yrittää hakea apua, kun neuvolassa sanotaan aina että "sitä se vanhemmuus on" ja "kyllä se ohi menee". Naurettavaa!! Ymmärtäisivät typerät neuvolatantat vastuunsa ja hankkisivat apua sitä tarvitseville!

Ap, soita heti aamulla neuvolaan, ja vaadi apua!

• Tykkää
Reactions: tiitu_84
1. Lopeta imetys kokonaan, olet jo vuoden imettänyt mikä on tosi hieno "saavutus." Meillä ei lapset alkaneet syödä kunnolla oikeaa ruokaa ennen kuin n.1-vuoden iässä lopetin kokonaan imetyksen. Nopeasti sen jälkeen ruoka alkoi maistua ihan eri tavalla. Samalla myös unet paranivat ja päivärytmi parani selkeästi.

2. Jos mahdollista niin nukuta lapsi ulos kärryihin. Saat kärrytellessä itse raikasta ilmaa ja liikuntaa mikä piristää ja lapset yleensä nukkuvat ulkona pidemmät unet. Vaikka vauvan nukutus kärryihin ei olisi onnistunut vauvana niin kokeile edes muutama kerta onnistuisiko nyt.

3. Minäkin koin molempien lapsien vauvavuoden raskaana ja olin väsynyt ja "loppuun kulutettu". Mutta noin 1-vuotispäivän tienoilla lopetin imetyksen, lapsi alkoin syödä ja nukkua säännöllisesti, oppi kävelemään yms. Elämä helpottui siinä vaiheessa todella paljon. Toivottavasti pian sinullakin!

Jos haluaa apua itselleen niin kannatta mennä yksin lääkärin vastaanotolle, vaikka terveysasemalle, ei neuvolaan, kun siellä se huomio kohdistuu lapseen, ei äitiin.
Silti lapsen allergiat ei monasti neuvolassa selviä. Jos lapsi nukahtaa illalla itsekseen ja silti heräilee niin taustalla voi olla joku kipu tai muu vaiva.
Syökö lapsi itse vai syötätkö? Itse sormin tai lusikalla syöden lapsi monasti syö parhsiten vaikka määrät saattaa tuntua alkuun pieniltä. Saat ehkä itsekin keskittyä omaan ruokaasi kun lapsi syö itse.

No meillä 2v 10 poika heräilee vieläkin joka yö, pahimmillaan 3-4 kertaa joten tiedän kyllä miten kokonaisvaltaisen väsynyt sitä voi ihminen olla. Voimia sulle, muuten en osaa auttaa kyllä :hug:

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille, ihanaa kun jaksatte vastata ja miettiä toisenkin asioita!

Tilanteesta olen tosiaan neuvolassa puhunut, en usko että sitä kautta on apua saatavissa. 5kk iässä käytiin lääkärillä kun epäiltiin refluksia, ei se kuitenkaan sitä ollut. Viimeksi kun neuvolassa lääkäriä kysyin, niin sanoivat että 1,5 v iässä seuraavan kerran on, kun ei meillä ole mitään erityistä syytä aikaisempaan. Neuvolan"täti" on ollut sitä mieltä, että lapsi on terve.

Uniongelmiin on tarjottu avuksi unikouluja, on kokeiltu, lapsi on niiden myötä ruennut nukahtamaan yksin omaan sänkyyn ja luopunut yöimetyksistä, itse heräilyyn ei ole niistä ollut apua. Neuvottu on että ei pitäisi ottaa pois sängystä vaikka kuinka yöllä parkuu, en kyllä anna sen paria tuntia sängyssä huutaa silti...

[QUOTE="Annika";25211869]Jos haluaa apua itselleen niin kannatta mennä yksin lääkärin vastaanotolle, vaikka terveysasemalle, ei neuvolaan, kun siellä se huomio kohdistuu lapseen, ei äitiin. [/QUOTE]

Pitää varmankin tässä ryhdistäytyä, soittoaika on vaan ongelma kun se on 8-9 niin ei saa soitettua (haluaisin puhua rauhassa, en huutavan lapsen kanssa). Mutta taitaa olla tekosyy kyllä. Vähän vaikea hahmottaa mitä apua sieltä voisi saada, keskusteluapuun ei ainakaa ole mulla aikataulullisesti mahdollisuuksia (ellen otta lasta mukaan, ja se yleensä itkee jos ei saa huomiota itseensä)

[QUOTE="Annika";25211869]
Syökö lapsi itse vai syötätkö? Itse sormin tai lusikalla syöden lapsi monasti syö parhsiten vaikka määrät saattaa tuntua alkuun pieniltä. Saat ehkä itsekin keskittyä omaan ruokaasi kun lapsi syö itse.[/QUOTE]

Syötän ja syö itse. Määrät on tosi pieniä, paitsi jotain puuroa tai hedelmää saattaa mennä yli desi. Lapsi kyllä tykkää syödä itse, määrät vaan aika onnettomia, muutama makaroni tai puolikas riisikakku...

tiedän tunteen..itse oon totaali yh ollu melkeen alusta asti,lapsi nyt reilu 3v ja heräili reilut 2v monta monta kertaa yössä,levoton nukkuja ja pyörii paljon..nykyään edelleen herää usein sen kerran..itsekin ollu usein tai lähes koko ajan kesto väsynyt..mulla ei oikein ole tukiverkkoakaan.
henkistä tukea kyllä mut ei niinkään hoitoapua,lapsi on ollut pari kertaa kaverilla yökyläss et oon päässy mm mökille ystävän kanssa rentoutumaan.

koita ajatella et kyllä se tästä vielä helpottaa,hetken nuo on vaan pieniä,ime paljon voimaa niistä hyvistä hetkistä,niillä itsekin jaksanut.

se kun oma lapsi kertoo että rakastaa sinua maailman eniten tai että äiti teetminut onnelliseksi niin antaa kyllä energiaa rankkaankin päivään :D

Itse vein levottomasti nukkuvan vauvani yksityiselle lääkärille, koska epäilin lapsella jotain allergiaa. Neuvolassa meitä ei otettu ollenkaan vakavasti ja maitoallergiahan sieltä sitten löytyi. Sen jälkeen vauvan yöunet ovat parantuneet huimasti, kun ei saa enää mitään lehmänmaito juttuja. Vauva siis heräili parhaimmillaan tunnin välein. Suosittelen lääkärissä käyntiä. Voi itkeä ihan sitäkin että masuun sattuu. Voimia.

olisko teidän mahdollista saada kotiapua? jos on raha niin vaikka ihan ostamalla (siitä saa kotitalousvähennyksen verotuksessa). Kuulostat siltä että olet avun tarpeessa!