tyhmà kysymys..... rippilahjasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma italiana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä jäin miettimään, että jos tosiaan antaa rippilahjaksi 150 euroa, niin mitä sitten ylioppilaslahjaksi, 300 euroa? Ja häälahjaksi 500 euroa?
Hurjia ovat summat nykyään. Minusta 50 euroa saa kyllä riittää. Markka-aikaan se normi taisi olla 50 markkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Minä jäin miettimään, että jos tosiaan antaa rippilahjaksi 150 euroa, niin mitä sitten ylioppilaslahjaksi, 300 euroa? Ja häälahjaksi 500 euroa?
Hurjia ovat summat nykyään. Minusta 50 euroa saa kyllä riittää. Markka-aikaan se normi taisi olla 50 markkaa...

no mikäs idea tämä on, että pitäs kokoajan kasvattaa sitä summaa ? ? ihan omituista ajatella että "ei nyt voi antaa satasta kun sitte myöhemmin joutus antaa kolmesataa".

ja mie ainakin ajattelen myös niin, että jos olen varakas niin ei mun budjetissa tunnu silloin se satanen lainkaan, jolloin voin sen hyvin mielin antaa.
kukin omien varojensa mukaan, oli sesit 20 tai 200 - eikös vaan ?

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

no mikäs idea tämä on, että pitäs kokoajan kasvattaa sitä summaa ? ? ihan omituista ajatella että "ei nyt voi antaa satasta kun sitte myöhemmin joutus antaa kolmesataa".

Ripille pääsy on hieman pienempi asia kuin ylioppilasjuhlat tai häät ja siksi summaa on tapana kasvattaa, ainakin "perinteisesti". Vai meinasitko, että esim. synttärilahjasumma, rippilahjasumma ja ylioppilaslahja on kaikki saman kokoisia?

Ripille pääsy on hieman pienempi asia kuin ylioppilasjuhlat tai häät ja siksi summaa on tapana kasvattaa, ainakin "perinteisesti". Vai meinasitko, että esim. synttärilahjasumma, rippilahjasumma ja ylioppilaslahja on kaikki saman kokoisia?

no empä ole tuollaisesta perinteesä kuullut. olen varmaan juntti.en myöskään ole ymmärtänyt, että pitäis aina antaa sitä rahaa.vai meneekö sitten niin että jos annan 100euroa rippilapselle, pitää hänelle vähintään ostaa tavaraa parilla sadalla lahjaksi ? :whistle: :o

muoks. ja kaikista ei tule yo:ta tai kaikki eivät mene naimisiin..

Mä en ymmärrä mitä se lapsi on tehnyt tienatakseen 150 ?. Eihän ripille pääsy ole mikään saavutus, ripille pääsee kaikki jotka vaan rippikouluun menee ja sillä ei ole mitään "arvoa" joka tekisi lapsesta paremman kun ei ripille päässyt, no pääsee naimisiin, mutta silti.
Kyllä 50 ? on ihan max. mitä kannattaa laittaa.
Tulee niin mielee, kun kuuntelin muutama vuosi takaperin yhtä silloin 14 vuotiasta poikaa joka oli saanut kesätyöpaikan kahdeksi viikoksi. Hän yritti saada ensimmäiseksi työpäiväksi pekkasen, koska paistoi aurinko ja hän halusi uimaan. Sama poika sanoi myös, että seuraava kesänä han ei mene kesätöihin, kun pääsee ripille ja saa niin paljon rahaa ettei tarvii. Grrrhhh. Tämmöisiä herranterttuja me kasvatetaan suurilla lahjoilla(no onhan siihen muitakin syitä).

Tuo onkin vaikeaa, kun ei asu Suomessa... Me asumme Tanskassa ja mies laittoi juuri ystäväperheen lapselle DKK500 rippilahjaksi. Ei ole hirveän läheinen tuo lapsi, emmekä olleet juhlissa. Kun tulee aika laittaa Suomeen sukulaislapsille ja kummilapsille, niin laitetaanko sitten Suomen vähemmän? Mä olisin kyllä ollut laittamassa vähintään sen 100? sukulaislapsille ja 150-200? kummilapsille. Onko se sitten liikaa?

no empä ole tuollaisesta perinteesä kuullut. olen varmaan juntti.en myöskään ole ymmärtänyt, että pitäis aina antaa sitä rahaa.vai meneekö sitten niin että jos annan 100euroa rippilapselle, pitää hänelle vähintään ostaa tavaraa parilla sadalla lahjaksi ? :whistle: :o

muoks. ja kaikista ei tule yo:ta tai kaikki eivät mene naimisiin..

No sellainen perinne on ollut ainakin omassa suvussani ja tuttavapiirissäni, mutta sitä en tiedä, että onko se yleinen. Minusta ripille pääsy ei ole mikään tienaamiskeino ja jos on oletuksena, että lahjaksi aletaan tuoda 100-150 euroa per vieras, niin on todellakin teinille helpolla saatua rahaa. Mutta ei se minua häiritse, vaikka joku haluaisi antaa 1000 euroa. Minä en anna, vaikka olisi varaakin. Ylioppilas (tai muu valmistuva) on sentään tehnyt töitä sen tutkintonsa eteen ja sitä on syytä muistaa isommin kuin ripille pääsyä (minusta siis).

No eipä olisi koskaan varaa laittaa lahjaksi 50? enempää.
Eikä kyllä tarvii ihmetellä miten nykynuoriso on mitä on, jos tuommosiin rahalahjoihin totutetaan.
Tokihan kaikki on kallistunu, mutta rajansa kaikella. Itse kun ripille pääsin, normaalisumma oli joku 50-100mk, ihan joku "rikas" tai muuten läheinen saattoi antaa 300mk (eli nykyinen 50?) nii tuota kun ajattelee niin huhhuh...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tuo onkin vaikeaa, kun ei asu Suomessa... Me asumme Tanskassa ja mies laittoi juuri ystäväperheen lapselle DKK500 rippilahjaksi. Ei ole hirveän läheinen tuo lapsi, emmekä olleet juhlissa. Kun tulee aika laittaa Suomeen sukulaislapsille ja kummilapsille, niin laitetaanko sitten Suomen vähemmän? Mä olisin kyllä ollut laittamassa vähintään sen 100? sukulaislapsille ja 150-200? kummilapsille. Onko se sitten liikaa?

samaa pohdin

Yhteistyössä