Tyhmä kysymys palkasta :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Jos joulukuun palkka on maksettu tammikuussa niin minkä vuoden tuloihin se lasketaan?

Lasken tässä, jos oltaisiin oikeutettuja kelan hoitolisään, mutta miten nuo viime vuoden palkkatulot lasketaan. Onko joulukuu siis v. 2011 vaikka maksupäivä on vasta 16.1.2012?

Mulla ainakin on näköjäs niin, että vaikka olen tienannut joulukuun palkan, ja se maksetaan vasta tänään 10.01, niin se katsotaan tilinauhan mukaan tämän vuoden palkaksi! Kelahan nyt kyllä osaa tehdä kaiken ihan ihmismielen vastaisesti, joten en sen kantaa uskalla ees arvuutella...

se menee palkanmaksupäivän mukaan.
takautuvastiko oot hakemassa viime vuodelta vai? eikse ne tulot pidä ilmoittaa kuukausi kerrallaan jos ne vaihtelee. tai siis mä oon käsittänyt että voi olla niin että joltain kuulta lisää saa, joltain ei.

se menee palkanmaksupäivän mukaan.
takautuvastiko oot hakemassa viime vuodelta vai? eikse ne tulot pidä ilmoittaa kuukausi kerrallaan jos ne vaihtelee. tai siis mä oon käsittänyt että voi olla niin että joltain kuulta lisää saa, joltain ei.

Takautuvasti olen hakemassa. Mun tulot on elokuusta asti vaihdellut niin paljon kuukausittain että katsoin parhaimmaksi hakea ensin vain sen perusosan kth-tuen ja haen nyt sitä hoitolisää jälkikäteen.

[QUOTE="vieras";25411885]Tammikuun palkkahan lasketaan aina edellisen vuoden tuloihin, verovuosi kun kestää helmikuun ensimmäisestä helmikuun ensimmäiseen.[/QUOTE]

Mulla on yrittäjän tulot ja mun verovuosi on kalenterivuosittain. Mutta tämä on nyt eka vuosi niin en ole kaikista asioista vielä perillä :) Ja kirjanpitäjälle en nyt tähän aikaan viitti soitella :)

[QUOTE="vieras";25411885]Tammikuun palkkahan lasketaan aina edellisen vuoden tuloihin, verovuosi kun kestää helmikuun ensimmäisestä helmikuun ensimmäiseen.[/QUOTE]

verovuosi kyllä lasketaan tammikuusta joulukuuhun. edellisen vuoden verokortti on tammikuussa vielä voimassa mutta siinä vaiheessa kun tuloja ja veroja ynnätään yhteen ja katsotaan paljonko mätkyjä tai palautuksia tulee, niin silloin tulot katsotaan yhdeltä vuodelta kerrallaan.

Ei pidä paikkaansa! Maksupäivä ratkaiseen sen minkä vuoden tuloihin lasketaan. Verovuosi on kalenterivuosi. Se, että verokortit tulisivat voimaan jo tammikuun alussa, on vielä mahdoton toteuttaa. Postitus vie oman aikansa ja samoin vasta loppuvuonna vahvistetaan tietoja, jotka vaikuttavat verotukseen. JOten tästä syystä verokortit eivät ehdi ajoissa perille, jotta ne voisi tulla voimaan jo tammikuusta.

Yhteistyössä