Tyhmä kysymys lihasoseen teosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloitteleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloitteleva

Vieras
Eli voinko tehdä ja pakastaa sosetta pelkästä lihasta ja sitten laittaa sitä lihaa kasvissoseen sekaan?
Pakastuuko se pelkkä liha jotenkin huonoksi?

Entä laittaako kukaan ensimmäisiin lihasoseisiin mausteita vai lisätäänkö mausteet myöhemmin?

Lapsi on mulla 6kk ja lihasoseet pitäisi aloittaa.

Entä millaisia määriä olette tehneet kerralla ettei ne sitten jää pyörimään pakasteeseen ja kauanko liha säilyy pakasteessa hyvänä?

Kiitos jos sjoku viitsii vastata :)

Laita vaikka minigrip pusseihin, löytyy aika pieniäkin ja noin ruokalusikallinen on aika hyvä määrä ja älä mausta vielä kovin paljon, jos haluat laita vaikka laakerinlehti.

Mä tein yleensä soseet kerralla "valmiiksi", eli samaan satsiin lihaa, pottua, kasviksia jne. Miksei voisi tehdä erikseenkin, mutta helpommalla pääsee kun ei tartte sulattaa kuin yksi kuutio ruoka-aikaan :D Laitoin mausteita sekaan mutta kevyesti, ei suolaa tietenkään vaan yrttejä tai maustepippureita (esim. karjalanpaistiin).

4kk säilyy liharuoka pakkasessa, aluksi tein tosi pieniä annoksia. Sitä lihaa varsinkaan ei tartte hirveästi olla niissä ensimmäisissä soseissa. Pakastin jääpalamuotteihin ja niistä jäätyneet kuutiot pussiin, oli helppo ottaa sen verran kun tarvitsi aina kerrallaan.

Mä keitin 200g jauhettua luomupossunlihaa (pyysin kauppiasta jauhamaan hallissa) ja laitoin lihanmuruset sitten minigrip-pussissa pakkaseen. Otan siitä murusen kasvissoseen sekaan, kun on "lihapäivä". Lihaa menee tosi vähän kerralla, teelusikallinen tai kaksi, joten tästä kyllä riittää.

Tuoretta, kypsennettyä lihaa voi pakastaa. Älä pakasta ennestään pakastettua ja sulatettua lihaa uudestaan.

Ainakin näitä jauhelihan murusia on ihan helppo ottaa pakastimesta. Muussaan ne vielä pienemmäksi haarukalla kasvissoseen sekaan.

Meillä vauva 7kk, ja hyvin on näitä lihamurusia syönyt.

Tein samalla tavalla lohta pakkaseen, sitäkin on jo kokeiltu ja kivasti toimii.

Mä siis pakastan soseutettuja aineksia erikseen, ja yhdistelen niistä sitten aterioita, esim. yksi jääkuution kokoinen pala pottua, toinen porkkanaa, kolmas parsakaalia ja muru lihaa. Tai vaikka yks pottua, kaks porkkanaa, pieni pala lohta.

Meillä liha keitettiin ja soesutettiin sauvasekoittimella ja pakastettiin jääpalarasioissa. Liha- ja kasvissoseet tehtiin siis erikseen. Mitää mausteita ei alussa lisätty.

Kiitos vastauksista!

Tuo jääpalamuotti on ollutkin jo käytössä ja erittäin hyväksi todettu.
Vielä tuosta kun yhdessä vastauksessa mainittiin ettei pakastettua lihaa saa uudestaan pakastaa, niin onko ne lihat jotka kauppojen kylmäaltaissa on, jo kertaalleen pakastettua? Eli lihatiskiltä kannattaa ostaa vai?

Yhteistyössä