tyhmä kysymys,koskee sämpylöiden ja leipien hintoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5 lapsen äitee surkeena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

5 lapsen äitee surkeena

Vieras
Meillä tuli kurj yllätys ja tulot tippuu paljon kuukaudessa.
Heti alettiin miettii miten voidaan säästää ruokajutuissa.( ostolakko on nyt päällä,paitsi ruokaa on ostettava) Ehdotin,että leipoisin sämpylöitä ja leipiä itse. Siihen mieheni esitti kysymyksen onko se oikeesti halvempaa tehdä itse?

Nopeasti laskeskelin esim. helppojen sämpyläruutujen ainesosia,niin mielestäni tulee halvemmaksi.

Mitä muut olette mieltä? Tuleeko halvemmaksi itse tehdä? Vai ostaa kaupasta -20% alella leipää?

Meillä olis leipäkone kotona kaapissa seisomassa.Sitä varmaanki kannattaisi opetelella käyttämään.

Myös edullisesten,helppojen hyvien sämpylöiden ja leipien ohjeita kaipailisin.

Kiitos jo etukäteen vaivannäöstä:)

No jos miettii, että 2 tai 5 kilon hiivaleipäjauho- tai sämpyläjauhopussi ei montaa euroa maksa, aj sen lisäksi tarvitaan vettä, vähän öljyä, vähän suolaa ja ripaus sokeria tai hunajaa, niin selvää on, että kun leipiä tulee monta, niin paljon halvempaa, kuin kaupasta.

Tai vaikka vehnäjauhoja + kaurahiutaleita (puuroon tehdystä leivästä tulee hyvää).

Se leipäkone ei välttämättä ole hyvä idea. Teitä on perheessä 7, ja yksi leipä menee yhdellä aterialla. Fiksumpaa leipoa uunissa, tulee useampi leipä kerralla.

Ainakin ruislepä (siis ihan oikea limppu) tulee huimasti halvemmaksi tedä itse kun ostaa kaupasta. Itsetehtynä yhden leivän hinta on vajaa euro kun kaupassa ne maksaa huonolla tuurilla liki 3e.

Vaaleaa leipää taas saa hyvällä alennuksella jos sattuu olemaan laipomoa lähellä. Ennen kun asuttiin erään leipomon liki kannettiin vaalea leipä sieltä kakkos laadun tuotantona kotiin, muutomalla eurolla kassillinen leipää.

Kuulin taannoin radiosta muistaakseni Marttaliiton edustajan haastattelun aiheesta. Liitossa oli laskettu (en tiedä minkä kokoisen) perheen leipäkuluiksi vuositasolla 400? kaupasta ostettuna ja 100? itsetehtyinä!
Viime syksynä leivoin 2 - 3 kuukauden ajan sämpylät itse. Taito kehittyi kummasti usein leipoessa. Leivoin 0,5 l taikinan kaksi kertaa viikossa 5 henkiselle perheellemme.
Helppo ohje on Lidlin sämpyläjauhopaketissa. Korvaan joskus osan jauhoista erilaisilla puurohiutaleilla (2 - 3dl) ja/tai seesamin/pellavan/auringonkukan siemenillä.

Yhteistyössä