Tyhjä leikkipuisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 10kk äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

10kk äiti

Vieras
Minkälainen rytmi on muilla 10kk ikäisillä? Ihmettelen, kun meillä leikkipuisto on ihan tyhjä klo 12, kun lounaan jälkeen sinne menemme. Muut lapset ovat juuri lähteneet koteihin syömään ja nukkumaan. Käykö muut 10kk ikäiset leikkipuistossa ja mihin aikaan?

Meillä herätään klo 7
aamupala klo 8
aamupäiväunet klo 9 (30-45min)
lounas klo 11
sitten ulkoleikit ja unet vaunuissa klo 13 (2h)
välipala klo 15
päivällinen klo 17
iltapala klo 19.30
nukkumaan klo 20.

Kyllähän ne puistot ovat silloin aina tyhjillään, useimmiten muut lapset taitavat silloin olla syömässä tai nukkumassa. Me kävimme lapsen kanssa aikoinaan ulkona aamu-unien ja lounaan välissä, annoin siis aamupalan, sit kohta nukkui vähän aikaa, sit annoin vähäsen jotain ja ulos. Ulkona noin tunti ja sitten lounaalle ja nukkumaan.

Meillä myös nukutaan 12 aikaan. Jos ulkoilemaan mennään niin mennään ennen lounasta tai sitten iltapäivällä päikkäreitten ja välipalan jälkeen. Näin tehdään yleensä hoitopaikoissakin joten tuntuu luontevalta tehdä niin jo nyt kun ollaan vielä kotosalla.

Usein esim. pph:t käy puistoissa hoitolasten kanssa ja olen huomannut että lähtevät jo klo 11 aikaan pois koska heidän pitää tehdä se ruokakin itse ja lapset laittaa unille n. 12 aikaan. Paras aika siis mielestäni ois ulkoilla tuossa 9-10 aikaan.

Meidän puistossa kaikki käy kello 9-11 niin perhepäivähoitajat kuin muutkin. PPH saattavat tulla hieman aiemmin ja lähteä myös vähän aiemmin. Yhdeltätoista kaikki muutkin kuitenkin alkavat pikkuhiljaa lähtemään koteihinsa tekemään ruokaa ja nukkumaan päiväunia. On paljon helpompi laittaa lapsi unille ruoan jälkeen kun on ensin ulkoiltu. Happi ja touhuaminen väsyttää. Meillä tyttö pääsi tähän samaan rytmiin juuri siinä 10 kuisena kun siirtyi yksiin uniin jotka ovat siis noin kello 12-14. Sitten niiden voimalla jaksetaan odottaa yöunia kello 20.00. On tosi mukava olla puistossa silloinkun kaikki muutkin ja tosi äkkiä siellä tulee ihmisten kanssa tutuiksi. Sitten kun on päässyt "piireihin" niin on äidillä ja lapsella päivän kohokohta päästä puistoon.

Ap:n tilanne taitaa erota siinä että heillä nukutaan kahdet päikkärit, muilla yllä vastanneilla enää yhdet. Itse olen miettinyt samaa, kun 8kk pojan kanssa aina lähden ulos aamupäiväunien (n. klo 9-10.30) ja lounaan (n. klo 11) jälkeen. Puistoissa ei näy ketään kun ohi kuljemme (emme siis itse vielä siellä käy) :-) Ulkoilun jälkeen syödään leikitään kotona, syödään välipala ja nukutaan ip-unet (n. klo 15-16.30). Todennäköisestihän se rytmi yksien päiväunien myötä liukuu sellaiseksi mitä yllä on kommentoitu!

Mama13 on oikeassa, kaksilla päikkäreillä valvominen (leikki) sijoittuu juuri tuohon puoleen päivään. Yksillä päikkäreillä ne unet sijoittuvat puoleen päivään joten tässä syy miksi puistot ovat autiot...

nim. itsekin tähän törmäsin aikoinaan =)

Meillä nukuttiin puolenpäivän aikaan myös silloin kun nukkui kahdet päikkärit. Ne toiset oli sitten illemmalla sellaset pikkunokoset. Mutta tosiaan sitten kun muuttuu yksiin päikkäreihin rytmi niin todennäköisesti ehtii sitten aamusella sinne puistoon:)

Meillä nukutaan myös 12 aikaan yleensä aina.Poika tosin täytti eilen 11kk mutta sama homma ollu pitkät ajat.
Olen itse käynyt eri aikoihin puistossa ja ei tuossa meidän lähipuistossa ainakaan ole ollut mitään tunkua.Yleensä mennään ulos päikkäreiden ja välipalan jälkeen.Siis ensimmäisten unien.Meillä nukutaan ekat pitkät ja toiset lyhyet unet vielä.

Minä muistaakseni lähdin ulos noin yhdeksän aikaan aamulla, vaikka lapsi olisi nukkunut noin puolikymmenen aikaan ensimmäiset päiväunensa. Leikkipuistossa unet unohtuivat, kotiin tulin sitten noin 10.30 ja annoin heti ruokaa. Sitten suoraan nukkumaan. Nukkuin jopa 3 tunnin unet. Illalla joskus otti pienet torkut lisäksi. Tein myös näin, koska lapseni oli menossa muutaman kuukauden päästä hoitoon ja halusin totuttaa häntä "päivähoito" rytmiin.

Yhteistyössä