Tv1 Prisma: sektiot ja antibiootit syynä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja merkkarit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

merkkarit

Vieras
Prisman dokumentissä valotettiin sektion ja antibioottien vaikutusta allergioihin, refluksiin, astmaan, ylipainoon, diabetekseen ym. Käykää katsomassa yle areenasta.

Mun piti katsoa tuo, mutta ehkä suojelen sittenkin itseäni mielipahalta vaikka se ei tapahtunutta muuta, ja tietysti mieluummin sektiolla antibioottiprofylaksiassa hengissä maailmaan kuin jotenkin muuten vähemmän hengissä. Mut joo. Maitohappobakteereja, mullan tonkimista, imetystä ja monipuolista ruokaa mun lapsille. Toivotaan parasta :)

Oli ihan mielenkiintoinen dokumentti, joskin moni asia jäi vielä avoimeksi. En itse ottaisi ketjun aloitusta mitenkään negatiivisesti eikä dokumenttia oltu tehty mitenkään syyllistävään sävyyn. Olisi kiva tietää, saiko sektiolla syntynyt vauva mitään hyötyä tupolla sivelystä mutta ehkä vastauksia tulee sitten joskus tulevaisuudessa. Oma lapseni syntyi hätäsektiolla, sai alkuun antibiootteja ja on allerginen. Dokumentti valottaa ymmärrettävästi taustoja, jotka ovat allergioiden syntymiseen saattaneet vaikuttaa. Mielipahaa en siitä viitsi kehittää, koska asioiden kulkuun en voinut itse vaikuttaa. Toivon, että tulevaisuudessa vauvat hyötyvät tällaisista tutkimuksista.

Voihn se olla että nuo seikat nostavat riskiä sairastua. Mutta miksiköhän minä olen sairastunut allergioihin , astmaan ja refluksitautiin vaikka olen syntynyt alakautta, imetetty taaperoksi asti ja lapsena söin kaksi antibioottikuuria vain, asuimme maalla, oli lemmikkejä. Vissiin huonot geenit!

..miksi olimme viime viikolla allergiatesteissä Iho- ja allergiasairaalassa ekaluokkalaisen kuopuksemme kanssa (suunniteltu sektio, allergioita ei todettu, atooppinen ihottuma, ei juurikaan flunssia, korvatulehduksia ei koskaan, en imettänyt) :) :) :) :)

Okei, mielenkiintoista. Katson kunhan tulen terveeksi. En jaksa juuri nyt keskittyä ollenkaan. :D Olenkin miettinyt onko niillä kolmella raskausajan antibioottikuurilla merkitystä siihen, että vauva kiljui kaiket yöt ilmeisesti vatsakipuja ja oli muutenkin kipeä yli vuoden. Syntyi myös sektiolla, mutta jotenkin kuvittelisin noiden antibioottien enemmän vaikuttaneen.

Miksi täällä suututaan moisesta? Ei kai siinä dokkarissa sanottu, että huono äiti suostuu sektioon kun on elämästä ja kuolemasta kyse? Tai että hyi hyi kun otin tulehdukseen antibioottikuurin ettei vauva tulisi ulos viikolla 25. Minkäs sille voi, en valinnut kumpaakaan enkä nyt tajua mistä tässä pitäisi suuttua...

Pitäisikö ne nyt sitten kieltää? :D
Sektio pelasti lapsen hengen.

Katso ohjelma niin tiedät. Ei kieltämisestä puhuttu mitään vaan noiden asioiden huomioonottamisesta. Täsmäantibiootit laajakirjoisten sijaan sekä sektiolapselle bakteeripyyhintä suotuisilla bakteereilla.

Yksittäistapauksista puhuville sanon että tässä on kyse todennäköisyyksistä kuten terveysasioissa yleensä. Vai vieläkö joku kieltää tupakan vaarallisuuden vedoten tervaskantoukkiinsa?

• Tykkää
Reactions: Pin
Tuon vauvavuoden jälkeen kyllä miettisin kahdesti alkuraskaudessa, otanko antibioottikuurin vai en. Tuskin enää ottaisin seuraavassa raskaudessa jos en olisi kuolemassa johonkin. Loppuraskaudessa ottaisin kauhusta kankeana peläten uutta helvettiä.

Mulla,alakautta syntyneellä ja antibiootittomasta äidistä tulleessa on refluksia ja allergiaa. Pojalla,sektioidulla ja mä en syöny antibioottia, on refluksia myös muttei allergioita. Mene ja tiedä, tuskin ainakaan se mahasta leikkaaminen on tuon mahaportin tehny vialliseksi.

Niin, en minä ainakaan suuttunut ja minusta on hyvä että noita tutkitaan ja sitä tietoa voidaan varmasti jatkossa hyödyntää muuhun kuin tarpeellisten sektioiden kieltämiseen :D Mutta itsellä on tällä hetkellä sen verran herkkä mieli että se pahoittuu vaikka mistä kummasta, säilytän tallenteen ja katson parempaan aikaan, koska kiinnostaa.

Siinä puhuttiin muustakin kuin antibiooteista ja sektiosta. Puhuttiin myös liian steriilin ympäristön vaikutuksesta, miten se vaikuttaa mikrobikantoihin.

Mä katoin vähän puolihuolimattomasti ohjelman läpi, pitäisi katsoa uudelleen.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/25/prisma-ihmiskeho-mikrobien-ekosysteemi

Itse ohjelman voi katsoa:
http://yle.fi/aihe/ohjelma/prisma-ihmiskeho-mikrobien-ekosysteemi-2992014

Kyllä inhotti ajatus mikrobeista, että sitä on ihan kaikkialla koko kehossa. :D Onneksi niitä ei voi nähdä...

Joo en nostanut asiaa syyllistääkseni ketään. Dokumenttikään ei sitä tehnyt. Mielestäni se oli mielenkiintoinen. Ei siinä sektioita kielletäkkään vaan todetaan, että pelastavat ihmishenkiä ja miten noita negatiivisia asioita voitaisiin minimoida. Tuo ympäristön steriilisyys on sellainen asia mihin tietysti voi itse vaikuttaa ja onkin hyvä ottaa huomioon se, että esim. oman kodin liiallinen puunaaminen voi ollakkin pahasta.

Ei mun mielestä nuo asiat oo niin yksinkertaisesti selitettyjä. Mummollani astmaa ja allergiaa. ei ole syntynyt sektiolla ja uskomatonta mutta totta on syönyt elämänsä aikana vain kaksi antibioottikuuria ja nekin yli 3-kymppisenä. Oma äitini myös astmaatikko ja allergikko, ei ole synytnyt sektiolla eikä antibioottikuureja alle kouluikäisenä. Itse olen jollain ihmeellä välttynyt astmalta, muutama allergia löytyy, minäkään en ole synytnyt sektiolla. Oma lapsen on sitten astmaatikko ja allergikko mutta ei hänkään ole syntynyt sektiolla ja minä täys imetin häntä 2-vuotiaaksi asti, ensimmäinen ab-kuurikin vasta neljä vuotiaana. Luulen että meillä ainakin nuo astmat ja allergiat on enemmän jotenkin geeneissä.

Nythän vasta tutkitaan, miten mikrobit vaikuttavat ihmiskehoon. Ohjelmasta ymmärsi, että ennen on ajateltu, että kaikki bakteerit ovat pahasta. Nyt on havaittu, että itse asiassa monista bakteereista on myös hyötyäkin ihmiskeholle ja ovat jopa elintärkeitäkin, ja että niitä on mielettömän paljon ihmiskehossa. Ihan mielenkiintoisia asioita.

Antibiootitkin ovat paikallaan, kun torjutaan vaarallisia sairauksia. Se vain on hyvä muistaa, että antibiootit sotkee myös hyvien bakteerien tasapainoa. Antibiootteja olisi hyvä käyttää ainoastaan, kun niistä on hyötyä - ei varmuuden vuoksi.

Mielenkiintoista on myös, että onko sillä vaikutusta johonkin, jos sektion jälkeen vauva pyyhitään hyvillä bakteereilla.

Ei mun mielestä nuo asiat oo niin yksinkertaisesti selitettyjä. Mummollani astmaa ja allergiaa. ei ole syntynyt sektiolla ja uskomatonta mutta totta on syönyt elämänsä aikana vain kaksi antibioottikuuria ja nekin yli 3-kymppisenä. Oma äitini myös astmaatikko ja allergikko, ei ole synytnyt sektiolla eikä antibioottikuureja alle kouluikäisenä. Itse olen jollain ihmeellä välttynyt astmalta, muutama allergia löytyy, minäkään en ole synytnyt sektiolla. Oma lapsen on sitten astmaatikko ja allergikko mutta ei hänkään ole syntynyt sektiolla ja minä täys imetin häntä 2-vuotiaaksi asti, ensimmäinen ab-kuurikin vasta neljä vuotiaana. Luulen että meillä ainakin nuo astmat ja allergiat on enemmän jotenkin geeneissä.

Ei vittu mitä järjenjuoksua, mistä näitä sikiää?! :laugh:

[QUOTE="ahaa";30308646]Eli siitä syystä tytölleni tuli keliakia, kun syntyi minun mahan läpi. Voi raasua :( Onneksi ei kuoltu synnytyksessä. MIeluummin keliakia, kuin ei elämää ollenkaan[/QUOTE]

Juuri tämä oli ohjelman tarkoitus.

Yksinkertaisesti selitettyjä? Avaa vähän tätä.

Yksinkertaisesti selitettyjä? Avaa vähän tätä.

En ole kovin hyvä selittämään. Mutta itseäni ainakin "ärsyttää" joidenkin tietynlainen asenne että jos on astma tai allergia niin heti vedetään johtopäätös että nojoo "teillä desinfioidaan kaikki, kun te ette oo ollu eläinten kanssa tekemisissä, teillä on syöty 100 ab-kuuria tai et oo imettänyt, tai oot synnyttänyt sektiolla."

Itse ainakin uskon että geenit on pääasiassa ja siihen kun lisää ympäristötekijät. Esim alttius sairastua astmaan tulee geeneistä eikä siitä ettei ole omistanut kissaa.

Yhteistyössä