TV:n katselu

Kuinka paljon teidän taaperot katsoo/saa katsoa päivässä telkkaria/DVD elokuvia? Tai tykkäävätkö katsoa ollenkaan? Millaiset ohjelmat kiinostaa?

Meidän poika, 2v4kk tahtoisi nykyisin katsoa telkkaria jatkuvasti. Aamuisin annan katsoa lastenohjelmat ja jos jostain syystä lastenohjelmat jää väliin, saa katsoa yhden DVD-elokuvan (joskus jopa kaksikin... :whistle: ).
Suosikki ohjelmiin kuuluu teletapit, katinkontti ja salkkarit. Kiinteistömaailman mainokset ovat myös ykkösiä =)
 
Tää on vain mun mielipide mutta itse olen sitä mieltä että tv ei ole hyväksi lapselle. Olen niin monta juttua lukenut siitä kuinka liiallisella tv:n katselulla on huono vaikutus lapsen keskittymiskykyyn ja impulsiivisuuteen ja sitä kautta myöhemmin oppimiseen yms.

Meillä tvtä katsotaan muutenkin tosi vähän me aikuiset katsomme uutise ajankohtaisohjelmia ja paria sarjaa seuraamme. lapsi ei osaa edes pyytää televisiosta mitään katsottavaksi. vastapainoksi meillä lauletaan ja loruillaan senkin edestä (ja luetaan kirjoja) minä oon ehkä naiivi mut uskon et jos saan pojan kiinnostumaan kirjoista niin ne jaksavat kiinnostaa myöhemminkin.

Joskus sateisina tai pitkinä päivinä annan katsoa dvd:ltä myyrää tai astrid lingrenin satuja (saariston lapset yms) Muuten kyllä touhutaan muuta mm. taiteillaan, askarrellaan luetaan ja lauletaan ja tanssitaan
 
ainiin ja siitä piti sanoman vielä että jos tv on päällä lapsen aikana niin yritän olla itse tietoinen mitä sieltä tulee.. eli jos tulee jotain sellaista mikä ei sovellu pienten lasten aisteille niin toosa pois. Mun mielestä tässä tulis ainakin aikuisten kantaa vastuuta.
 
Peesaan edellistä. Tääkin taas vain mun mielipide. Meillä ei lasten aikana katsota aikuisten ohjelmia ollenkaan! Salkkarit ei ole minusta lastenohjelma. Meillä lasten aikana ei katsota telkkaa. Esikoisen aikana olin tiukempi, esikko ei saanut katsoa 2vuotiaaksi asti varmaan mitään ja senkin jälkeen vähän vain. Nyt kun on kaksi lasta niin lastenohjelmat saa katsoa; ehkä kestää maksimissaan tunnin. Ei enempää. Videoita eivät saa katsoa yhtään. Ja aikuiset avaavat telkan vasta, kun lapset on mennyt nukkumaan. Kauheinta minusta (siis minun mielipide) on ne kodit, joissa telkka pauhaa koko ajan taustalla! Ja niitä on monta! Kamala mökö kaiken aikaan ja siellä näkyy vaikka mitä. Meillä lapset on tosi rauhallisia ja verbaalisia. Puhutaan paljon ja leikitään. Telkka on enempi passivoivaa ja tuo levottomuutta. Mutta tuo tunti on melkein pakko nykyään antaa katsoa, että saan kotityöt tehtyä.
 
Meillä taasen me aikuiset katsotaan tv:tä silloin kuin huvittaa eli sitä ei rajoiteta edes lasten takia. Lapset menevät meillä nukkumaankin vasta klo 21-22 välillä (lapset siis kotihoidossa, meillä "myöhäinen" rytmi), joten aika vähäiseksi jäisi vanhempien lempisarjojen seuraaminenkin....Eikä tuo meidän 2-v esikoinen ole koskaan edes ollut kovin kiinnostunut tv:n katselusta, johtunee varmasti siitä että tv:n katselua ei olla varsinaisesti edes rajoitettu. (kielletty hedelmä saattaisi siis kiinnostaa enemmän) Joskus aivan vauvana esikoinen katsoi silmät ymmyrkäisinä värejä tv:stä, tällöin estelin tv:n katsomista ja oli helpompaakin silloin laittaa vauvan asento vaan toiseen suuntaan, toista se tietty on kun lapsi alkoi liikkua...

Lastenohjelmia (katinkontti, pikkukakkonen, muumit) jaksaa katsoa enintään 5 min, sitten jo haluaa tehdä jotain muuta, leikkiä tai lukea kirjaa. Toki vanhempana valvotaan mitä tv:stä tulee eli jos jotain lapsille sopimatonta, niin käännän kanavaa tai suljen tv:n tai kiinnitän lapsen huomion sen hetken muualle (esim. kirjaan). Olen samaa mieltä että tv taustahälynä voi varmasti aiheuttaa lapsessa levottomuutta eikä tv:n katselu ole lapselle kehittävää puuhaa. Siksi myöskään meillä ei ole ainuttakaan lasten dvd:tä ostetttu (ostan sitten kun lapsi on tarpeeksi vanha itse niitä pyytämään, jos sittenkään...)
 
Tässä huushollissa on tv päällä tosi paljon vaikkei kukaan sitä katsokaan.
Ja ei poika 1v6kk siitä välitä juuri yhtään, jotkin tunnarit (sydämen asialla, pikkukakkonen, uutiset...) saavat ehkä sen verta kiinnostusta että kääntyy katsomaan.
Ei tosiaan olla tvstä otettu mitään stressiä.
Videoita käy itse laittelemassa päälle ja pois ja kasetteja sisään, mukavinta siinä on tuo puuha.
Varmaan ollaan sitten aivan vastuuttomia vanhempia kun ei olla telkasta tehty mitään mörköä :whistle:
 
Meillä kanssa aikuiset katsoo telkkua silloin kun huvittaa ja silloin kun sieltä tulee jotain. Meillä tv on auki yleensä aina taustahälynäkin, enkä jaksa sen takia stressata. Lapsi ei katso telkkaria juuri ollenkaan, ehkäpä juuri siksi että se on aina päällä :LOL: Joskus jos tulee jokin menevä mainos niin tanssii mukana ja jos näkyy eläimiä, osoittelee sormella ja hihkuu. Lastenohjelmia ei katso ollenkaan vaikka pistäisin pyörimään, joskus muutaman minuutin jaksaa katsoa jotain piirrettyä. En aio myöskään ostaa dvd-leffoja lapselle ennenkuin on paljon vanhempi, turha mielestäni opettaa katsomaan telkkua vartavasten tunkemalla lastenohjelmia nenän eteen, mutta en todellakaan ala stressaamaan että telkku ei saa olla auki lapsen ollessa hereillä. Milläs sitä BB 24/7:aa sitten seuraisi syksyllä :LOL: Toki sitten myöhemmin pidetään huolta ettei saa katsoa mitään lapsille sopimatonta, mutta nyt hän menee niin aikaisin nukkumaankin ettei sieltä mitään sellaista tule niin aikaisin.
 
Pistää silmään, se, että moni valittaa, että lapsien on pakko nähdä telkkaa, kun omat lempparisarjat jää näkemättä, kun lapset menee myöhemmin nukkumaan. Minä olen lakannut katsomassa telkkaa ollenkaan. Voi mikä vapaus! Ollaan paljon ulkona ja pelataan pelejä. Olen paremmassa kunnossa kuin ikinä ennen lasta. Luopuisin telkasta kokonaan, mutta lapsi haluaa katsoa lastenohjelmat aamulla. Sen tunnin. Jaksaa keskittyä oikein hyvin, vaikka ikää vasta vajaa 2v. Meillä siis katsotaan pelkät lastenohjelmat. :) Mutta joo vain tuo tunti. Se on musta hyvä max aika. Liika tv tekee lapsista levottomia ja tapa tarttuu. Minua houkuttaisi luopua tv:stä kokonaan.
 
meidän 2v4kk katsoo aamun lastenohjelmat ja yleensä pikkukakkosen sitten iltasella. joskus saa katsoa jotain muutakin. jos haluan kattoa sellasta mikä ei lasten silmille sovellu ja esikoinen on hereillä, ohjelma menee tallennukseen.

ja tyttö on rauhallinen, jaksaa katsoa sen tunnin. varmaan katsoisi enemmänkin jos annettaisiin.
 
Tyttö 1 v 7 kk ei katso televisiota ollenkaan kun ei aikuisetkaan juuri katso. Aamutv satunnaisesti päällä kun aamupalalla ja kuuntelen uutisia. Illalla tytön nukkumaanmenon jälkeen 21 harvoin istumme hetken miehen kanssa tv:n ääressä. On niin paljon muuta puuhaa ettei ehdi katsoa televisiota ja kun on hetki omaa aikaa niin itse tartun hyvään kirjaan mieluummin kuin avaan television. Kukin tyylillään, mutta jos asiasta pitää jotakin mieltä olla, niin kallistun muun puuhan kannalle. Mitä vähemmän televiosion katselua sitä parempi :)
 
Meillä poika 2v1kk saa katsoa telkkaria, jos pyytää. Tosin pyytää todella harvoin ja katsoo ehkä 15minuuttia max. Rasmus Nalle-DVD:tä jakson tai pari, joskus eläinohjelmaa. Saariston lapset kelpaa, vaikka on ruotsiksi ;) Mutta kuka ihme on opettanut sille PuuhaPeten lallatusta?

Meillä ei katsota tv:n lastenohjelmia paljonkaan, koska en mää muista milloin ne tulee. Mulle on iskostunut lapsuudesta "Pikkukakkonen kuudelta", mutta eihän se silloin tule enään nykyään. Me ollaan lähes aina ulkona alkuilllan lastenohjelmien aikaan, ne tulee ihan väärään aikaan...

Vanhemmat katsoo lapsilta kiellettyä scifiä vasta kun muksu nukkuu...
 
Joskus se hyvä lasten dvd (esim. Maisa tai Myyrä) on parempi kuin aikuisten ohjelma koko ajan taustalla hälisemässä. Ei se jatkuva taustameteli ole hyväksi aikuisellekaan.
Maikkarin lastenohjelmia ei meillä katsota vielä lainkaan, vaikka esikoinen on jo 6,5v.
Meillä ei katsota telkkaria juuri lainkaan, ja jos aikuiset katsovat dvd:n, se tapahtuu joskus klo 22:n jälkeen. Yleisimmin esikoinen katsoo lastenohjelmat klo 17-18 ja siinä se. Jos jostain syystä jäävät välistä, sitten ehkä voi pelata tai katsoa jonkun dvd:n.
 
millä nyt 4-vuotias neiti ja ennen 3-vuotissynttäreitä ei juur ollu telkkuu katellu, sillon tällön vaan jossain kylässä tai joskus jotain dvd:ltä. Telkkaria meillä ei ollu. Nyt kuluneen vuoden aikana on taas telkku talosta löytyny ja tässä talvella on katottu muumit aamuisin ja ne on kaikki tallennettukkin. =)

Joinain päivinä on lisäks saattanu kattoo pikku kakkosen (ehkä kerran kaks viikossa) iltapäivällä. Perjantai tai lauantai-illalla meillä on yleensä leffailta ja sillon katellaan dvd:ltä peppi pitkätossu, saariston lapsia, eemeliä, heinähattua ja vilttitossua ja joitain disneyn piirrettyjä on jo nähny. Joskus (ehkä kerta pari viikkoon) kattelee itekseen dvd:ltä muumeja, taotaoa, postimies patea tai muutamia muita ohjelmia.

Nyt tässä keväämmällä kun on jo valvonut vähän myöhempään niin on katsonut yleensä mun (ja mahdollisesti kummitädin) kanssa biisikärpästä. Pappan kanssa kattoo joskus jotain luonto-ohjelmia ja tietovisoja.

Itsekään en telkkua kato tytön ollessa hereillä, poikkeuksena T.I.L.A ja joskus joku urheilu.

Meillä kuunnella paljon radiota (lasten tuntia ootellaan aina kovasti) ja musiikkia, luetaan kirjoja ja satukasteit on ehdoton hitti. Myös muutamia tietsikkapelejä löytyy ja netistäkin löytyy kivoja ja opettavaisia.

Eli siis pääpiirteittäin telkkua meillä katellaan tosi vähän ja sillonkin kun katellaan niin lähes aina aikuisen kanssa.

muoks. pakko lisätä koko ketjun luettuani, että se kyllä näkyy levottomuutena monissa lapsissa jos kotona koko ajan telkku pauhaa taustalla. Ja se näkyy levottomuutena myös aikuisissa - telkkua auki vaan kun sitä oikeesti katsotaan!! :)
 
Tämä on jo toistoa..
1v10kk katsoo pikkukakkosen, muita lastenohjelmia en ees tiedä milloin tulee.. Se katsotaan äidin sylissä istuen, jaksaa kiinnostaa. Me vanhemmat katsotaan telkkua joskus sillä tavalla että toinen puuhaa lapsen kanssa ulkona tai sisäsllä omissa touhuissa.
Meillä on ollut lapsella paljon nukahtamisongelmia, ja olen huomannut että varsinkin telkun päällä oleminen pitkittää rauhoittumista selvästi. Olemme siis muuttaneet tapojamme tämän seurauksena. uniongelmat eivät ole kylläkään täysin kadonneet :)
 
Mä vähän ihmettelen sitä, miten te pystytte katsomaan omia ohjelmia lasten ollessa läsnä? Meillä tallennetaan ne harvat ohjelmat, joita me aikuiset halutaan katsoa ja katsotaan ne sitten kun lapset on nukkumassa. Uutiset ja sään katson joskus kun lapset on hereillä, mutta niidenkin katselu vähän arveluttaa, kun eihän uutiset ole lasten silmille tarkotettu.

Meillä on kohta 4v. poika, joka katsoo aamulla TV2:n lastenohjalmat, mutta nyt ei edes aina enää katso. Iltaisin on sama juttu, joskus katsoo, joskus ei. Varsinkin nyt kesällä, kun ollaan paljon ulkona, niin telkan katselu jää vähemmälle. Mietin tossa missä vaiheessa poika alko katsella telkkaa, ja se taisi olla siinä 1,5 v iässä ja sillon katseli noin 10-20 minuuttua yhteen menoon ja sitten leikit kiinnosti enemmän. Videoita ja DVD:tä meillä alettiin katsella vasta viime kesänä, kun poika oli vajaa 3v. ja menneen talven aikana niitä ei ole katseltu kovinkaan paljon, Muumia on katsellu boxilta.

Pikkuveli 1v1kk katselee välillä telkkaa, kun isoveikkakin katselee ja varsinkin Huvitutti ja muut musiikkiohjelmat kiinnostaa. Maisasta tykkäsi myös, mutta siinä on varmaan ne värit, jotka kiinnosti. Mutta varsinaisesti pienempi ei vielä telkkaa katsele siinä mielessä, että istuisi ja katselisi sitä, kunhan välillä menee ohi ja vilkaisee tai koittaa räpätä telkan kiinni.

Meilläkin telkka on auki vain silloin kun sitä katsotaan ja mua häiritsee jo sekin, että jos telkka jää päälle kun mennään syömään. Käyn laittamassa sen kiinni, että saadaan syödä rauhassa, vaikka keittiö ei ole suorassa yhteydessä olkkariin. Meillä isompi poika valitsisi kyllä varmaan mieluummin kirjan lukemisen kuin tv:n katselun jos saa päättää kumpaa tehdään ja kyllä se näkyy, että kirjoja on luettu enemmän kuin tv:tä töllötetty. No mutta kukin tablaa tavallaan ja antaa sellaiset eväät omalle lapselleen kuin parhaaksi näkee.
 
Meillä ei oo mitään tabua telkasta tehty, auki on taustalla melkein kaiken kotona olo-hereilläolo ajan, poika 1,9v kiinnostuu, niinkuin useimmat, pikkukakkosen musiikista ja joistain mainoksista mutta muuten ei juuri lainkaan kiinnitä huomiota, silloin tällöin seuraa pari minuuttia mitä tapahtuu jne,siinä se. Mutta kyllä meillä löytyy canalit sun muut (pitäähän miehen nähdä EM ja MM futikset ja lätkät) :D Mutta en aijo myöskään kieltää lasten ohjelmia tai lasten leffoja sitten kun niistä meillä kiinnostutaan toki rajat sille katselulle asetetaan. Aloin kerämään pojalleni kaikki disneyn klassikoleffat joita 46 tähän mennessä, siinä on kattomista sit joskus.... :LOL: Tosin meillä tykkää niistä minä ja mieskin :D Ei siis stressiä telkkarista
 
Itse en ole ottanut paineita telkkarin katselusta. Meillä on telkkari auki koko ajan.
Poika katsoo tai on katsomatta. Lastenohjelmia katsotaan varsinkin aamuisin, kun pikkukakkonen tulee. On vielä kotihoidossa mummon kanssa. Ikää 1,8 v.
Katsoo myös myöhäisiä ohjelmia. Kuten urheilua ja suosikki on tartu mikkiin. Tykkää kaikenlaisesta musiikista. Enemmän rytmisestä kuin lasten lauluista.
Ei toki anneta katsoa mitään väkivaltaisia ohjelmia.
Mies on fanaattinen urheiluhullu ja meillä yksi telkkari joten en voi häntä estää katsomasta telkkaria. En todellakaan ole huomannut meidän pojassa mitään levottomuutta enkä muutakaan ainakaan telkkarista johtuen. Meillä on ollut telkkari ihan pojan syntymästä asti auki aina. Kukin taplaa tyylillään. Eli meillä käytetäään monissa asiossa maalaisjärkeä.
Se mikä sopii meille ei välttämättä muille sovi.

=) =) =) =) :attn:
 
Ihan pakko kysyä, mitä maalaisjärkeä on telkun jatkuvasti auki pitämisessä lapsen syntymästä saakka? Sehän kuluttaa sähköäkin ihan kamalasti ja kamala mökä pauhaa kaiken aikaa. Itse et ehkä huomaa lapsessa levottomuutta, kun ei ole vertailupohjaa. Ei pitäisi kirjoittaa, kun haukkua tulee, mutta lähinnä oikeasti hymyilytti sun viestissä toi kohta "maalaisjärki". :) Terveisin maalla kasvanut likka
 
Meiläkää ei ole ainkaan vielä mitään tv-rajotuksia...kun tyttö oli vauva ja yhteenväliin huusi ja valvo kaikki yöt, pistettiin hevidvd soimaan ta kummelia ja tyttöhän nukahti ko hytkytteli ja katteli niitä kaikkia valoja. Nyt vanhempana meilä tv aukastaan vasta n.5 aikaan illala ko lastenohjelmat alkaa. Ei jaksa kattoa kauan aikaa mitään. Salkkareita enemmän kattelee mutta taitaa siihenki tulla loppu ko tyttö kasvaa, ei minun mielestä ole mikään lastenohjelma.
 

Yhteistyössä