tv-lupa poistaa ja tilalle yle-vero, minä tykkään :)

"vieras"
Miten mä olen ymmärtänyt,että toi tv-lupamaksu sisältää myös siis radiotarjonnan Yleltä?Eli ei sisällä pelkästään niitä tv-kanavia,joita "kukaan ei koskaan katso".Vai onko tämä jokseenkin vanhentunut käsitys?Ja jotenkin mun mielestä kuulostaa aina oudolta,että sanotaan,ettei katso Yleltä mitään ja sitten kuitenkin katsotaan Areenalta lastenohjelmia tai missattuja keskusteluohjelmia tms..Jotenkin siis mun mielestä tuossa on ristiriita.
 
[QUOTE="lakana";25229632]Ihan hölmö systeemi. miksi ei voisi olla vain niin että ne jotka maksaa niin niille näkyisi ylen kanavat ja ne jotka ei haluisi ylen kanavia katsella ei tarvitsisi maksaa ollennkaan. Kun ei meillä ikinä ylen kanavilta mitään katsota.[/QUOTE]

Mä oon ollu jo vuosia samaa mieltä. Nykyään on paljon olemassa maksukortillisia kanavia, miksi ei voida laittaá ylenkin kanavia maksukortin taa ja ne lunastaa sen ketkä haluaa kattoa. Mun mielestä käsittämätöntä paapomista kyseisiä kanavia kohtaan että niitä pidetään hengissä pakollisilla veroilla tms ja niistä siis maksaa ihmiset jotka ei ees katso niitä kanavia tai jotka ei omista telkkaa ollenkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: teisu
"vieras"
Mä oon ollu jo vuosia samaa mieltä. Nykyään on paljon olemassa maksukortillisia kanavia, miksi ei voida laittaá ylenkin kanavia maksukortin taa ja ne lunastaa sen ketkä haluaa kattoa. Mun mielestä käsittämätöntä paapomista kyseisiä kanavia kohtaan että niitä pidetään hengissä pakollisilla veroilla tms ja niistä siis maksaa ihmiset jotka ei ees katso niitä kanavia tai jotka ei omista telkkaa ollenkaan.
Koska yle on sitoutunut esittämään myös ei niin kaupallisia ohjelmia ja on valmiudessa vaikka hätätilanteessa tiedottamaan ihmisille.
 
[QUOTE="vieras";25229707]Koska yle on sitoutunut esittämään myös ei niin kaupallisia ohjelmia ja on valmiudessa vaikka hätätilanteessa tiedottamaan ihmisille.[/QUOTE]

No varmasti jotain hätätilannetiedottamisia voidaan hoitaa halvemmallakin tavalla...
 
[QUOTE="vieras";25229730]No kukas sitten lähettää ne ei niin kaupalliset lähetykset?[/QUOTE]

Mikä ero on kaupallisella ja ei niin kaupallisella lähetyksellä, siis konkreettisesti, millainen ohjelma on ei niin kaupallinen? Onko sellaisia pakko ees olla? Ja miksei niidenkin katselusta voisi maksaa muulla tavalla kuin sillä että verotetaan niitäkin jotka ei koskaan katso ylen kanavia eivätkä kuuntele yleä radiostakaan??
 
Meilläkään ei ole tv:ta. Enkä mä sitä enää haluaisi olohuonetta rumentamaan. Mutta kai se pitää hankkia, jos tuo vero nyt tulee. Mä en halua maksaa tyhjästä. Samalla perusteella voisi kupata autoverot kaikelta kansalta, oli autoa tai ei.
 
Onkohan kukaan koskaan ajatellut sitä, että jos kaikki jotka sitä tv:tä katsoo maksaisi sen tv-lupamaksun kiltisti ylellä olisi enemmän rahaa ja ehkä sitä kautta laadukkaampi ohjelmatarjonta. Ihan villi idea eikö vaan.

Henkilö jolla ei ole telkkaria ei sitten varmaan myöskään kuuntele KOSKAAN ylen kanavia radiosta tai selaile ylen nettisivuja..
 
dfdf
[QUOTE="mona";25229524]No tää on taas sit niin et oikeesti keksituloset onkin jo niitä suurituloisia ja maksaa täydet maksut,huoh!!!!!!!!!!!![/QUOTE]

Näinpä. Taas keskituloiset kärsivät.

Soini ehdotti, että oikeasti isotuloisille laitettaisiin isompi vero. Eihän se tietysti rikkaille päättäjille sovi. Laitetaan keskituloiset taas maksajiksi.
 
Onkohan kukaan koskaan ajatellut sitä, että jos kaikki jotka sitä tv:tä katsoo maksaisi sen tv-lupamaksun kiltisti ylellä olisi enemmän rahaa ja ehkä sitä kautta laadukkaampi ohjelmatarjonta. Ihan villi idea eikö vaan.

Henkilö jolla ei ole telkkaria ei sitten varmaan myöskään kuuntele KOSKAAN ylen kanavia radiosta tai selaile ylen nettisivuja..
Meillä ei itse asiassa olla ikinä kuunneltu Ylen radiokanavia. NRJ, Voice ym. kaupalliset kanavat ovat enempi meidän tyylisiä. Ja miksi käydä Ylen sivuilla, kun uutiset voi lukea niin monelta muultakin sivustolta.
 
Meillä ei itse asiassa olla ikinä kuunneltu Ylen radiokanavia. NRJ, Voice ym. kaupalliset kanavat ovat enempi meidän tyylisiä. Ja miksi käydä Ylen sivuilla, kun uutiset voi lukea niin monelta muultakin sivustolta.
Eli lapsetkaan ei käy myöskään pikku kakkosen sivuilla. Tai areenasta ei tule katosttua mitään.. (niin ei varmaan kun ei yleltä tule mitään laadukasta)
 
Ihan syvältä. Monestakin syystä ja niitä on ketjussa jo mainittukin.

Lisäksi ne, joiden ei tulottomuuden takia tarvi maksaa katsovat varmasti paaaaljon enemmän kuin ne, joilla ei siihen ole aikaa:
He kun tienaavat sitä rahaa duunissa käydessään eivätkä makaa himassa tuijottamassa telkkua.
 
Itse asiassa mä en oo koskaan katsonut Yle Areenaa, en edes oikein tiedä mitä se on. Jotain klippejä vai koko ohjelmia?
Lapset käyvät Pikku Kakkosen sivuilla erittäin harvoin. Kerrat voi laskea yhden käden sormin / vuosi.

Jotta täysin merkityksettömiä nuokin meille.
 
"vieras"
Emme ole koskaan maksaneet tv-lupaa mutta minulla olen pienipalkkainen työssäkäyvä ja mies saa bruttona 2000 euroa. Vaikka molemmat maksaisi 100 euroa vuodessa niin se on niin mitätön summa että menkööt vaan kun pakko on maksaa.
 
Eli lapsetkaan ei käy myöskään pikku kakkosen sivuilla. Tai areenasta ei tule katosttua mitään.. (niin ei varmaan kun ei yleltä tule mitään laadukasta)
Ei noita (kohta 11v, 13v ja 16v) enää pikkukakkoset kiinnosta =) Ylen Elävässä arkistossa olen joutunut opiskelujen vuoksi käymään, mutta Areenan ohjelmia meillä ei katsella.
Kun päätimme luopua television katselusta reilu pari vuotta sitten, niin silloin teimme perheen kanssa päätöksen siitä, että emme sitä enää katso, mutta katselemme kyllä paljon elokuvia. Jos haluamme katsoa jonkun sarjan, jonka Yle on tuottanut, niin ostamme sen DVD:n, kuten nyt kun katselemme Taivaan tulia. Mieluummin mä tuolla tavalla kannatan Ylen toimintaa.

Lisäys: Joten on siellä myös laadukasta ohjelmaa - mutta sen haluamme itse valita.
 
Viimeksi muokattu:
jgmpj
Yle on propagandatorvi ja sitä on vain siksi tekohengitetty. Ihmiset katsovat tv:tä joten pakkohan on törkätä useampi kanava.

Sitten idiootit itse maksaa siitä kontrolloinnista.
 
"mozzarella"
Ei sew pelkästään tv-lupaan mene. Ylellähän on myös netissä "toimintaa" ja radiossa. Tuskinpa täysin televisioton talous ei ole kuunnellut ylen radiota tai käynyt missään merkeissä ylen nettisivuilla?

En tykkää, että hinta nousee entisestään, mutta siitä tykkään, että nyt kaikki sen joutuvat maksamaan. On keljuttanut jo useamman vuoden ajan maksamattomuudellaan kehuvat tyypit.
 
"vieras"
Me ei olla maksettu tv lupaa, mutta siis pidän tätä uutta systeemiä ehdottomasti parempana.
Meilläkin varmaan tulee menemään ne täydet maksut, mutta pienituloisillehan tuo uudistus olisi loistava juttu.

Itselläni tuo maksamattomuus on peruja niiltä ajoilta kun olin opiskeleva yksinhuoltaja ja elettiin oikeasti kädestä suuhun. Silloin jätin tämän "vapaaehtoisen" tv-luvan sitten maksamatta, koska se reilu 20€ kuussa on oikeasti tosi iso raha pienituloiselle ihmiselle.

Olen pitänyt koko systeemiä täysin vanhanaikaisena ja älyttömänä.
 
"puh"
[QUOTE="vieras";25229574]

Minne ne kaikki rahat sitten menee? Johtajille?
Ootko nyt ihan daijju? YLEn toiminta rahoitetaan näillä varoilla, sille ei tule mitään mainostuloja eikä mitään muutakaan. Suomessa ei ihan kauheesti tehdä YLEn puolella kotimaista tv-tuotantoa, kun ei ole varaa. Ite olen tehnyt Pikku Kakkosen kanssa joitain juttuja, ja kylläpä on tiukassa rahat siellä... Ne tekee yhden isomman jutun vuodessa ja loput on sitä halvempaa juttua, minkä voi studiossa tehdä ilman mitään animointeja tms.
 
"joku"
Oikeastaan aika välttämätön muutos. Monet tv-ohjelmat (esim. uutiset) näkee nykyään Internetistä, joten tv-laitteella ei enää ole sitä merkitystä mitä aiemmin. Ja Internetin merkitys ylen tuotannon välittämisessä tuskin tulee ainakaan pienenemään. Voi olla, että viidentoista vuoden päästä kaikki tv-ohjelmat katsotaan tietokoneen monitorilta.
 
....
[QUOTE="puh";25229957]Ootko nyt ihan daijju? YLEn toiminta rahoitetaan näillä varoilla, sille ei tule mitään mainostuloja eikä mitään muutakaan. Suomessa ei ihan kauheesti tehdä YLEn puolella kotimaista tv-tuotantoa, kun ei ole varaa. Ite olen tehnyt Pikku Kakkosen kanssa joitain juttuja, ja kylläpä on tiukassa rahat siellä... Ne tekee yhden isomman jutun vuodessa ja loput on sitä halvempaa juttua, minkä voi studiossa tehdä ilman mitään animointeja tms.[/QUOTE]

Eli, vero tulee olemaan kaikille täysikäisille 140€/vuosi. Sanotaanko vaikka että suomessa on 4.000.000 täysi-ikäistä (en tiedä, mutta heitänpä nyt tuon luvun vain).
Näin ollen YLE tarvitsee pikku kakkosensa tekemiseen
140 x 4000000 = 560000000€, eli 560 miljoonaa euroa, joka vuosi???
Hankkisivat sitten niitä hiton mainostajia, ihan älytöntä kiskoa jostain noin turhasta meiltä kansalaisilta rahoja.

Minusta ois ok, jos TV:ssä ois yksi "hätä"kanava, jossa kerrottais katastrofeista ja vaikka sitte pari kertaa päivässä uutiset. Ei siihen mitenkään voi tarvita 4 kanavaa? Eihän? Samalla heidän tv-menot pienenisivät ainakin 3/4, mutta kun ei niin ei...
 
"vieras"
Joko verovaroista tai sitten maksukortille. Jos ylen on yleishyödyllinen ja sen toiminta on yhteiskunnallisesti tarpeellista niin verovaroin, muutoin maksukortille. Eli verovaroin, toimintaa voisi kyllä supistaa. Ylelle riittäisi yksi kanava ihan hyvin, missä olisi ruotsinkieliset ja suomenkieliset ohjelmat sulassa sovussa.Miten vaikka Holby Cityn sairaala tai vastaavat kuuluvat verovaroin maksettaviksi? Samoin yksi radiokanava riittää.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä