tuulimunaraskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _ellen_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

_ellen_

Vieras
Hei!
Minulla on ollut yksi tuulimunaraskaus ja neljä spontaania keskenmenoa. Syyksi löydettiin minun kromosomipoikkeavuus. Spontaanit keskenmenot ovat hyvinkin voineet johtua minun kromosomipoikkeavuudesta eli viallisesta munasolusta. Tuulimunaraskaudesta olen löytänyt netistä ristiriitaista tietoa. Toisessa paikassa sanotaan, että se johtuu yleensä viallisesta munasolusta ja toisessa paikassa (Väestöliiton sivuilla) sanotaan, että "Tuulimunaraskauden aiheuttaa kehityshäiriö sukusolujen yhtymisvaiheessa. Häiriö ei johdu kummastakaan vanhemmasta, vaan se on satunnainen kehityshäiriö.". Eli onko mahdollista, että tuulimunaraskaudessani on ollut hedelmöittymässä kromosomeiltaan viallinen munasolu?

Hei,

Tuulimunaraskaudessa istukka ja sikiökalvot kehittyvät normaalisti, vaikka sikiötä ei kehity lainkaan. Tämä johtuu alkion osittaisesta poikkeavuudesta. Alkion ulompi osa (ns. ulkosolumassa) on normaali johtaen normaaliin istukan ja sikiökalvojen kehittymiseen. Sen sijaan alkion sisempi osa (ns. sisäsolumassa) on poikkeava eikä sikiötä kehity siksi lainkaan.

Emme tiedä onko tuulimunaraskaudessasi ollut normaali kromosomisto vai ei, todennäköisesti kromosomipoikkeavuutesi ei kuitenkaan liity siihen.

Tuulimunaraskaus johtaa yleisimmin spontaaniin keskenmenoon 8.-10. raskausviikolla. Joskus kohtu ei kuitenkaan tyhjene itsestään vaan kohtu joudutaan tyhjentämään lääkkeellisesti.

lääkäri Henna Oksanen
Dextra Lapsettomuusklinikka

Yhteistyössä