Tuubikauluri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauluri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kauluri

Vieras
Neulotaanko tuubikauluri kahdella puikolla vaiko pyöröpuikoilla siis niillä mitkä on toisissaan kiinni? Ostin lankaa ja 10 kokoset kahdet puikot mutta nyt vasta mieleeni jolahti että oisko ollut helpompi tehdä niillä pyöröpuikoilla?

Mites sitten se päätteleminen/yhteenompeleminen kahdella puikolla kudottaessa?

Villasukkia olen vain kutonut ja nyt haluisin yrittää tollaista tuubikauluria tehdä, niin innoissani olin lankahyllyllä kaupassa etttä en tajunnut ajatella loppuun asti vaan tosiaan ostin ne isot puikot. Auttakaas vähän aloittellijaa!

Miten päin ajattelit kaulurin neuloa, ns. pituussuunnassa vai leveyssuunnassa? Eli jos ajattelet valmista kauluria kaulalla, niin kaulan ympäri vai alhaalta ylöspäin (tai ylhäältä alaspäin :D)? Jos kaulan ympäri (mä kutsun sitä nyt sitten pituussuunnaksi, kun silloin neulotaan se pitkä kaistale), niin ihan sama millä puikoilla neulot, mikä vain on mieluisin sulle. Lopuksi päät ommellaan yhteen joko "tavallisesti" (tulee näkyvä sauma) tai silmukoita jäljitellen, jolloin laitat aloitus ja lopetuspään pöydälle päät vastakkain ja ompelet väliin silmukkarivin (ei niin näkyvää saumaa).
Jos haluat neuloa suljettuna neuleena alhaalta ylöspäin, tarvitset tietysti ne pyöröpuikot ja silloinhan mitään saumaa ei tule.

Minä teen kahdella puikolla. Kävin kurkkaamassa kaupoissa viime talvena niitä, ja ne on kanssa "tehty kahdella puikolla" (no koneella tietty) ja ommeltu lopulta päät kiinni.
Enivei tosiaan, minä tein 2 puikolla ja "ompelin" virkkuukoukun avulla päät kiinni toisiinsa samaa lankaa käyttäen. Silmukoita 64 ja pituutta reilu metri (kauppojen ovat 126-150cm ja ne on mulle ainakin liian isoja), niin taipuu kivasti huppumaiseksikin vaikka talvella.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.142588172512811.24701.142532705851691&type=3

Yhteistyössä