Tutustuminen päiväkodissa ja äidillä huono mieli

Käytiin 2,5v pojan kanssa tutustumassa nyt toista kertaa päiväkotiin jossa poika aloittaa ensi viikolla.

Poikaa ei kovasti vielä toisten seura kiinnosta, leikkii mieluummin yksin autojen kanssa. Tänään seurailin ulkona vähän kauempaa pojan touhuja ja huomasin kun sellainen noin 6 vuotias poika kohteli tosi inhottavasti meidän poikaa.

Esimerkiksi töni lelulaatikolta pois, otti leluja kädestä, esti poikaa menemästä lumilinnaan (seisoi siinä oven suussa tukkeena) ja kun poika yritti sinne hetken kuluttua uudestaan niin kuului sanovan "mene pois, et tule tänne".

Yksikään hoitaja ei noita tilanteita huomannut. Tuosta tönimisestä sanoin sille isommalle pojalle ja vastaukseksi tuli jotain lällätystä. Samoin menin siihen lumilinnan luokse ja sanoin että eiköhän kaikki sinne mahdu jotka haluaa.

Tuntuu tosi inhottavalta jos tommonen kiusaaja nyt sitten on tuolla ryhmässä. Tottakai lapset on välillä ilkeitä toisilleen, mutta tuntui että se poika oli kait vähän muillekin sellainen kiusantekijä.

Oonko mä vähän herkkis kun MUN poikaa nyt vähän tönittiin vai onko jollain ollut samanlaisia tuntemuksia? Onneksi poika osaa puhua niin voi sitten aina kysellä miten päiväkodissa menee jos tuosta kiusaamisesta jotain ongelmaa tulee.
 
Oonutsalo
Sanoithan hoitajalle heti kun näit tilanteen? Meidän päiväkodissa ei paljoa kiusata ja syrjitä ja tilanteisiin puututaan heti. Kiusaamiseen on kuulema nolla-toleranssi. Kotonakin jos lapset kertoo kiusaamisesta niin seuraavan kerran kun hoitoon mennään niin tilanne selvitetään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa kysyä hoitajiltakin tuosta pojasta millainen on.
Niin, katselin siinä vähän sivusilmällä sitä poikaa ja aikamoinen pomottaja tuntuu olevan varsinkin noille pienemmille. Mennään vielä muutaman kerran pojan kanssa yhdessä tonne päiväkotiin niin täytyy tarkkailla tilannetta ja ottaa sitten puheeksi jos homma jatkuu.
 
loplop
ehkä sun ei kannata viedä poikaa päiväkotiin, jos oot noin herkkä. Ei taatusti ole viimeinen kerta, kun poikaa kiusataan. Sellanen tämä maailma on. Kotona voit pitää pumpulissa.
 
En sanonut hoitajille mitään. Olin vähän niin kuin tarkkailijana siinä ja katsoin ihan mielenkiinnosta miten hoitajat reagoi, mutta ne eivät siis huomanneet noita tilanteita. Seuraavalla kerralla otan asian puheeksi jos jotain ilmenee.

Laskin et siellä oli noin 20 lasta ja 3 hoitajaa. Onko se ihan normaali määrä? Mun mielestä sais olla ainakin yksi hoitaja lisää :eek:
 
Oonutsalo
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
mä olen nyt kuullut ja lukenut päiväkodeista niin paljon negatiivisia juttuja, että no thanks, mun lapset ei päiväkotiin mene vaan kotiin palkataan hoitaja.
Meidän lapset on aivan ihanassa päiväkodissa. Ihan harmittaa ottaa kouluni loputtua heidät pois sieltä! On niitä mukavia päiväkotejakin ja siellä tosi ihania ja lapset huomioivia hoitajia. Lapset oppii päiväkodissa toimimaan suuremmissa ryhmissä ihan niin kuin koulussakin sitten joskus on pärjättävä. Päiväkodissa vaan on enemmän aikuisia läsnä joten ryhmään sopeutuminen on helpompaa. Tosi harmi jos täällä on käsitelty vaan huonoja kokemuksia.
 
20 lasta ja 3 hoitajaa on normaalia, jos lapset ovat iältään yli 3-vuotiaita.

Mutta sun lapsi on vasta 2½ v...

Kyllä mä olisin sanonut hoitajille, jos joku lastani tönii. Tai kysynyt ehkä, että miten siellä toimitaan: puutunko itse tilanteeseen, vai astunko jonkun varpaille jos niin teen (eli hoitaako vaan pk:n henkilökunta tällaiset tilanteet)?

 
vieras
Se vaan on oikeaa elämää. Toiset tönii ja heikommat siirtyy. Jos nyt et opeta lastasi ottamaan paikkansa, niin koko elämänsä reppana kärsii. Siksi päiväkoti on hyvä paikka, että oppii ettei elämässä ole äiti koko ajan puolustamassa. Jatko ei ole sinun suojelustasi tai haluamistasi okeuksista kiinni. Elämä on.
 
:(
Alkuperäinen kirjoittaja loplop:
ehkä sun ei kannata viedä poikaa päiväkotiin, jos oot noin herkkä. Ei taatusti ole viimeinen kerta, kun poikaa kiusataan. Sellanen tämä maailma on. Kotona voit pitää pumpulissa.
Voi helkkari mikä asenne :(. Tämä maailma ei sais olla sellanen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se vaan on oikeaa elämää. Toiset tönii ja heikommat siirtyy. Jos nyt et opeta lastasi ottamaan paikkansa, niin koko elämänsä reppana kärsii. Siksi päiväkoti on hyvä paikka, että oppii ettei elämässä ole äiti koko ajan puolustamassa. Jatko ei ole sinun suojelustasi tai haluamistasi okeuksista kiinni. Elämä on.
Pakkohan tätä on peesailla...osittain.
Mutta ei kaksivuotiaan voi olettaa pitävän puoliaan triplasti vanhempaa lasta vastaan - eikä sen kuusivuotiaan pitäisi pienempiään töniä & pomottaa.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja Oonutsalo:
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
mä olen nyt kuullut ja lukenut päiväkodeista niin paljon negatiivisia juttuja, että no thanks, mun lapset ei päiväkotiin mene vaan kotiin palkataan hoitaja.
Meidän lapset on aivan ihanassa päiväkodissa. Ihan harmittaa ottaa kouluni loputtua heidät pois sieltä! On niitä mukavia päiväkotejakin ja siellä tosi ihania ja lapset huomioivia hoitajia. Lapset oppii päiväkodissa toimimaan suuremmissa ryhmissä ihan niin kuin koulussakin sitten joskus on pärjättävä. Päiväkodissa vaan on enemmän aikuisia läsnä joten ryhmään sopeutuminen on helpompaa. Tosi harmi jos täällä on käsitelty vaan huonoja kokemuksia.
No meidän kylällä pk tursuaa yli äyräiden, ryhmäkoot älyttömät ja tilat pienet. Mieluummin otan hoitajan kotiin ja lapset 2krt viikossa srk:n kerhoon ja perhekerhoon kerran viikossa. Mut kiva että teillä on hyvä pk, en uskokaan että kaikissa on ongelmia :).
 
Joo mä ajattelin et ei mun pikkukultamussukkaa saa kukaan koskaan kiusata ja pyrin kaikin keinoin estämään kaikki pettymykset ja vastoinkäymiset ainakin 18v asti. Äiti pyyhkii pyllynkin vielä sitten kun poika tulee armeijasta kotiin lomille.

Tottakai lapset kiusaa toisiaan ja en halua et pojasta tulee nössö joka ei osaa pitää puoliaan. Mutta lähinnä nyt päällimmäisenä on harmitus siitä että sattui sit tollanen kiusaaja heti tässä "itsenäistymisen ja äidistä erkaantumisen" taipaleella. Toivottavasti sillä pojalla oli jotenkin huono päivä tai jotain ja jos se jatkuu niin eiköhän siihen joku ratkaisu keksitä.

Onneksi saan nyt olla vielä muutaman päivän pojan kanssa yhdessä tutustumassa niin näen vähän mikä meininki siellä päiväkodissa on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mulju:
Joo mä ajattelin et ei mun pikkukultamussukkaa saa kukaan koskaan kiusata ja pyrin kaikin keinoin estämään kaikki pettymykset ja vastoinkäymiset ainakin 18v asti. Äiti pyyhkii pyllynkin vielä sitten kun poika tulee armeijasta kotiin lomille.

Tottakai lapset kiusaa toisiaan ja en halua et pojasta tulee nössö joka ei osaa pitää puoliaan. Mutta lähinnä nyt päällimmäisenä on harmitus siitä että sattui sit tollanen kiusaaja heti tässä "itsenäistymisen ja äidistä erkaantumisen" taipaleella. Toivottavasti sillä pojalla oli jotenkin huono päivä tai jotain ja jos se jatkuu niin eiköhän siihen joku ratkaisu keksitä.

Onneksi saan nyt olla vielä muutaman päivän pojan kanssa yhdessä tutustumassa niin näen vähän mikä meininki siellä päiväkodissa on.
Hei, sulla on täysi oikeus ja suorastaan velvollisuus olla harmissasi siitä, että paaaaljon isompi lapsi käy tönimään sun pikkuista! :hug:
 
vieras
Meillä tytön ryhmässä on vähän yli 20 lasta ja 3 hoitajaa. Kiusaamisiin puututaan HETI! Lapset pyytävät anteeksi ja kaikki ovat kavereita. Meillä on tosi kiva ryhmä!

Kannattaa ottaa asia puheeksi kun seuraavan kerran menette tutustuun. Asia pitää selvittää jo sun itses kannalta. Ettei sit vaivaa kun viet lapses hoitoon sinne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja loplop:
ehkä sun ei kannata viedä poikaa päiväkotiin, jos oot noin herkkä. Ei taatusti ole viimeinen kerta, kun poikaa kiusataan. Sellanen tämä maailma on. Kotona voit pitää pumpulissa.
Joku raja sentään! :kieh: :headwall:
Taisi ollakin sinun poikasi!
 
Pk
Tuo on totta kai kurjaa, mutta voin paljastaa "salaisuuden", että ihan kaikissa pk-ryhmissä, niissä ihanissa ja kivoissakin, päivän mittaan aina suurinpiirtein puolta ryhmää tönitään ja puoli ryhmää tönii. Seuraavana päivänä osat on sitten toisin päin. Aina on muutama pomottaja, jotka tönii aina ja kaikkia. Se kuuluu kuvioon ja ikävä kyllä olisi varmaan epänormaalia, jos tällaista ei jossain mittakaavassa olisi siellä, missä kaksi tai useampi lasta kokoontuu. Totta kai hoitajat puuttuu pahimpiin tilanteisiin, mutta noita tilanteita ei vaan voi estää!

Lohdutuksen sanana, että lapset ei noista yleensä ole moksiskaan. Mutta hoitajille kannattaa puhua heti, jos itseä epäilytää hiukankin, että poikaasi todella kiusattaisiin tai syrjittäisiin ryhmässä. Noin pienten keskuudessa systemaattinen yhden lapsen kiusaaminen on kuitenkin onneksi todella harvinaista.
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja Mulju:
Joo mä ajattelin et ei mun pikkukultamussukkaa saa kukaan koskaan kiusata ja pyrin kaikin keinoin estämään kaikki pettymykset ja vastoinkäymiset ainakin 18v asti. Äiti pyyhkii pyllynkin vielä sitten kun poika tulee armeijasta kotiin lomille.

Tottakai lapset kiusaa toisiaan ja en halua et pojasta tulee nössö joka ei osaa pitää puoliaan. Mutta lähinnä nyt päällimmäisenä on harmitus siitä että sattui sit tollanen kiusaaja heti tässä "itsenäistymisen ja äidistä erkaantumisen" taipaleella. Toivottavasti sillä pojalla oli jotenkin huono päivä tai jotain ja jos se jatkuu niin eiköhän siihen joku ratkaisu keksitä.

Onneksi saan nyt olla vielä muutaman päivän pojan kanssa yhdessä tutustumassa niin näen vähän mikä meininki siellä päiväkodissa on.
sillon kun mä vein poikaani ekoja kertoja hoitoon niin siellä samalla alapihalla(kaksi alle 3v ryhmää omalla pihalla,isommat yläpihalla).
niin siellä oli toisessa ryhmäsä tyttö jota oli kyllä kotona lellitty tai annettu vaan kaikki periksi kun se kiusasi kaikkia ja lällätteli ja oli todella riiviö.
mut hyvin pojalla on mennyt. omissa ryhmissään tädit pystyy paremmin puuttumaan epäkohtiin kuin pihalla ei aina heti huomata mitä tapahtuu.

nyt mä jopa mietin sitä et kun meidän poika ja varmaan puolta pienempi mut samaa ikää oleva poika ottaa yhteen ja tää pienempi jää aina meidän pojan jalkoihin.et puhuisin pojan äidin kanssa ja kyselisin miten tällä pojalla menee jotta voisin vähän ojentaa tuota meidän huliviliä.ei meidän poika ole suoraneinen ilkimys ja hoitajienkin mielestä hänellä on siistit ja kivat leikit,mut vain tuon pienen pojan kanssa hän ottaa yhteen aina. hän tönii ja pieni poika raapii..

 

Yhteistyössä