Tuttuni perheessä säästetään ruuasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kyse suuresta perheestä, missä pienet tulot. Lapsia on 9 kappaletta ja aikuisia kaksi. Lemmikkejä ei ole. Perhe ostaa kahden lapsen vaipat ja koko kuukauden ruuat noin 950 eurolla. Miten mahdollista ruokkia monipuolisesti lapset tuolla summalla?Neljä lasta lasta saa koulussa/päiväkodissa ruuan, muut ovat kotihoidossa.
Kyllä ymmärrän, että tarvitsee jostain säästää kun lapsia paljon, mutta että ruuasta.

Meitä on neljä ja ilman lemmikkeihin meneviä "ruokakuluja" (kissanhiekka,murot jne.) ruokaan menee 500€/kk ja syömme lämpimän ruuan joka päivä, hedelmiä ja salaatteja joka päivä. On juustoa ja kinkkua leivälle laittaa ja jugurttia kyytipojaksi. Siihen summaan ostetaan maidoton ruoka joka on aika hintavaa. Ruokaa jää aina tähteeksi ja töihin evääksi joten tähän summaan söisi viisikin. Ihan hyvin voin kuvitella että 9 henkeä syö vajaalla tonnilla ihan ravitsevaa ruokaa jos tekee itse eikä paljon osta eineksiä.

Noh, meillä tosin on vasta 5 lasta, mutta ruokakaupassa pyritään käymään noin kerran viikossa. Sinne uppoaa tuolloin n. 150 euroa. Emme elä kovin niukalla ruoalla, tarjouksia seurailen ja paljon tehdään kotona itse.

tolla rahalla saa ihan hyvin ruoan ja vaipat tolle porukalle. Ainakin, jos leipoo paljon itse, ja muutenkin tekee alusta alkaen kaiken itse.
Meillä on neljä lasta, joista yksi koulussa ja ruokaan menee kuukaudessa n. 500€, ja sitäkin voisi vielä nipistää satasen helposti pois. Ei ole vain klisee, että kilohintojen tarkkailu kannattaa. Itse katson hinnat niin tarkkaan, että esim. vaippapaketista katson, missä paketissa on halvin kappalehinta vaippaa kohden.
Syödään monipuolisesti ja terveellisesti, myös kasviksia, marjoja ja hedelmiä, ja usein viikonloppuisin tehdään vähän "parempaa" ruokaa.

Täällä saa ainakin cittarista isoja perhekokoja ruokaa kuten pakasteita jne ja ovat huomattavasti halvempia. Ja jos on kova marjastamaan ja sienestämään niin tekee ruokalaskuun paljon. Itse kasvatan kaikki mahdolliset itse, poimin marjoja ja säilön ja pakastan talveksi. Meitä on 2 aikuista ja 11 v poika ja syömme monipuolisesti ja terveellisesti joka päivä. Kauppaan menee 150 e kuussa. Leivät leivon itse. Itseasiassa ruoka ei niin kallista ole kun vaan osaa katsoa tarjoukset, vertailla hintoja jne. Oliskohan heilläkin että jos eivät itse pysty kasvattamaan perunoita ym. niin kuitenkin saavat jostain sukulaisilta. Tuollasella sakilla tekee paljon kuukaudessa jo pelkkä peruna jos ovat ostossa kaupasta. Tiedän sen koska sisaruksilla on isot perheet.

Tuo riippuu niin paljon "osaamisesta" voin kuvitella että tuolla summalla saa ihan monipuolisen ruoan kaikille jos perheen äiti tai isä on hyvä kotitalousihminen. Noin muuten, viimeiseksi vasta säästäisin ruuasta.

Meillä on ollut rahat viimeaikoina tiukemmalla ja on pitänyt katsoa tarkkaan mitä hankitaan. Ruoan laadusta emme kuitenkaan ole halunneet tinkiä ja yllättäin huomasin, että nimenomaan laatuun panostamalla säästää selvästi rahaa. Kun ostaa pelkkiä raaka-aineita, eikä mitään puolivalmisteita tai eineksiä, pääsee paljon paljon halvemmalla. Lihaa ei ole terveellistä syödä joka päivä ja syömällä kasvispainotteista ruokaa, säästää taas rutkasti rahaa. Leipähyllyllä usein miten se täysruisleipä onkin se halvin leipä kilohinnaltaan. Suomalaiset juovat aivan liikaa maitoa, juomalla vettä enemmän säästää taas pajon. Kaikista suurin rahasyöppö suomalaisilla on kuitenkin roskakori. Heitämme ihan tajuttomat määrät hyvää ruokaa roskiin. Käyttämällä edellispäivän jämiä, sekä katsomalla tuotteen syömäkelpoisuuden itse tuotteesta, eikä parasta ennen- merkinnästä, säästää huimasti.

Oikeasti tuo apn:n mainitsema perhe saattaa syödä paljon terveellisemmin ja täysipainoisemmin kuin ap:n oma perhe, vaikka rahaa meneekin paljon vähemmän.

1 aikuinen, joka syö kotona ruoat, 1 aikuinen joka syö eväitä ja kotona ja koululainen joka syö lämpimän ruoan kotona joka päivä. Kauppaan menee eninteen 450 kuussa ja se sisältää myös hedelmät, pesuaineet, vessapaperit jne. Eläimen ruoat ostan muualta tuon summan lisäksi. Rahaa menisi vähemmän, jos ehtisin useammin viikolla kauppaan.

Ei mulla vaan onnistus tolla summalla,olisi kiva nähdä kuukauden ostokuitit/ruokalistat mitkä tolla rahalla saa..Meillä on 4 hengen talous ( aikuinen ja 3 teiniä) ja varmaan 2 viikkoa tolla rahalla pärjättäs,jos sitäkään..Pistää kyllä miettimään omaa kulutusta.

keripukkia :,D
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27612332:
Se vaatii marttamaista asennetta onnistuakseen sekä tarjousten ja kauden tuotteiden järkevää käyttöä. Ja rutkasti suunnitelmallisuutta.

Mutta se onnistuu ilman että perheen pitää kärsiä nälkää ja keripukkia.

Sillä pääsee jo pitkälle, jos ite tekee mehua ja hilloja ja käy marjassa ja sienessä. Ja ihminen voi syödä hyvin ja terveellisesti vaikkei joka päivä lusikoisikaan pihviä ja puikulaperunaa.

Meillä säästetään niin, että aamulla syödään aika puuroa ja itse poimittuja marjoja (tai niistä tehtyä mehukeittoa.) Leipää syödään iltaisin ja lämpimällä ruoalla, jos keittoa. Ostetaan arkijuustoa. Ei osteta oikeastaan koskaan lihaa. Joka viikko on keittopäivä, usein syödään samaa keittoa kahtenakin päivänä. Kaikki ruoanjämät käytetään tai pakastetaan. Hedelmiä ostetaan kilohinnan mukaan. Aika paljon käytetään juureksia ja kaalia, ovat halpoja ja maukkaita kun osaa laittaa ne.

Auts.. Meitä on 2 + 2 lasta (3v ja vauva, joka syö kiinteitä itse tehtynä) ja ruokakauppaan menee vähintään 700 euroa kuussa, sisältää tosin vaipat, pesuaineet ym. Viimeisimmän bonuslapun mukaan Prismasta oli ostettu 900 eurolla. Mies syö lounaan töissä, minä ja lapset syödään kotona.

[QUOTE="debi";27612623]Ei mulla vaan onnistus tolla summalla,olisi kiva nähdä kuukauden ostokuitit/ruokalistat mitkä tolla rahalla saa..Meillä on 4 hengen talous ( aikuinen ja 3 teiniä) ja varmaan 2 viikkoa tolla rahalla pärjättäs,jos sitäkään..Pistää kyllä miettimään omaa kulutusta.[/QUOTE]

Ja syytä on pistääkin. 2000 euroa ruokaan yhden aikuisen perheessä? Sulla on vissiin jotkut megatulot :D

[QUOTE="jooo";27612337]Niin tai sitten voi tehdä sen verran lapsia että pystyy ne elättämään...[/QUOTE]

Ei kai sitä kritisoitu, etteikö elättämään pystyisi...ap kyseli vain miten voivat kuluttaa noin vähän (?) ruokaan kuussa...

meillä 5 hlö plus koira. Yks lapsista käyttää vaippoja. Kauppaan Menee n 300- 500e kk. Ei sisällä hygienia ja siivoustarvikkeita. Kaikki kolme lasta vielä kotihoidossa ja syödään 2 lämmintä ruokaa päivässä plus aamu- , väli- ja iltapalat. Syödään myös hedelmiä ja salaatteja. Eli ei mahdottomuus jos sen osaa.

En monipuolisuuteen usko tuolla rahalla...terveellistä kyllä voi olla, mutta ei millään monipuolista! Meillä 6 hengen perhe. Yhdellä vaipat, ei vauvan ruokia! Tonni menee kuussa jopa enemmänkin jos en ole tarkkana tarjousten suhteen. Täyslihaa esim. porsasta ja kanaa syömme viikottain mutta myös keittoja. Kiisseleitä ja sämpylöitä teen viikottain ja keittoa ja puuroa myös syödään kerran viikossa. Jos joka päivä syötäisiin keittoa/puuroa/sämpylöitä/kiisseliä niin ei silti 500 euroon päästäisi niinkuin joku täällä muka väitti 6-hengen perheellä. Lasken tähän tonniin kaikki mikä markettiin menee joten ruokaan puhtaasti 800-900euroa. Tupakkia ei polteta, namia syödään viikottain ja siideriä menee varmaan 4-5tölkkiä viikottain. Mandariinit, omenat ja banaanit joka päiväistä välipalaa ja marjat kiisseleihin itse kerätty.

Yhteistyössä