Tuttu antoi saman nimen tytölleen. En ite kyllä kehtais ikinä !!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuskahuuhka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuinka moni on täällä vielä aikuisena tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa, jonka on tuntenut vauvana/lapsena? Asuinpaikat ja tuttavapiirit vaihtuu, mutta nimi pysyy, joten lapselle kannattaa valita se kaunein ja ihanin nimi riippumatta onko se jo jollain tutulla.

Kuka nyt keljuilumielessä valitsee lapselleen nimen? Sitä nimeä joutuu mainitsemaan jokaisena päivänä, joten kyllä vanhemmat katsovat että se nimi on muutenkin hyvä.

kyllähän se tietty vähän ihmetyttää, kun silti maailma on pullollaan nimiä. meilläki on 2 tyttöä ja voin kyllä sanoa että on uniikit nimet heillä. vaan annas olla kun miehen siskot sai tyttäret niin eeetä meidän neidit oli jo 8 ja 6wee, niin antoivat tytöillensä meidän tyttöjen nimet. Ei kuulemma haittaa kun ion eri sukunimet. ollaan aikas paljon tekemisissä ja yleensä kyllä lapsia kutsutaan pelkillä etunimillä mutta tssä nykytilanteessa on kaikilla läsnäolijoilla kutsuttava etu ja sukunimellä ettätiedetään kummasta "maijasta" ja "liisasta" puhutaan. hankalaa.

[QUOTE="minni";28286078]kyllähän se tietty vähän ihmetyttää, kun silti maailma on pullollaan nimiä. meilläki on 2 tyttöä ja voin kyllä sanoa että on uniikit nimet heillä. vaan annas olla kun miehen siskot sai tyttäret niin eeetä meidän neidit oli jo 8 ja 6wee, niin antoivat tytöillensä meidän tyttöjen nimet. Ei kuulemma haittaa kun ion eri sukunimet. ollaan aikas paljon tekemisissä ja yleensä kyllä lapsia kutsutaan pelkillä etunimillä mutta tssä nykytilanteessa on kaikilla läsnäolijoilla kutsuttava etu ja sukunimellä ettätiedetään kummasta "maijasta" ja "liisasta" puhutaan. hankalaa.[/QUOTE]

Mautonta! Onko tällaisia ihmisiä todella? Serkukset ja samannimiset. En kyllä idiootimpaa ole kuullut.

Kuinka moni on täällä vielä aikuisena tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa, jonka on tuntenut vauvana/lapsena? Asuinpaikat ja tuttavapiirit vaihtuu, mutta nimi pysyy, joten lapselle kannattaa valita se kaunein ja ihanin nimi riippumatta onko se jo jollain tutulla.

Eihän se pointti tässä ole se, ovatko lapset koko ikänsä tekemisissä?
Vaan se, että ei ole KOHTELIASTA napata samaa nimeä, kuin tuttavan lapsella, koska jokainen tietää että sitä nimeä on kuitenkin mietitty! On epäkuinnioittavaa ja mielikuvituksetonta valita sama nimi. Olen aina ollut tätä mieltä.
Meidän ystäväpiirissä on sanomaton sääntö ettei kukaan toimi noin tyhmästi. Jokainen keksii omalle lapselleen nimen, nimiä on kuitenkin satoja ja tuhansia olemassa!

Ootko varma, että tämä tuttu edes muisti teidän lapsen nimeä?? Mun on pakko sanoa, että mä joudun oikein toden teolla muistelemaan monenkin kaverin lasten nimiä. Siis jos ei olla kovin paljon tekemisissä, eikä ehkä kovin usein tule puhuttua edes lapsista kun nähdään. Jos onkin käynyt niin, että tämä kaveri on ihastunut kuultuaan lapsenne nimen, mutta sittemmin on unohtunut missä sen onkaan kuullut.

En kyllä ihan ymmärrä... Siis olette enää fb:ssä yhteyksissä ettekö asu lähekkäin eli miksi vedät tollaset pultit? Onko se nimi nyt pannassa kaikilta, jotka tuntevat sut tai ovat joskus tunteneet? Onko joku aikaraja, jonka jälkeen nimeä saa taas antaa?

Jos nyt mietin ketä tahansa vanhaa naapuriani niin ei kyllä liiemmin kiinnostaisi yhtää vaikka antaisivat saman nimen kuin lapsillani. Jos oikein uniikkinimi olisi kyseessä niin voisihan sitä olla ihan tyytyväinen, että joku muu on ihastunut juuri samaiseen nimeen.

Käytännön syistä en antaisi samaa nimeä kuin jonkun sukulaisen tai todella läheisen ystävän lapsella on.

Jonkun pitäisi kai laatia virallinen nimisäännöstö miten tässä tulisi toimia. Millä mitataan kuinka paljon vaivaa nimen etsimisen eteen on nähty? Kummalla on oikeus nimeen X, henkilöllä joka kahlasi 3 kk nimikirjoja ja kalentereita sen keksiäkseen vai sillä jolla nyt vain sattui olemaan senniminen isoäiti jonka mukaan haluaisi lapsensa nimetä? Kuinka laajalti tuttavaperheiden lasten nimet täytyy selvittää ja kartoittaa ennen nimeämistä ettei tule tehdyksi etikettivirhettä (itse en suoraan sanottuna edes muista kaikkien serkkujen lasten nimiä kun ei niin usein olla tekemisissä, kavereidenkin lapsista ehkä kymmenkunta)? Ovatko yhdellä kirjaimella eroavat nimet hyväksyttäviä vai päteekö niihin tämä sama kirjoittamaton varaussääntö? Miten määritellään kuka "varasi" nimen ensin, se joka sanoi sen ensin ääneen vaan se joka panttasi ristiäisiin asti ettei kukaan keksisi sitä?

Meidän tuttavapariskunta sanoi, että olisivat alunperin halunneet antaa nimen "x" lapselleen, mutta eivät sitten kehdanneet, kun meidän lapsen ristiäiset olivat ensin ja lapsemme sai nimen "x". Emme siis olleet puhuneet toisillemme tuosta nimiasiasta ennen ristiäisiä ollenkaan. Mutta ei se asia olisi meitä haitannut, vaikka tuttavapiirissä olisi ollut useampi samanniminen lapsi. :)

[QUOTE="vieras";28286104]Eihän se pointti tässä ole se, ovatko lapset koko ikänsä tekemisissä?
Vaan se, että ei ole KOHTELIASTA napata samaa nimeä, kuin tuttavan lapsella, koska jokainen tietää että sitä nimeä on kuitenkin mietitty! On epäkuinnioittavaa ja mielikuvituksetonta valita sama nimi. Olen aina ollut tätä mieltä.
Meidän ystäväpiirissä on sanomaton sääntö ettei kukaan toimi noin tyhmästi. Jokainen keksii omalle lapselleen nimen, nimiä on kuitenkin satoja ja tuhansia olemassa![/QUOTE]

että ei saisi antaa omalle lapselleen kivointa nimeä, koska se on jo facebook-kaverin lapsella? Onpa tyhmää.

Minäpä olin tosi törkee ja menin synnyttämään meidän kuopuksen samana päivämääränä pari vuotta myöhemmin vaan kuin mitä miehen veljen perheen lapsi on syntynyt! Siis miettikää nyt mikä sika mä olen! :O Kyllä on monta kertaa saanut kuulla kuinka niiin harmittaa kun on synttärit samana päivänä ja ja ja ja.. Hemmetti kun tuli eri sukupuolta lapsi, olis pitänytkin keksiä vielä lätkästä serkulle sama nimikin ainakin toiseksi nimeksi. :D Ei varmaan olis tarvinnu soitella kauheesti enää sen jälkeen..

Mua taas harmittaa se, kun vanhemmat eivät voineet anaa mulle alkuperäistä suunnittelemaansa nimeä, koska joku isäni tuttu nimesi tyttärensä vain paria viikkoa aikaisemmin juuri siksi, mitä vanhemmat olivat minulle miettineet. Nykyään isäni ei ole edes missään tekemisissä tämän tuttunsa kanssa, ei ole ollut pariinkymmeneen vuoteen. Ja mä ehkä vähän tykkäisin tuosta toisesta nimestä.

En lukenut koko ketjua, mutta jos joku mun feissarikaveri (vaikka joku ala-asteen luokkakaveri) olis antanut kivan nimen, niin tosiaan voisin antaa sen lapselleni jos haluaisin. Samaa nimeä kuin läheisillä tutuilla en antais.

Eikä niitä miellyttäviä nimiä ole satoja tuhansia, ei todellakaan. Oli tosi vaikeeta löytää kolmannelle pojalle sopiva nimi.

Onpas taas keskustelu! Täytyy muistaa tämä huomisessa työpaikan kahvipöydässä (kerron hyvin useasti siellä "palstalta opittua" -juttuja". Eli annas kun kertaan: Jos joskus olet kuullut jonkun puolituttusi antavan jonkun nimen lapselleen niin sit se on loukkaus, jos antaa omalle lapselleen juurikin sen nimen, koskapa tätä nimeä on juurikin tälle lapselle mieititty kk-kaupalla ja sitten se on VARASTAMISTA, jos saman nimen menee antamaan?

Pitäisköhän tehdä sit näistä nimistä joku valtakunnallinen ohjelma, että ei vaankaan vahingossa antaisi samaa nimeä kuin jollain lapsella naapurustossa/kaveriporukassa? Jokainen ihminenhän linkittyy jotain kautta toisiinsa niin saako tässä sit enää antaa "käytettyä" nimeä ollenkaan? Entäs sit jos haluaa muuttaa niin pitääkö sitten kattoa, että ei muuta alueelle, jossa naapurin lapsella on sama nimi????
Entä voisko siinä ohjelmassa sit tehdä jotain nimi-varauksia, jos vaikka jo 10-vuotiaana päättää, että haluaa tyttären nimeltä Anni ja sit se prkleen Facebook-kaverin veljen kummin kaima menee ja antaa lapselleen just sen nimen ja sen jälkeen sitä ei enää saa käyttää :(

Siis mä en tajua ap:n kaltaisia ihmisiä, kukaan ei voi omistaa mitään nimeä vaan sen saman nimen saa antaa vaikka kaikki teidän tutut lapsilleen jos haluavat. Mikään laki ei sano että jos kaverin lapsella on nimi x niin sitä ei silloin saa antaa omalleen. Jos se kyseinen nimi on omasta mielestä kaunis ja haluaa lapselleen sen nimen niin siihen on täysi oikeus.

Kannattas alkaa elää elämää täällä feisbookin ulkopuolella. Täältäkin voi löytyä samannimisiä Pirkko-Liisoja ja kyllä sitä sittenkin voi mielensä pahoittaa.

Mua pari vuotta nuoremmalla serkullani on melkein sama nimi kuin minulla, tyylin Sara ja Saara. Mutta eipä kukaan ole siitä mitään matkimisjuttuja puhunut. Oltiin todella paljon vielä tekemisissä. Ja mulla on myös serkukset, jotka ihan saman nimiset. Sitä olen taas vähän jälkeenpäin ihmetellyt. Mutta kukaan muu ei koskaan.

Että aika paljon näitä ihmisiä on, jotka antavat lapselleen just sen nimen minkä haluavat. Olkoot kaverilla tai sukulaisella sitten sama nimi tai ei. Mutta sanonpa ap sulle, että mun mielestä sun tuttusi toimi hieman nolosti. Itse en antaisi yhtään edes samantapaista nimeä lapselleni kun hyvin tuntemillani ihmisillä on. Se vaan tulee luonnostaan, jotkut taas tykkäävät matkia.

Se, miten itse suhtautuisin, riippuisi tilanteesta. Meidänkin tytöllä melko harvinainen nimi ja esim. kerran kun eräs ihminen kuuli lapsemme nimen, hän ilahtuneena sanoi, että on ajatellut antavansa saman nimen, jos tytön saa. Eikä haittaisi yhtään. Mutta jos joku selkeästi matkisi, niin se matkiminen itsessään ärsyttäisi.

Itseasiassa meidän 2v:n ja siskon tytön nimet ovat lähellä toisiaan. Meidän tytöllä on suomalainen, nelikirjaimimen nimi ja siskon tytöllä tanskalainen (asuvat Tanskassa ja siskon mies tanskalainen) kuusikirjaiminen nimi jotka suomalaisittain lausuttaessa ovat erilaisia, mutta tanskalainen lausunta tulee lähemmäs meidän tytön nimeä ja siskon tytön suomalainen lempinimi eroaa vain viimeisen kirjaimen osalta meidän tytön nimestä.

Meidän tyttö siis noista se nuorempi. Kun sisko ja äitini kuulivat nimi-valinnastamme olivat kyllä molemmat alkuun sitä vastaan, mutta ei siitä silti mitään isoja riitoja tai loukkaantumisia tullut.

Kurja juttu, eipä tuolle enää mitään voi.

Me olemme varoneet paljastamasta lapsemme uniikkinimeä kenellekään, juuri samasta syystä. Lapsi on nyt kaksivuotias, ja ystävät sekä suku tuntevat hänet nimellä "K". Postia en hae ollenkaan, jos meillä on vieraita, lapselle saattaisi olla joku kirje, ja sitten se uniikkius olisikin mennyttä. Lapsen Kela-korttia näytän vain niille, joilla on vaitiolovelvollisuus. Harva voisi vastustaa näin ihanaa nimeä, jos sen saisi tietää. Kell' onni on, se onnin kätkeköön.

Hiljattain kuulin, että eräällä julkkiksella on samanniminen lapsi. En tiedä, kuinka tämä on mahdollista. Ehkä hän on jotenkin päässyt väestötietoihin käsiksi.

Niin, enkä muuten ole Facebookissa.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Pitäiskö etunimetkin suojata nimilailla? Esim. 12 kk/12 vuoden karenssi nimen käytölle, jos tuttavapiirissä on ehditty pikkupiltille se Nimi antaa. Mulla on isän puolelta parit saman nimiset serkkupojat ja äidin puolelta useampia samannimisiä sukulaisia(ja sukunimikin on harvinainen...on se niin väärin, et maassa on samalla sukunimellä pari sataa henkeä ja niistäkin kymmenen on Matteja). Ilmankos ovat toraisaa sukua... eihän siitä mitään tuu jos on lähiympyröissä 6 Tristan-Isoldea... Eipä oo ihmisellä paljoa, jos lapsellaan olevaa kaunista nimeä ei toiselle soisi. Siitä vois ottaa nokkiinsa jos tuttu antais sen nimen vaikka lemmikkieläimelleen.

No se on oikeestaan aivan sama että valitan asiaa täällä, aina löytyy ihmisiä puolesta ja vastaan. Toisten mielestä se on tosi Ok ja ainahan niitä kaimoja löytyy, mut kaikesta huolimatta jotenkin loukkas. Jos en olisi julkisesti facebookissa pienen tyttömme nimeä ilmoittanut, ei varmasti tuttavani lapsella olisi tällähetkellä samaa nimeä.

Eli sä nyt sit väität keksinees iha uuden nimen?!Kukaan muu maailmassa ei ilman sua keksiny samaa nimeä!

Täytyy myöntää, että minuakin vähän ahdistaa tuo ajatus. Olen nimittäin keksinyt täydelliset, harvinaiset mutta kauniit nimet jo valmiiksi, ja pelkään, että joku tuttu ehtii lisääntyä ensin ja antaa nuo nimet (vaikka se onkin melko epätodennäköistä). Siksi en kerro niitä täällä enkä kenellekään muullekaan missään, ennen kuin on aikani saada lapsia.

Mistä tiedät, ettei kaverillesi käynyt niin kuin minulle voisi käydä? Hän oli miettinyt tuon nimen jo valmiiksi ja sitten sinä annoitkin sen?

Yhteistyössä